Tillbaka

Så, då var man tillbaka i ett varmt, varmt Peking. Möttes av en ganska kaotiskt flygplats då tydligen tåget som tar en mellan de olika delarna på terminal 3 inte fungerade som det skulle. Det fanns massor med "funktionärer" men informationen var givetvis obefintlig, hoppas bara det var ett tillfälligt problem... Men efter ca 1 timme var man framme vi bagageutlämningen och alla mina prylar inkl min innebandyklubba var framme i oskadat skick.

Taxin kostade 80 RMB och väl framme lämnade jag fram 100 och väntade på 20 tillbaka då dricks inte existerar. Taxichaffören log ett snett leende och sa; 100 OK? Jag -> skulle inte tro det ;)
Det var första gången jag vara med om något sådant i Peking och det kändes som orsaken är att OS snart är här. Det är bara att vänja sig med att alla kommer att försöka klämma en på så mycket pengar de kan de närmaste 2 månaderna. Men oavsett hur det kommer att bli känns det spännande att vara på plats under ett av historiens mest omtalade OS.

Det var andra dagen med lösningen av jämna och ojämna siffror på nummerplåtarana och det tillsammans med att alla byggen ligger nere känns hela stan mycket lugnare. Inga ljud från några byggen, mindre bilar och inga byggnadsarbetare som man vanligtvis blir utstirrad av.

OS-filen är än så länge outnyttjad vilket gör att trafiken är ganska tjock ändå

0 comments: