övertid

Jaha, nu är det inte längre bara sjukt trist att jobba över, man blir tydligen korkad också! http://www.e24.se/lifestyle/klacksparkar/artikel_999263.e24
Dags att lägga ner och gå hem alltså......

Malmö arena

Idag har jag besökt en av Malmös två nya arenor, den nya hockeyarenan. Jag är väl inte så väldigt intresserad av hockey med ett besök var ett måste. Arenan i sig var fantastisk och helt klart ett lyft för Malmö. Sen att Mif Redhawks är ett lag i kris är ju en annan sak. Ikväll blev det stryk mot Björklöven med 3-4. Kraven på att gå upp i elitserien kommer inte gå i uppfyllelse.

I sommar är förhoppningsvis Malmös nya fotbollsarena klar vilket kommer vara hemmet för laget i mitt hjärta, MFF.


Design

Jag har ju fått efterlysning från flera håll om att visa lite av mina jersey toppar.
Tyvärr ar de ju inte i butik ännu, så jag kan inte riktigt visa dem ännu, men ett smakprov av några saker som inte ar hemligstämplade kan jag ge!
(Tänk nu på att detta är design för Kina, och de har inte riktigt samma smak som vi....)

Slapplördag!

Lördag i Beijing och solen skiner som vanligt, men det är -2 grader kallt. Känner bara att idag måste jag gå ut! Få lite ljus, så kanske den har tröttheten efter influensan kan ge med sig.
Lite frukost och sen ut på stan, det ar planen, om jag nu kan hålla den. Oerhört frustrerad över att det inte gar att vispa kinesisk mjolk med en cappuccinovisp! Jag har testat alla möjliga sorter, men ingen funkar! Finns det någon därute som vet varför?
Idag är tanken att jag ska ge mig bort till World trade center shopping mall - där finns det nämligen ett Sephora och mitt puder ar slut. Där finns ocksa en massa tjusiga kläd- och skobutiker, bla Manolo Blahnik, och det passar ju perfekt en shoppigsvulten själ som inte får göra av med pengar (det ar ju bara alldeles for dyrt för att impulsshoppa). Jag har fått förhållningsorder om att inte shoppa innan vi åker till Tokyo, men det ar ju FLERA VECKOR tills dess! Dessutom har rean börjat nu, sa vi far val se.....
Har förresten fått reda på att vårkollektionen som börjar komma ut i butik nu verkar sälja bra, så vi ser fram emot en bra säsong! Nu har jag fått en till assistent också, så framöver ska det bli ännu battre. Han pratar bara hjälplig engelska, så det blir en utmaning, men han ska nog kunna "drillas" till att bli bra han med. Han är duktig så det ska nog gå bra. Men det blir mycket teckenspråk. På onsdag kommer vår nya designer från Holland också, så jag får lite europeiskt sällskap!

Ny lya!

Idag har jag varit och tittat på lägenheter, och antagligen bestämt mig för en. Daniel har tittat på den tidigare och tyckt att den var bra. Nu var jag och tittade på ytterligare en, men den var inte riktigt lika bra, så det får bli den första. Vi får ett rum till vilket nog ar uppskattat av dem som ska hälsa på i vår! Så i början av februari går flytten till 38e våningen (34e om man räknar bort de nummer kineserna hoppar över) på Fortune Plaza. Det ar lite högt men man behöver ju inte gå så nära fönstren till att börja med..... Vi ska bara skriva kontrakt också förstås, så inget är skrivet i sten än, men - Nice!
Vi kommer nastan att kunna vinka till varandra från fonstret........

Ett år i bakspegeln

Helt plötsligt har vi bott ett år i Peking. Året har gått fort men samtidigt känns det längesen vi flyttade från Sverige. 2008 har varit ett av de roligaste åren jag upplevt och ångrar inte en sekund att vi flyttade. Eva-Maria och jag har kommit ännu närmare varandra och Peking är ju numera vår hemstad även om vi inte kommer stanna i alla evighet. Som det ser ut nu kommer vi stanna hela 2009 för hemfärd i januari 2010.

Några av höjdpunktera:
  • Våra resor står högt på listan då vi besökt Korea, Hong Kong, Malaysia, Singapore och Shanghai. Eva-Maria har dessutom i jobbet beökt en hel massa städer i Kina så som Nanjing, Hangzhou och Qingdao. Hon har även i jobbet rest till Tokyo och Amsterdam. Jag hoppas vi kan resa minst lika mycket nästa år och vi startar den 26 jan med en vecka i Tokyo.
  • Att uppleva en helt annan kultur har varit intressant även om det kan vara frustrerande ibland att vara långt hemifrån i ett "konstigt" land. Det har varit lärorikt att var "utlänningen" och man får lite mer förståelse hur det kan vara att vara invandrare i Sverige.
  • Alla nya, trevliga människor vi lärt känna. Jag är helt säker på att vi fått att antal nya vänner för livet. Man har också insett att människor som man kanske inte har så mycket gemensamt med vid första anblicken kan bli riktigt bra vänner.
  • OS var också helt klart en av höjdpunkterna. För en sportnörd som mig själv var det fantastiskt att vara på plats under "the best games ever". Speciellt de två gånger vi var på plats i fågelboet var riktigt mäktigt.
  • Efter ha varit borta länge uppskattar man Sverige mer. För egen del kommer det alltid vara mitt hem även om vi i framtiden ger oss ut på flera utlandsäventyr.
Livet på bloggen kommer fortsätta 2009 och jag hoppas den skara läsare vi har kommer fortsätta titta in då och då.

Nyår

Jag firade nyårsafton hemma hos Niclas i Malmö. Trevligt var också att Gustaf och Sara hade flugit ner från Sthlm. Vi hade en trevlig kväll och extra kul att träffa gamla vänner man inte träffar så ofta. Det tråkiga var att Eva-Maria inte kunde vara med då hon låg sjuk hemma i Peking.
Nytt år - nya utmaningar

Vi ringde in året china style

Gustaf och Sara

Niclas och Susanne

Sonstorp

När vi befinner oss i Linköping hör det ju till att åka och träffa släkten i Sonstorp utanför Finspång. Denna gången var alla samlade hos Ann-Charlotte och Sivert för efter-jul middag.
En stooooooooor bondkatt

Middag

Bad i kar

Kul jul i Linköping

Detta året firade vi jul med Eva-Marias familj i Linköping. Det blev en traditionell jul med Kalle och hela paketet. Julmaten uppskattades extra mycket då det fanns mycket man hade saknat under året i Kina. Även tomten kom och delade ut klappar till stora och små, mest till de små förstås... ;)

Jullmiddag med EMs familj och en som varit i Kina för länge

Massor med god mat

Tomten delar ut klappar

Insomnia

Vaknade 04.30 vilket var förväntat, det tar ett par dagar att komma in i rytmen igen. Resan till Cph gick bra och jag hade två säten för mig själv på planet. Jag var väldigt förvånad att planet inte var fullt i dessa juletider. Mamma och pappa mötte upp på Kastrup vilket var uppskattat. Även Eva-Marias kollega från Norge var med på planet. Hon hade dock ett dygn kvar att resa när jag var hemma i Malmö. Hon kommer från en ö norr om Narvik, så efter Cph hade hon tre plan till innan hon är hemma söndagkväll.