Saigon och Cu Chi tunnels

Igår flög vi från Siem Reap, och hela natten innan regnade det och åskade då en orkan hade dragit in över den Vietnamesiska kusten. Lyckligtvis var den reducerad till en lättare tropisk storm när den nådde oss. På morgonen då vi kom ut var hela gårdsplanen översvämmad med ca 30-40 cm vatten, och vägen till flygplatsen såg ut som en flod. Tur att vi bokat bil och inte en tuc-tuc!

Planen framför hotellet i Siem Reap

Väl framme i Saigon, efter en lagom onödig tripp via KL, och med diverse förseningar, blev vi upphämtade på flygplatsen och körda till hotellet Bich Duyen som ligger i centrala delarna. In med väskorna, och ut för en thailändsk(!?) middag! Eftersom vi gick upp ganska tidigt och rest hela dagen, så blev det en tidig kväll.
Hotellet i Saigon

Idag sken solen i alla fall, och vi hade bokat in en busstur till Cu Chi tunnlarna igår kväll innan vi knoppade in. Bussen hämtade upp oss vid åtta på morgonen för den 2 timmar långa resan. Avståndet är inte så stort, men i denna trafiken kan den kortaste sträcka ta sin lilla tid.
Själva Cu Chi tunnlarna som är öppna för turister ligger ca 5 mil från Saigons center, och känns ganska så turistiskt, men det var såklart att vi var tvungna att ta oss dit i alla fall!

Innan man kommer fram till öppningen till tunnlarna, går man förbi diverse attraktioner, bland annat en förevisning av en traditionell "bo-bey" trap (namnet bobey-trap kommer från vietnamesiskan), en rostig amerikansk M41 stridsvagn som förstörts av en mina under kriget, samt diverse andra förevisningar av hemska vapen och fällor som använde i djungeln av Vietkong.

På en station kunde man få avfyra en del amerikanska vapen med riktig ammunition, bl.a. M16 och AK47. Vi struntade i det och tog en glass istället.

Det sista man fick göra var att se en propagandafilm från 1967 om hur tappra vietkongsoldaterna var under kriget. Det var väldigt långa 15 minuter......

// Inlagt av Eva-Maria

Orginalingång till vietkongtunnlarna (det var inte här vi gick ner....)

Jag på den bombade stridsvagnen

Bobey trap. Här vill man inte ramla ner!

En stor man i en liten vietkongtunnel....



Trafiken är inte att leka med...

Floating village

Idag var det upp och hoppa som gällde igen klockan sju, för avfärd klockan åtta till den flytande staden Kampong Khelang, ca 35 km från Siem Reap. En jeep från hotellet inklusive guide stod färdig för avfärd på exakt avtalad tid.

Några stopp på vägen innehöll ett besök på den lokala marknaden, där vi blev visade diverse lokala saker, bland annat vissa redskap som de använder på floden för att fiska. Vem kunde tro att man kan lura och fånga fisk med en vanlig sopkvast gjord av grenar? En del av marknaden var även för livsmedel, där vi fick se olika sorters fisk, bland annat snakefish och de giftiga arterna av catfish (tydligen väldigt goda att äta, men man ska se till att skära av fenorna ordentligt, då det är de som innehåller gift), samt en massa lokala grönsaker och frukter som till exempel näckrosor som används i fisksoppa.

Den lokala marknaden

Jag får förklarat för mig hur olika rissorter fungerar

Efter att ha inhandlat en påse frukt (minibananer och två andra sorter som jag inte vet namnet på, men som båda påminner om lychee-frukt och är väldig goda), så fortsatte färden till "Sticky rice village". Denna bys specialitet är att odla och tillaga sticky rice, och eftersom det ligger på vägen mellan Pnom Phen och Siem Reap så stannar många här och handlar. Det tillagas inuti bambu-rör tillsammans med kokosmjölk, röda bönor och socker eller salt, som de lägger i ett kärl i elden för att tillaga. Varje familj har sitt recept.

Efter att ha kört över risfält med bönder och vattenbufflar, kom vi fram till vårt mål. Här stannade vi vid en båtstation där vi fick flytta över till en motorbåt för avfärd till den flytande byn på sjön Tonlé Sap. Hela byn är uppbyggd på styltor ca 15 meter höga. som gör att husen under den regniga perioden (som just håller på att ta slut) ligger bara några meter ovanför vattenytan. Under torrperioden 6 månader per år, är byn som en vanlig by med vägar och torg (förutom att husen befinner sig långt upp i luften) och under regnperioden är husen helt isolerade från varandra och man kan endast ta sig fram med båt.


På motorbåten

Det första vi fick göra då kom fram var att gå in i ett av husen och besöka en familj. Väggarna var tapetserade med foton av barn och släktingar, och huset väldigt fint och välordnat, men det var väl iordningställt för oss turister kan tänkas. En kvinna i familjen tog oss sedan med på en av deras traditionella båtar för en tur i byn. Dessa båtar ligger lågt i vattnet, och är ganska instabila, så det kändes till en början lite läskigt, men man vande sig ganska snabbt vid att sitta helt stilla. Överallt vi kom med båten kom det ut barn på verandorna och vinkade och ropade "bye bye" (hello verkade inte finnas i någons ordförråd) och vi var nog denna dagens stora turistattraktion i byn.

Under färden såg vi både grisar, höns, katter och hundar, både i vattnet och hängande under husen. En del odlade vattenhyacinter (som är ätbara) i inhägnade områden utanför sina hus, många hade burar med fiskodligar ungefär som vi har grönsaksland, och någon hade till och med ett salladsland uppallat under verandan strax över vattenytan. Vi mötte båtar som åkte runt mellan husen och sålde matvaror, såg människor som tvättade sig och förstås en massa barn som var ute och paddlade.

Sjö-gris

Staden från sjösidan

Fiskfarm

Inne hos familjen

En flicka kom paddlande i en metallbalja

Båtturen inne i staden på den traditionella båten, kvinnan från familjen paddlar i fören

Glada barn överallt

Väldigt små barn var ute och paddlade alldeles själva


Båtturen


Väl iland mötte vi en hel grupp barn från del lokala skolan, samt deras lärare som sålde skrivböcker som vi köpte och man sedan fick dela ut en till vart barn. Inte vet jag om hon samlar in dem igen och säljer dem till nästa dumma turist som kommer, men man kan ju hoppas att de fem dollarna kom till någon nytta för barnen.

Glada skolbarn

Ikväll blir det en tur igen in till Siem Reap center för middag och kanske ett par drinkar (köpte en Mojito och en Pina Colada igår för 3 dollar - ca 20 kr). Sen får vi se om vi vågar oss på fotmassage med fiskar som vi har sneglat på i två dagar nu..... Imorgon är det i alla fall Saigon som står på planeringen! Kambodja har varit fantastiskt, och jag hade gärna sett mer av detta land än bara 3 korta dagar.

//inlagt av Eva-Maria

Angkor Wat

Idag har vi varit en heldag på Angkor Wat och sett en hel massa tempel. Angkor Wat är egentligen bara det mest kända templet i området som heter Angkor. Vi blev hämtade klockan åtta med en jeep och guide som tog oss runt och berättade hela dagen. Även om man är mätt på tempel från Kina så är detta något helt annat och riktigt häftigt. Det coolaste templet är Ta Prohm där de låtit templet vara, så naturen har tagit över, det var här man spelade in Tomb Raider. Var man än stannar och kliver ur bilen kommer det barn och vill sälja saker till oss. När vi stannade vid Angkor Wat kom det en tjej som ville sälja en hatt till mig eftersom det var varmt (och jag har inget hår...). Jag sa nej tack och hon ville sälja vatten till mig när vi kom tillbaka och frågade vad jag hette, hon hette Spider Girl, ett namn man inte glömmer i första taget :)

Eftersom det fortfarande är regnperiod är det inte så många turister (även om det är många...) på plats så det var lite mer ostört än det är under högsäsong. Idag var det regn på morgonen men efter ett par timmar sprack det upp och blev sol.

Kambodianerna är riktigt vänliga och har alltid ett leende på läpparna. Sen är det löjligt billigt här även om man jämför med Kina och det gör ju inte saken sämre.

Igår var vi ute och cyklade då det började det vräka ner så vi var tvungen att stanna 40 minuter under taket till ett litet stånd. Där satt en flicka (6 år) som var jätteglad och posade gärna på bild, hon hämtade t.o.m lillebrosan så vi fick ta en bild på båda. Mormor kom ut och tog kameran och visade för övriga familjen.

Imorgon ska vi till en "floating village" som ligger i sjön Tonlé Sap. Vi valde att åka till en som ligger lite längre bort och inte har så mycket turister och ska vara lite mer autentisk, det ska bli intressant.

Jag, utanför södra porten till staden Angkor Thom
Templet Bayon

Eva-Maria pussas med budda

EM och några ruiner
Jag, högst upp ett icke namngivit tempel
Vid kungens tron där han tittade på akrobatikshow och diverse galdiatorspel

Tomb Raider-templet Ta Prohm

Vi, vid ett träd som har vuxit där x antal hundra år




Ta prohm - Tomb Raider tempel

Vi stannade också för att plåta de vilda aporna

Angkor Wat

EM är väldigt glad att vara här

Är det inte konstnärligt så säg?

Utanför Angkor Wat

Syskon i det lilla ståndet där vi tog skydd för regnet

Fiske i vattensamlingar som blir när det svämmar över

Semestern har börjat, first stop Kuala Lumpur

Ca klockan 23.00 landade vi i KL, Malaysia. Efter ett kulinariskt stopp på KFC damp vi säng på Crown Plaza för att stiga upp i ottan klockan sju för att köa till biljetter för att åka upp i KLs enda turistattraktion, Petronas Towers. Biljetterna delas ut gratis men bara ett visst antal per dag. Efter 1,5 timme i kö fick vi biljetter till 14.15.

Förmiddagen spenderades genom åka runt i de centrala delarna av KL. Vi besökte Meredeka Square och promenderade igenom Little India. Sedan tog vi KLs stora stolthet Monorailen som är en upphöjd tågbana som skär igenom staden.

KL kändes ganska sliten med mycket tomma och halvfärdiga byggnader. Det är egentligen bara en transitstad för att ta sig vidare ut i sydostasien.

Nu måste vi gå och lägga oss eftersom klockan ringer 03.00 för att hinna med flyget till Siem Reap i Kambodja som går 07.00...

Petronas towers nedifrån

EM på Merdeka square
Något övergivet, ser ut som ett fängelse

Vi, uppe i Petronas tower

Petronas tower by night



Från Petronas towers

London Favourite


London fashion week haller pa for fullt, och jag maste ju bara dela av mig av en annan favorit. Rodartres kollektion ar helt fantastiskt vacker! Vet inte vilket tillfalle man skulle ha att bara kladerna, men nog ar det fantastiskt!

Fint väder och vill bara gå utomhus!

Tva dagar kvar till semester! Om 48 timmar ar vi pa vag till flygplatsen! Kan inte vanta.
Har skiner solen och det ar sadar fantastiskt hostvader som man bara far harborta. Iofs ar det val 25 grader och solen skiner, men hosten hanger i luften, luften kanns frisk (tja, om man ar van vid denna stadens luft forstas) - vill bara ga ut och hanga i en park eller nagot.

Men, nu ska ar goras klader till nasta sommar.... Blommigt, assymetriskt och draperat, hur later det?

Ikvall ska vi se "Man som hatar kvinnor" som kom pa posten idag fran Daniels mamma - sa snall hon ar! Sen ska det packas forstas. Suck, hemskt trakigt!

Mera träning

Igår strax innan lunch började det dåna utanför fönstret och när jag tittade ut ser jag stridsflygplan. Eftersom de sprutade ut rök var det inte krig utan bara träning inför 1 oktober. De flög rakt ovanför paradgatan som går rakt genom Peking.

Såg också idag att alla flyg till och från Peking är inställda den 1 oktober fram till 12.30. Ännu en gång är man glad att man lämnar denna stan inför det som komma skall.



Semester

Det har efterfrågats semesterplaner i detalj så här kommer de:

25 sept Beijing - Kuala Lumpur, Malaysia
26 sept Kuala Lumpur, Malaysia
27 sept Kuala Lumpur - Siem Reap, Kambodja
28 sept Siem Reap, Kambodja
29 sept Siem Reap, Kambodja
30 sept Siem Reap - Ho Chi Minh City, Vietnam
1 okt Ho Chi Minh City, Vietnam
2 okt Ho Chi Minh City, Vietnam
3 okt Ho Chi Minh City - Phu Quoc, Vietnam
4 okt Phu Quoc, Vietnam
5 okt Phu Quoc, Vietnam
6 okt Phu Quoc, Vietnam
7 okt Phu Quoc, Vietnam
8 okt Phu Quoc, Vietnam
9 okt Phu Quoc - Ho Chi Minh City
10 okt Ho Chi Minh City - Beijing

Golftävling

I helgen spelade jag golftävling på Grand Canal Golf Club, det var kanadensiska ambassaden som anordnade. Tävlingsformen var 4-lags bästboll och vårt lag gjorde 2 under par men det räckte inte till vinst. Kvällen spenderades med ett stort gäng på Xiu som är Pekings hetaste ställe för tillfället.

Överdådigt klubbhus inspirerat av Tempel of Heaven

En armé caddies mötte upp

Framför hole-in-one priset som jag hade planerat att köra hem

Me love Marc Jacobs

N.Y. Fashion week har inte bjudit pa sadar jattekul grejer, det mesta ar safe och basic tycker jag. Men det ar ju som det brukar o ich for sig. Ser fram emot London nasta!
Igar hade Marc by Marc Jacobs visning, och det ar daremot nagot i alla fall jag har sett fram emot! Den som fick jobba med honom!
Kollektionen finns att se har: http://www.style.com/fashionshows/complete/S2010RTW-MARC?page=1