Visar inlägg med etikett fotboll. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett fotboll. Visa alla inlägg

Ytterligare ett minne för livet

Efter ha åkt förbi Worker Stadium ett antal gånger på matchdagar då Pekings fotbollslag hade match var det nu dags. Matchen var den sista för säsongen och betydde vid vinst Beijing Guoans först vinst av ligan sedan sedan 1994. Vi hade inga biljetter och jag hade läst att folk hade köat i en vecka för att få tag på dem så förhoppningarna var inte så stora att vi skulle få hitta några. Men väl utanför arenan var det inga större problem att köpa biljett (piao på kinesiska) av några suspekta kineser, vi fick iofs betala 10 ggr mer än ursprungligt pris men eftersom det var 30 RMB så var det ändå ok.

Väl inne på arenan som tar 64.000 hade vi bra platser och det var ett otroligt drag. Helt galna kineser som hejade fram sitt lag. Det kvittar var i världen man går på fotboll, en supporter uppför sig likadant överallt, skriker glåpord åt bortasupportrar, tycker domaren är värdelös och är komplett enögd, det är verkligen härligt :)

Det började bra för Beijing Guoan som tog ledningen efter 3 minuter och matchen slutade 4-0 och vinst av ligan. Stämningen matchen igenom var fantastisk och nu har man ännu ett minne för livet.

Galna fans

Frispark med de mest extrema supportrarna, Ultras, bakom

En järnring av poliser runt om planen, här ska ingen springa in inte...

På väg ut möter man hundratals kravallpoliser i full mundering, det är uppenbart en maktdemonstration för att visa att INGEN ska försöka någonting



Straff till 3-0 sen 4-0


Slutsignal och vilt firande

Cykellördag

Lördagmorgon, fint väder och ca 19 grader. Det är otroligt skönt nu när temperaturen har börjat gå neråt. Maj till mitten av september är inga roliga månader här, väldigt varmt och temperaturen ligger på mellan 28-39 grader. Det värsta är nog att luften är så otroligt dålig (smoggig och fuktig) men nu börjar det ordna upp sig och det är blå himmel nästan hela tiden. Vet inte när kylan kommer men det blir ju kallt här också, kallare än hemma.

Jag har börjat fundera på nästa semester som kommer bli Japan i början av februari nästa år på det kinesiska nyåret. Ser verkligen fram emot att få se Tokyo som alla som varit där säger är helt underbart. Vi känner även lite folk där så förhoppningsvis kan vi få lite inside information. Eva-Maria kommer få se det före mig då hon åker dit på inspirationsshopping i slutet av novemeber.

Idag blir det nog en cykeltur för att besöka lite ställen man inte sett. Vi har ju bott här i 10 månader men fortfarande inte sett allt. Postar väl lite bilder på det senare.

En av de lite tråkigare sakerna när man bor utomlands är att personer som man lärt känna och tycker om flyttar till nya ställen. I oktober kommer 4 personer (3 har redan flyttat) som vi umgåtts med här flytta tillbaka till Europa vilket är lite sorgligt.

Ja,ja, idag är det Sverige-Portugal som jag ska försöka se. Den startar 02.00 här och kommer väl beskådas på någon sunkig internetstream där man knappt ser bollen. Men vad gör man inte....

Update...här kommer lite bilder från dagens äventyr.


Trafiken



Nanluguxian



Figur på Lamatemplet


Bedjande man


Hus på Lamatemplet



Lunch på No name restaurant



Det gäller att ha koll på läget när man cyklar

Allsvenskan


Abstinensen efter EM är ganska intensiv och då nystartade allsvenskan ganska lägligt. Jag hade chansen att se en allsvensk match i år och då blev det bottenlaget Ljungskile... Men, men, det var kul att vara tillbaka på stadion och Malmöpubliken var lika negativ som vanligt. Lyckligtvis blev det vinst med 2-1. Efteråt blev det ett par bira med Niclas och Tobbe på Davidshall.

Idag har semestern börjat och imorgon blir det golf innan jag ska åka in och hämta Eva-Maria på Kastrup.

Sverige får spö av Ryssland

Har precis bevittnat en av de mest patetiska insatser av ett svenskt landslag sen förlusten mot Tyskland i VM 2006. Sverige producerade ingenting och såg ut som yra höns hela matchen, långa bollar på bengt... Om man tyckte Greklands insats mot Sverige var pinsam var Sveriges insats ikväll minst lika pinsam.

Matchen sågs på storbild på Skeppsholmen i Sthlm där jag befinner mig för jobb igen. Det var en fantastisk kväll som var värd ett bättre öde. Man uppskattar man en av världens vackraste huvudstäder än mer när man bor i en smoggig storstad långt bort.

Heja Sverige i VM-kvalet till hösten...

Heja Sverige :S

Säga vad man vill men Stockholm är vackert!

Svensk fotboll i Beijing

Igår var jag ute på middag med mina tyska kolleger och en fransk tjej, på Alameda (supergott brasilianskt!), sedan gick vi vidare till Face Bar (jättemysig ute-trädgård och härlig loungestämning). Där mötte vi upp med Ernest från Barcelona - vilket ju resulterade i att vi bara var tvungna att gå och titta på Spanien-Sverige matchen på storbild på Le Pavillion. De visar alla matcher på projektor ute i trädgården, och vi lyckades på något sätt lägga beslag på stora fåtöljer på front row. Synd att det gick som det gick bara. Bättre lycka nästa gång! Heja Sverige!


Alameda: Sanlitun Beijie, Sanlitun, Inside Nali Mall, 50m south of 3.3 Mall
Face Bar: 26 Dongcaoyuan, Gongti Nanlu, Chaoyang District
Pavillion Sports bar (www.pavillionbeijing.com): Gongti Xilu, opposite Worker's stadium, Chaoyang district

Sverige spöar Grekland

Befinner mig nu i Sthlm för jobb och passar även på att träffa lite kompisar. Sverige-Grekland sågs på en bar på Mariatorget. Trodde Sverige skulle få det svårt men Grekland gjorde en pinsam insats och jag fattar inte vad de tänkte på. Iaf, stort med en seger och jag säger bara Zlatan, man blir tårögd....vicken kille...