Visar inlägg med etikett Sightseeing. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sightseeing. Visa alla inlägg

The wild wall

Idag har vi varit och hikat med Beijing Hikers på en del av muren som inte är restaurerad. Den del vi gick på var från 1580-talet. Bussresan tog ca 2 timmar och sen var det vandring i ca 10 km. Vädret var perfekt, 15 grader och klart, härligt väder. På den andra ställena där man besöker muren är det väldigt turistigt vilket var skönt att slippa.

Planen är att komma ut mer i naturen i framtiden. Några kompisar är på g att köpa en bil och då är det lite lättare att komma någonstans. De har också planer att hyra en sommarstuga hela nästa år. Att hyra en 3 sovrums stuga ca 1 timme från Peking med el, värme och vatten kostar ca 2000:- i månaden.


Hit upp skulle vi...


På väg upp

Lite utsikt

EM i ett vakttorn

Orestaurerad var ordet

En del av vårt gäng

Uppför

Vackra höstfärger

Nästan alla

Ett märkligt djur, titta noga!

Cykellördag

Lördagmorgon, fint väder och ca 19 grader. Det är otroligt skönt nu när temperaturen har börjat gå neråt. Maj till mitten av september är inga roliga månader här, väldigt varmt och temperaturen ligger på mellan 28-39 grader. Det värsta är nog att luften är så otroligt dålig (smoggig och fuktig) men nu börjar det ordna upp sig och det är blå himmel nästan hela tiden. Vet inte när kylan kommer men det blir ju kallt här också, kallare än hemma.

Jag har börjat fundera på nästa semester som kommer bli Japan i början av februari nästa år på det kinesiska nyåret. Ser verkligen fram emot att få se Tokyo som alla som varit där säger är helt underbart. Vi känner även lite folk där så förhoppningsvis kan vi få lite inside information. Eva-Maria kommer få se det före mig då hon åker dit på inspirationsshopping i slutet av novemeber.

Idag blir det nog en cykeltur för att besöka lite ställen man inte sett. Vi har ju bott här i 10 månader men fortfarande inte sett allt. Postar väl lite bilder på det senare.

En av de lite tråkigare sakerna när man bor utomlands är att personer som man lärt känna och tycker om flyttar till nya ställen. I oktober kommer 4 personer (3 har redan flyttat) som vi umgåtts med här flytta tillbaka till Europa vilket är lite sorgligt.

Ja,ja, idag är det Sverige-Portugal som jag ska försöka se. Den startar 02.00 här och kommer väl beskådas på någon sunkig internetstream där man knappt ser bollen. Men vad gör man inte....

Update...här kommer lite bilder från dagens äventyr.


Trafiken



Nanluguxian



Figur på Lamatemplet


Bedjande man


Hus på Lamatemplet



Lunch på No name restaurant



Det gäller att ha koll på läget när man cyklar

Familjen är här!

Nu är familjen på plats.
De första dagarna har spenderats med shopping på diverse marknader men även en del sightseeing har hunnits med. Denna vecka har familjen guidade turer så allt som är värt att se kommer att besökas.

Familjen utanför Yashow

Livet är på topp i Houhai

Det ska dröja länge till jag ser en panda igen...

Pinnar kan vara knepigt


Kaos på Houhai, det är ungefär så all trafik fungerar här...

Arenan, pandor och TV-tornet

Idag var det dax för ytterliggare en sightseeingdag med Eva och Bert. Först begav vi oss till OS-arenan där det var tävlingar, China Athletics Open. Efter det blev det ett besök hos pandorna innan vi åkte till TV-tornet.
Då det var Eva-Marias födelsedag avslutade vi kvällen med en middag på Capital Garden.





Kinesiska muren

I dag var vi på Kinesiska muren, Mutianyu, ca 1,5 timmar från centrala Peking. Vi hade hyrt en bil med chaufför som tog oss dit. Det var fantastiskt vackert nu när när allt var grönt, jag har bara varit där innan på vintern då allt är grått.
Temperaturen låg väl på strax över 30 grader så det var en utmaning att ta sig upp och ner längs muren.










Sommarpalatset och Tv-tornet

Idag lämnade vi cyklarna hemma och åkte till Sommarpalatset i nordvästra utkanten av Peking. Sommarpalatsen är en "must-see" när man kommer hit. Det var dax att bocka av det. Jag har iofs varit där innan men på vintern. Idag hade vi en skön försommardag med ca 21 grader. Har dålig koll på historien bakom palatset men jag vet att sjöarna runt omkring är handgrävda på 1100-talet (?). Det mesta brändes dock av den vite mannen på 1800-talet så de flesta byggnaderna är ganska nybyggda.

Efter en ganska lång promenad runt sommarpalatset begav vi oss till Tv-tornet som ligger ganska nära. Tornet är 405 meter högt och Pekings högsta byggnad. Man kan dock inte komma högre än 238 meter men utsikten är imponerande och man får en bild av hur stort Peking verkligen är.


Sommarpalatset

På toppen

Marmorbåten (japp, helt i marmor)

Daniel...

Tv-tornet

Här var vi

Vi högst upp i Tv-tornet

Utsikt

Cykeltur


I dag gjorde vi en cykeltur på ca 13 km. Målet var blomstermarknaden norr om Chaoyang Park. Det är mycket trevligt med cyklar, det är nästan som ha en bil. Man kan stanna där man vill. Jag tror man kommer fram lika fort på cykel som med taxi faktiskt. Nu när vi har cyklat lite börjar man vänja sig vid trafiken och den är inte så farlig, det gäller bara att ställa om hjärnan på kinatrafik där allt man lärt sig i Sverige kan glömmas. Efter en sen lunch på Annies (italiensk restaurang) kom vi till slut, efter några telefonsamtal med vägbeskrivning, fram till blomstermarknaden. Runt blomstermarknaden finns en hel massa barer, restauranger och inredningsaffärer. Vi fick lite medelhavskänsla när vi gick där, vet inte varför. Blomstermarkanden i sig är enorm och vi såg nog bara en liten del då det vara nära stängningsdax. Vi inhandlade en bonsai (litet träd iaf...) och en bambupyramid. Allt är mycket prisvärt och man kan få stora palmlikande blommor hemlevererat för nästa ingenting.

Vi var även på vår "cykelaffär" och fixade cykelkorgar. Den ene mannen som jobbar där frågade var vi kom i från när vi köpte cyklarna - han trodde USA. När jag sa Sverige (kan säga det på kinesiska) fick vi tummen upp och ett glatt leende. Igår var han oxå jätteglad och man märkte att han så hemskt gärna ville prata med oss. Ibland är det tråkigt att man inte pratar mer kinesiska.

Tror att vår vän J-O Waldner har gjort Sverige känt i Kina och eftersom han är så populär här kan vi rida på den trenden. Även Reinfeldts besök i Peking häromsistens har gjort att Sverige framstår som positivt till Kina, detta till skillnad från andra västländer för tillfället.

Cykelkorgar monteras (2 x 30 RMB monterat och klart)

Bonsai på blomstermarknaden

Orkideer

Saltvattensakvarium-affär på blomstermarkanden

Wax-on-wax-off - Daniels nya bonsaiträd

Shanghai

Efter vår helg i Shanghai är mina känslor blandade för denna 18 miljoners stad. Första intrycket med taxin från flygplatsen var imponerande med massor av skyskrapor och upphöjda motorvägar genom staden. Till synes ingen tanke hur man byggt utan allt kändes bara som ett virrvarr av vägar. Mitt lokalsinne är normalt ganska bra men här hade jag inte en chans.

Dag 1
Tunnelbana in till Nanjing Road, som är den mest berömda shoppinggatan i Shanghai, otroligt mycket folk överallt. Var 5:e meter blev man attackerad av någon försäljare som vill att man skulle gå iväg till just deras lägenhet med pirat-prylar. Milt sagt störande och drar ner intrycket. Nanjing Road går ner mot kanalen/vattnet och området som kallas för The Bund. Här kan man titta på "skylinen" på andra sidan (Pudong). Detta är väl vad Shanghai är mest känt för och det var helt klart imponerande. Här kan man dricka bira på en bar (Cloud 9) 420 meter upp i luften. Allt känns dock ganska artificiellt och turistigt. Åkte under kanalen genom en tunnel, som bara det var en bisarr upplevelse, över till Pudong-sidan och tittade på Oriental Pearl (Tv-tornet) + andra höga byggnader och besökte Kinas största (?) shoppingcenter. Här fanns H&M vilket gjorde Eva-Maria glad och Daniel trött ;) Vi hann även med en båttur.

The Bund


Daniel och Eva-Maria med Oriental Pearl i bakgrunden


The Bund från "andra sidan"


Nanjing Road by night

Dag 2
Dag 2 startade vi på propagandaposter-museet. Under hela Mao’s tid (och även senare) tryckte man upp posters och målade även "konstverk" med propaganda. Denna utställning hade bilder från hela tidsperioden med översättningar, helt klart annorlunda. Vi tog oss sedan till gamla stan där det var smala gator med mycket tingel-tangel och otroligt mycket folk. Kvällen avslutades med en mysig middag på 39 våningen på St Regis och en drink på Cloud 9. Hela helgen var vädret inte bra så utsikten kunde varit bättre.

Gamla stan


Tehuset i gamla stan


Dag 3
Denna dag tog vi det ganska lugnt med besök i Renim Park och Buddatemplet innan vi tog oss till flygplatsen och hemmåt, trodde vi....
Efter en taxiresa med livet som insats, fick säga till chaffören att sakta ner. Inte så kul att åka i 150 km/h utan bilbälte i sicksack mellan filerna. Vi var extremt nära att krocka en gång, dock inte i så jättehög hastighet så vi hade nog klarat oss ;) Taxichaufförena i Shanghai kändes generellt arroganta och otrevliga, de ville gärna blåsa en på så mycket som möjligt. Man saknade de i Peking även om de inte är kända för sin gästvänlighet ;)
Väl på flygplatsen började dimman dra in och vårt plan blev försenat och till slut inställt. De instruktioner vi fick var att gå till biljettdisken och boka om biljetten...jaha, var ska vi sova i natt, vem ska betala etc, etc...de sa typ; ”not our problem”... Det var länge sen jag var så skogstokig!
Bokade om biljetten och fick hjälp av en kille som fixade oss ett hotell för 400 RMB. Skulle vara 3 stjärnor men vara väl 1+ i mina ögon. Men det var iaf en säng.

Kineserna bränner "pengar" till de döda vid Buddatemplet


Daniel gör "kinaposen"


Dag 4
6.30...tittade ut...såg inte marken från 17 våningen, kunde bli en lång dag idag oxå... Vi packade ihop våra prylar och gick ut från hotellet mot en taxi. Det första som möter oss är en snubbe som vill kränga hans ”fina” Rolexklockor. Klockan är sju på morgonen!! Då var jag inte glad...gav honom av några väl valda svordomar på engelska och han försvann.
Sagt och gjort, vi kom till flygplatsen och där var vädret är inte så annorlunda mot gårdagen men vårt plan gick enligt tidtabell. Så, 15 timmar försenade var vi hemma. Nu ska vi bara ta reda på var vi kan kräva pengar tillbaka....”vi är i Kina, lycka till med det” ;)

Dimmigt...


Shanghai....helt klart värt ett besök men jag vet inte om jag kommer tillbaka. Personligen tycker jag Peking är en mycket trevligare stad, mycket mer att göra och se. Känslan är mer genuin och inte så plastig som Shanghai.

Skönt att vara "hemma".