Soilwork inställt

Manges polare i Soilwork skulle spela i Peking den 9 maj men nu har spelningen blivit inställd.

Från Soilworks hemsida:
Unfortunately, our previously announced shows in China and Indonesia were cancelled. Due to new government regulations in China and some unpredictable situations, the band was unable to obtain the proper Visas to enter these countries.We sincerely regret this cancellation and apologize to our Chinese and Insonesian fans. We're looking forward to visiting China and Indonesia as soon as possible!

Det är mycket som blir inställt här för tillfället. Även en rockfestival blev inställd i veckan. Där var ett antal svenska band som skulle spela där oxå, bla Backyard Babies och Mando Diao. Tror kineserna är rädda att det ska hända något inför OS som drar uppmärksamheten till sig av fel orsaker. De vill heller inte ha en repris av vad som hände när Björk spelade i Shanghai härom månaden då hon började skrika sympatier för t-bet på scen.

Sommarpalatset och Tv-tornet

Idag lämnade vi cyklarna hemma och åkte till Sommarpalatset i nordvästra utkanten av Peking. Sommarpalatsen är en "must-see" när man kommer hit. Det var dax att bocka av det. Jag har iofs varit där innan men på vintern. Idag hade vi en skön försommardag med ca 21 grader. Har dålig koll på historien bakom palatset men jag vet att sjöarna runt omkring är handgrävda på 1100-talet (?). Det mesta brändes dock av den vite mannen på 1800-talet så de flesta byggnaderna är ganska nybyggda.

Efter en ganska lång promenad runt sommarpalatset begav vi oss till Tv-tornet som ligger ganska nära. Tornet är 405 meter högt och Pekings högsta byggnad. Man kan dock inte komma högre än 238 meter men utsikten är imponerande och man får en bild av hur stort Peking verkligen är.


Sommarpalatset

På toppen

Marmorbåten (japp, helt i marmor)

Daniel...

Tv-tornet

Här var vi

Vi högst upp i Tv-tornet

Utsikt

Cykeltur


I dag gjorde vi en cykeltur på ca 13 km. Målet var blomstermarknaden norr om Chaoyang Park. Det är mycket trevligt med cyklar, det är nästan som ha en bil. Man kan stanna där man vill. Jag tror man kommer fram lika fort på cykel som med taxi faktiskt. Nu när vi har cyklat lite börjar man vänja sig vid trafiken och den är inte så farlig, det gäller bara att ställa om hjärnan på kinatrafik där allt man lärt sig i Sverige kan glömmas. Efter en sen lunch på Annies (italiensk restaurang) kom vi till slut, efter några telefonsamtal med vägbeskrivning, fram till blomstermarknaden. Runt blomstermarknaden finns en hel massa barer, restauranger och inredningsaffärer. Vi fick lite medelhavskänsla när vi gick där, vet inte varför. Blomstermarkanden i sig är enorm och vi såg nog bara en liten del då det vara nära stängningsdax. Vi inhandlade en bonsai (litet träd iaf...) och en bambupyramid. Allt är mycket prisvärt och man kan få stora palmlikande blommor hemlevererat för nästa ingenting.

Vi var även på vår "cykelaffär" och fixade cykelkorgar. Den ene mannen som jobbar där frågade var vi kom i från när vi köpte cyklarna - han trodde USA. När jag sa Sverige (kan säga det på kinesiska) fick vi tummen upp och ett glatt leende. Igår var han oxå jätteglad och man märkte att han så hemskt gärna ville prata med oss. Ibland är det tråkigt att man inte pratar mer kinesiska.

Tror att vår vän J-O Waldner har gjort Sverige känt i Kina och eftersom han är så populär här kan vi rida på den trenden. Även Reinfeldts besök i Peking häromsistens har gjort att Sverige framstår som positivt till Kina, detta till skillnad från andra västländer för tillfället.

Cykelkorgar monteras (2 x 30 RMB monterat och klart)

Bonsai på blomstermarknaden

Orkideer

Saltvattensakvarium-affär på blomstermarkanden

Wax-on-wax-off - Daniels nya bonsaiträd

Före och efter



Från Eva-Marias kontor en klar respektive inte så klar dag...

Gas är farligt


Denna lapp satt i hissen hos oss idag. Ganska dramatiskt meddelande där andemeningen är att gas är farligt. Jag lovar att ta det lugnt när äggen ska kokas!

Panmunjom/DMZ

Inför vår Korearesa har vi nu bokat en resa till Panmunjom/DMZ, alltså till gränsen till Nordkorea. På denna turen får man se det mesta tror jag, mycket intressant. Här kan man läsa mer om turen.

Turen kostar 110.000 WON vilket motsvarar ca 700 SEK. Det är inte helt lätt av översätta WON till SEK:

100 Koreanska Won = 0,66 svenska Kronor
100 svenska Kronor = 15.151,52 Koreanska Won

En regnig söndag

Skriver idag från ett regnigt Peking, det har vräkt ner hela dagen vilket lockade ut paraplyförsäljarna. Vi hade egentligen planerat en cykeltur som vi snabbt ställde in. Istället blev det en tur till International Bookstore på Wanfujing för att köpa en guidebok om Seoul. Det är ju dax att åka dit om 1,5 vecka så man behöver kanske läsa på lite.

Igår cyklade iaf jag (Daniel) lite runt i stan. Jag hamnade till slut på Pärlmarkanden där jag köpte nya Mario Kart till Wii och några spel till PSP. Det går ganska bra att cykla här men man får ta det försiktigt då trafiken är ganska oförutsägbar. Men det finns breda cyklebanor nästan överallt men det kan komma bilar, motorcyklar, el-mopeder där oxå, så det gäller att vara med. Då Eva-Maria jobbade till ca 22.00 blev det en sen middag på en uteservering ca 100 meter hemifrån. Läget på vår lägenhet är fantastikt bra!

I fredags var vi och käkade på Assaggi men en del av Eva-Marias kollegor. De har en taktarass där vi satt och eftersom det var ca 25 grader kunde man sitta ute hela kvällen. Kvällen avslutatdes på Face bar.

Ett regnigt Wanfujing

Dans för Samsung på köpcentret Oriental Plaza

Seoul next...

Heart China

Det är mycket propaganspel som pågår internt i Kina för tillfället, sprids via MSN, Facebook, olika forum etc.

Googla msn heart china och studera resultatet, särskilt denna shanghaiist.com.

Ny trädgård

De håller på att anlägga en ny trädgård framför vårt hus. Huset är 3 år gammalt och man anlägger redan en ny trädgård. Andra arbeten de gjort/gör:

- Gjutit om uppfarten till garaget
- Just håller de på att anlägga en ny väg fram till garaget

Det är så mycket i Kina som är så fint på ytan men är urusel kvalitet. Jag fattar inte varför man ska göra en så hel massa arbeten på ett hus som praktiskt taget är nytt. En förklaring kan vara att de flesta som bygger alla hus här inte vet vad de sysslar med då de hämtats från landet, sk migrant workers. De kommer till stan och arbetar här några år för att sedan åka hem och återgå till att vara bönder med några sparade slantar.

Utsikt från vårt top-floor, 34 våningen

Ny trädgård. Lägg märke till "bodarna", där bor de arbetare som bygger...

...huset mittemot vilket de gör dygnet runt. Hade vi haft fönster mot andra hållet hade det sett så här.

Rykten och historier

Det flyger runt så mycket rykten och historier angående det som har hänt i världen med OS-facklan och Anti-Kinaprotester. Det talas om motreaktioner och bojkotter av diverse västerlänska varor och tjänster, några exempel:

- Saturday, May 10, no taxi drivers will be picking up any foreigners. (Källa)

- Carrefour has also become the focus of an online campaign calling for Chinese consumers to boycott French goods. The call to boycott French goods, and especially Carrefour, has spread through Chinese-language online forums and mobile phone messages and is now being reported about in the Chinese press. (Källa)

- A Chinese foreign student spoke in public at Duke University in the USA. It seems the mob didn't like what she had to say, so they tracked down her parents in China and smashed their house up. (Källa)

Har ingen aning om vad om är sant eller inte men kineserna är ett mycket stolt folk och man ska inte underskatta dem. Jag vet inte riktigt hur de kommer att hantera OS med miljoner vita turister som tror de äger världen. Ska bli intressant att följa utvecklingen.