Hutong life

Idag var vi med Kristin och Stefan och gick kring sjöarna. Vi vandrade också in i de omkringliggande hutongerna och den nya kameran fick jobba ;)



































































Nytt besök + Xian

I morgon kommer EMs syster Kristin och hennes pojkvän Stefan så det höga tempot fortsätter. På fredag drar vi med natttåg till Xian för att titta på Terrakottaarmén.

Macau

I torsdags tog vi båten till Macau. Macau är en (fd?) portugisisk koloni och är nu Asiens Las Vegas. Jag hörde att Macau omsätter mer pengar än Vegas och det är väl bara en tidsfråga innan det har gått om i alla kategorier. Vi tänkte vi skulle stanna till på the Venitian som är världens största kasino och sen dra in till stan. Kasinot har återskapat Venedig inomhus och är sjukt stort. Det föll sig så att vi stannade på kasinot hela dagen innan det var dags att ta båten tillbaka. Medan man spelade hade man fri dricka vegas-style och Patrik åkte hem 3300 rikare vilken alla var glada för när han bjöd på middag på kvällen :)

Passande taxichaufför på väg till båten

The Venetian

Kasinot var väldigt, väldigt stort

Venedig inomhus med gondoler och sång

Fejkhimmel

Glada fönstershoppare

Jag tror det kostade 2,6 bilijoner dollar att bygga the Venetian

Överallt byggs det nya kasionon

Hong Kong

Efter en aktiv vecka i Peking drog alla utan Eva-Maria till Hong Kong för ytterligare semester. Gustaf har en ex-kollega som bott där med sin familj några år. De bodde på sydsidan av Hong Kong ön nära en litet samhälle som heter Stanley, ca 20 minuter med taxi till närmaste tunnelbanestation. De hade en stor lägenhet med inneboende hemhjälp, vidunderlig havsutsikt, svimmingpool, gym och tennisbanor. En strand fanns ju så klart på tio minuters gångväg, det optimala läget om du frågar mig. Vi badade, hängde i stan och käkade en massa god mat och var uppe på ”peaken” där man får en fantastisk utsikt över världens coolaste skyline. Jag köpte också en Nikon D60 (systemkamera) som tar 100 gånger bättre bilder än en liten kompaktkamera. Hong Kong är för tillfället min favoritstad, den har det myllriga asiatiska, värme, stränder, hyfsat billiga priser, nära till allt annat i världen och man kan prata engelska överallt. Hoppas man får bo där nån dag.

Utsikt från vardagsrummet

Mera utsikt

Det blev en tennismatch

Stanleymarket

En ganska bra strand fanns också

Myller i Mongkok

Jag på "peaken"

HK skyline by night

Det nuvarande högst huset (lite suddig...)

Lång rulltrappa upp till restaurangkvarteren på HK-sidan

Vår värd bredvid mig

Manikyr o pedikyr

Kom just hem fran en tvatimmars mani- och pedikyrbehandling, och for det lilla natta kalaset far man betala ca 150 kr. OCh da var det ett ganska pricy stalle. Hur ska man nagonsin klara sig hemma i Svedala sen?

Svin-influensan

Man kunde tro att det skulle vara mycket rabalder i Kina angaende svin-influensan, men faktiskt har man inte hort sa mycket om det. Vissa atgarder har tagits, bl.a. far inte utlanningar komma in pa kinesiska sjukhus (om det inte ar akut, som jag forstatt det), de har klistrat en plastfilm over hissknapparna i vart hus och desinficerar varje timme, och de kommer att kolla alla som kommer in i landet med varmekamera sa de inte har feber. Tips om ni ska resa in i Kina - ta en Alvedon innan!

Tomt hus o sommarvarme

Jaha, nu ar man ensam hemma en vecka medan Daniel ar i Hong Kong och har kul med vara tidigare gaster. Det var verkligen ett tomt hus att komma hem till, efter sa intensiva dagar. Lugnt o skont, och rent for staderskan hade varit dar, och jag hade fjarrkontrollen och dvd-n for mig sjalv, fast ratt sa ensamt. Lyckades till och med spela upp dvd pa PS3:an, fantastiskt. Fick titta pa kinesisk tv (Daniel ar inget big fan) och det ar ratt sa kul. Sarskilt reklamen. Hamnade in pa en kanal dar de visade jordbruksprogram och sedan gjorde reklam for jordbruksmaskiner och matvagnar. Undrar om det var nagon sorts jordbrukskanal? Det lar jag val aldrig fa veta.
Ute ar det riktig sommar nu, det var 22 grader nar jag gick till jobbet kl nio. Min hjarna fungerar i slow motion nar det ar sa har varmt, hoppas den vanjer sig snart.