Dags att börja träna

Har nu entligen fixat ett gymkort på vårt nya ställe. Jag har i stort sätt inte tränat sen i november och all onyttig mat och alkohol det senaste halvåret hjälper ju inte till direkt. Tror inte jag varit så här dålig form de senaste 10 åren.

Gymet är inte så stort men det funkar och har det man behöver. Dessutom är det mycket billigare än andra gym häromkring som kostar mellan 5000-10000 kr per år. Sen att ligger på tredje våningen i vårt hus gör ju inte saken sämre.

Sista kvällen med gänget

Som jag nämnt tidigare lämnar vår vänner Hans och Caroline och Ebba och Daniel Peking idag och på söndag. Ebba och Daniel anlände Kina igår efter en fem veckor lång semester i Thailand och hade en kväll kvar i Peking.

Vi började kvällen med champange (som Hans och Caroline bjöd på) hemma hos oss, efter det landade vi på stamstället Purple Haze och sen vidare till TUN för några drinkar. Kvällen avslutades på Maggies vilket är klassisk bar där glädjeflickor umgås med västerländska män. Grabbarna kunde ju inte lämna Kina utan ha sett det ;)

Vi kommer sakna er!

Allihopa

Daniel, Ebba och Eva-Maria

Rolig personal på Purple Haze

Två för en på TUN

Nu är den köpt

Idag var vi och köpte moppen som jag var och kollade på förra veckan. Jag körde hem den direkt och den är lagom för oss. Den går väl i 40 km/h och har en räckvidd på 50 km. Batteriet kan laddas 400 gånger så det kommer räcka ett tag. Den kommer ges lite mer frihet i sommar.

Annars händer det inte så mycket för tillfället, jag är emellan projekt och inte sådär superbusy. Eva-Maria jobbar mycket som vanligt. Det har varit en hel middagarna och drinkar de senaste veckorna och på torsdag blir det kalas igen då både Ebba och Daniel och Hans och Caroline lämnar Peking för gott nästa helg.

På lördag blir MMA-turnering (Mixed Martial Art) med en del svenska inslag.

Veckan efter det börjar besöksperioden med nästan någon gäst under två månader, ska bli skoj.

Eva-Maria är nöjd med köpet

Party på en torsdag? För gammal....

Torsdagsparty på PUNK med lansering av Le Divans nya blog, mode-event featuring The Dowdy Fourhundred och Le Divan Studio. Le Divan är ett märke startat av en tidigare kollega till mig och hans pojkvän. Bra musik, schyssta prylar + en massa folk man känner, inte helt vanligt i Beijing! Dags for fredag och veckans sista jobbe-dag, bara att ta sig igenom.... Suck, for gammal for att ga ut en torsdag.... eller var det att det blev för många mojitos?

Dags och köpa moppe?

I igår var jag och Hans på jakt efter el-moppar. Det finns alla möjliga modeller, de som påminner om cyklar, små som minicyklar och de som är mer som en vespa. Jag tror det lutar åt en sådan som är som en vespa och man kan åka två. De kostar ca 2000-2500 RMB och går ca 40 km i timmen. Räckvidden ligger mellan 40 och 60 km. Och, ja mamma, vi kommer kör väldigt försiktigt...

Kvällen avslutades med middag på Green Tea House och drinkar på LAN. Hans hade besök av 4 kompisar och vi såg den dyra sidan av Peking. Green Tea House är i min mening en ganska pretentiös restaurang som serverar asiatisk fusion. Presentationen är häftig men ganska over-the-top. Det var helt ok men inte värt pengarna, jag tror inte vi kommer tillbaka. Sen var vi på baren LAN som är designad av Philippe Starck och är riktigt cool.

För övrigt är våren på g på riktigt här, idag var det riktigt skönt och man kunde nästan gå i kortärmat. På tisdag ska det bli 24 grader.

Den framtida moppen?

Toan på LAN

Knappar någon?

I helgen var vi på Pekings tygmarknad, Muxiyuan, för första gången. Och jag säger första, för dit ska vi (eller, nåja, JAG i alla fall) tillbaka till!

Det är gigantiskt stor och det finns butiker för alla typer av tyger. Det var lite svårt att hitta runt, och det finns mycket skräp också, men lite inköp blev det i alla fall. I normala fall är det grossist-butiker de flesta, men nästan överallt går det att få komma in och köpa ett par meter.
Bland annat köpte jag denim-tyg för 23 RMB (ca 25 kronor) metern, och två meter jersey för 21 RMB. Orkade inte ens pruta. Vet inte vad det ska bli, men tänkte att jag kanske ska våga mig iväg till skräddaren en dag. Vi får väl se.
Jag skulle också köpa knappar till en kappa jag har och hittade helt perfekta! Problemet var bara att de sålde endast 100-pack. Problem tänte vi, tills vi insåg att 100 knappar kostade 40 RMB. Så.... jag har några över nu.

Nästa gång ska det bli overlocktrådar, 3 kronor rullen! Helt fantastiskt, måste nog ha en egen kontainer själv när jag åker hem....

"Min" knappaffär

Gardintyger, kanske inte de vackraste, men den som söker finner...

Affärsgata på tygmarknaden

Här åt vi INTE lunch, anka någon?

Shantaram

Som Eva-Maria redan tipsat om vill jag också slå ett slag för boken Shantaram av Gregory David Roberts. Grym bok och filmen kommer 2011.

Jag är ingen storläsare men de där 939 sidorna klippte jag på 1,5 vecka...

Nytt pass

Då mitt ursprungliga pass höll på att gå i sönder var jag tvungen att fixa ett nytt. Det är inte så kul att stå i något främmande land vid passkontrollen och inte komma in. Extra krångligt när du har visum som är knutet till ditt passnummer. Sen att man var i Peking gjorde ju inte saken bättre. Men, det hela förlöpte mycket smidigt.
  • Nytt pass fixades på ambassaden utan kostnad då det var fabrikationsfel och efter två veckor kom ett nytt. Du tar foto och allt på plats, det ser ut precis som hemma när du fixar pass.
  • Då mitt visum skulle förlängas fixade jag allt på ett bräde. Nytt pass och nytt visum. Så igår hämtade jag upp mitt nya visum som sträcker sig fram till 10 mars 2010.
Fredag idag igen, tiden går fort. Här blir helgen antagligen lugn efter den förras fullständiga utsvävning i alkoholhaltiga drycker, för gammal för sånt...

over and out...trevlig helg.

Ny layout

Bloggen har tagit steget rakt in in framtiden. Håll till godo.

Tairyo Teppenyaki

Igår var vi och käkade teppenyaki vilket var en ny upplevelse för mig. Teppenyaki innebär att kocken tillagar maten framför där du sitter vid ett stort stekbord. Det var mycket gott. Priset var ät och drick (öl-vin-sake) så mycket du vill för 168 RMB. Det är aldrig en bra affär för ett ställe att släppa in 17 personer (de flesta svenskar och grabbar) där du kan dricka hur mycket du vill för ett fast pris. Behöver jag nämna att kvällen för oss slutade 04.00 (tror jag...) efter mera drinkar på Smugglers och sen på Bar Blue.

Dagen har spenderats med att se 7 avsnitt av My own worst enemy...