Visar inlägg med etikett Korea. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Korea. Visa alla inlägg

Seoul

Blev ivägskickad pa en snabb business trip till Seoul, så här sitter jag nu efter en hård dags inspirationsshopping. Inte sådär jättemycket att titta på vad gäller jackor, men ideer och detaljer går alltid att inspireras av! Reser tillsammans med min Argentinska kollega som ar denim ansvarig, sa det har blivit mycket jeansmärken. Vi stannar till lordag morgon. Gillar Seoul skarpt, sa det ar kul att vara tillbaka. Särskilt roligt med alla japanska och andra udda märken som man inte hittar hemma (i Beijing eller Europa), t.ex. http://www.kayleetankus.com/.

Nu har jag i alla fall svarat pa alla mina jobbmail och ska SOVA! Gäsp!

Hemma från Korea

Så, då är vi "hemma" igen, känns som man åkt tillbaka 20 år i tiden.

Intrycken från Sydkorea och Seoul är mycket positiva. Bland de trevligaste länder/städer jag besökt. Folk är i allmänhet mycket vänliga och kriminalitet verkar inte existera. Engelska är dock ett problem och att hitta är inte heller lätt då de flesta gator inte har några namn. För att hitta har man GPS... Seoul kändes lite som Sverige, dock modernare och inte så hårt som Sverige ibland kan vara.

Fick höra att jag var lik Bruce Willis av ett par killar som ville ha med mig på foto. Eva-Maria har dock hört här i Kina att hon är lik Rachel i Vänner så jag undrar vilket som är bäst ;)

Det enda negativa är att vi kommit hem med 3 icke-fungerande VISA-kort. Det enda vi har nu är Eva-Marias kinakort med inte så mycket pengar, vet inte riktigt vad som hänt. Det kommer bli några jobbiga veckor tills vi får besök i slutet på maj men det får gå.

Jag har nu lagt till bildtexter till vår reseberättelse nedan.

Seoul, Korea - Dag 4

Vaktbyte vid Deoksugung - slottet


Film från vaktbytet


Daniel inne på Deoksugung


Några flickor har kul vid en fontän


Eva-Maria framför ett vattenfall i stan


Nere vid kanalen där man kunde gå över

Marknadsmyller igen

Här har ni den - en riktigt iPhone killer, Samsung (Anycall) HAPTIC. Den har allt det som iPhone saknar men jag tror den bara kommer att säljas i Sydkorea.


Kul i det superstora köpcentret COEX

Seoul, Korea - Dag 3

Ett av eletronikvaruhusen i detta område där man bara sålde eletronikprylar. Priserna var väl lite billigare än hemma dock inte så jättemycket. Wii kostade dock ca 1400...


Sydkorea är verkligen ett hightech-land. Alla, och då menar jag alla, sitter och håller på med sina mobiler hela tiden. Dessa 2 tjejer sitter och tittar på TV på mobilen, jepp det kommer bli stort även i Sverige...vänta bara och kom ihåg var ni läste det först. Lägg oxå märke till kvinnan till höger som gråter till hennes film. Sen har vi sett de snabbaste sms-fingrarna någonsin.

Utanför krigsmuseet


Eva-Maria bland missilerna


Daniel...på krigsmuseet

War memorial


En vakt...lägg märke till hans katana-liknande batong


Linbanan upp till Seoul Tower


Igen...


Vi på toppen


Här har vi ett typsikt ungt koreansk par. Man visar att man är par genom att ha samma kläder, vi trodde först det var ett skämt men de var överallt. Iaf bättre än att förlova sig när man är 16...


Film från toppen. I Seoul bor det 10 miljoner invånare.

Seoul, Korea - Dag 2

Propaganda staden på andra sidan gränsen i Nordkorea. Flaggstången är 160 meter hög och tydligen väger flaggan 300 kg. I staden bor inga människor...

J.S.A. - JOINT SECURITY AREA - Sydkorea på denna sidan och Nord på andra. Lägg märke till gränsen (betongsträcket). I det blå huset träffas nord och syd, ett bord i rummet som står på gränsen är det nord på den ena sida och syd på den andra. Allt är ganska bissart men spänningen är på riktigt och den känns när man är där.

Eva-Maria blickar ut över DMZ och Nordkorea

Bridge of no return - på andra sidan bron är det Nordkorea

Dorasan station - sista stationen i Sydkorea. Det finns tågförbindelse mellan nord och syd men den används inte av passagerartåg. Denna station kan mer liknas med hopp för framtiden emn är idag som ett spökhus.

Daniel framför Dora Observatory där vi spanade ut över Nordkorea. Mottot för hela dagen var dock "no-picture-please" så några vy-bilder härifrån över Nordkorea finns inte. Man fick inte ta bilder på så många ställen och allt var väldigt kontrollerat.

Småfisk i maten...gott?

Cool moppe


Gangnam - kvarteren runt där vi bodde

Seoul, Korea - Dag 1

Nya terminal 3 i Peking där vi tydligen inte skulle åka ifrån...

På plats i Seoul

Garage för ställen med ont om plats

Tunnelbanan, så ser det ut när man är längst

Pommes frites-on-stick

Diverse street food

Namdaemun Market

Grisskalle, riktigt äckligt!

Panmunjom/DMZ

Inför vår Korearesa har vi nu bokat en resa till Panmunjom/DMZ, alltså till gränsen till Nordkorea. På denna turen får man se det mesta tror jag, mycket intressant. Här kan man läsa mer om turen.

Turen kostar 110.000 WON vilket motsvarar ca 700 SEK. Det är inte helt lätt av översätta WON till SEK:

100 Koreanska Won = 0,66 svenska Kronor
100 svenska Kronor = 15.151,52 Koreanska Won

Sydkorea

Så, då är första resan ut från Kina bokad. Det blir 5 dagar i Seoul, Sydkorea. Vi kommer vara där mellan 1-5 maj, ska bli spännande. Nu gäller det bara att ta reda på vad man kan göra där förutom att åka till DMZ vid gränsen till Nordkorea.