Visar inlägg med etikett Vietnam. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vietnam. Visa alla inlägg

Saigon igen

Eftersom vi lämnade ön några dagar tidigare än planerat fick vi två extra dagar i Saigon. Vi hade bokat ett nytt hostel som hette My My Arthouse vilket var ett ganska rörigt ställe med renovering och förvirrade ägare, inget att rekommendera med andra ord.

Vi började dagen med en tur till Reunification Palace vilket är det ställe där presidenten bodde under Vietnamkriget och där Sydvietnam lämnade över makten vid krigets slut 1975. Vi tittade också på Notre Dame som är ett arv från fransmännen som var kolonialherrar i Vietnamn från 1859 till mitten av 50-talet. Fransmännen, som kallade sina kolonier i Sydostasien Indochina, har även lämnat efter sig en hel del byggnader i centrala Saigon av Europeisk stil.
Nästa stopp blev krigsmuséet som var en ganska makaber uppvisning av Vietnams historia som i stora delar är drabbad av krig och förtryck. På kvällen tog vi en tur till Apocalypse now som är en klassisk klubb i Saigon som är ett tillhåll för västerlänningar och vietnamesiska glädjeflickor, ungefär som Suzie Wong i Peking.

I Saigon finns det inte så jättemycket att se utan det är mer ett stopp på resan till andra destinationer. 3 dagar är lagom och då gör man utflykter till tunnlarna och Mekong två dagar. En dag är tillräckligt för att se staden.

Vårt flyg tillbaka till Peking gick 3.40 och när vi kom till flygplatsen märkte vi att planet hade en mellanlandning i Nanning (stad i södra Kina) vilket inte var helt uppskattat men det funkade ändå i slutändan ganska bra och vi landade klockan 11.00 tillbaka i ett höstligt Peking.

På kvällen var det Sverige-Danmark i den viktigaste fotbollsmatchen på länge och vi var på the Den och såg den. Ett danskställe där det var ca 80% danskar och det slutade på värsta möjliga sätt och det kommer ta lång tid att komma över det...

Vårt rum på My My Arthouse


Makabra bilder på krigsmuséet

Sveriges del i Vietnamkriget visades på krigsmuséet

Reunification Palace


EM framför City hall

Det myllrar av moppar i Saigon

Vi tog några öl på en lokal bar

Ett typiskt vardagsrum i Saigons gränder

Vi köpte även en custom-made tavla som är 1,20 x 1,20 för 500 sek.Tavlan var beställd av någon annan men vi fick köpa den eftersom vi skulle åka hem dagen efter. Den var fortfarande inte helt torr när vi hämtade den ;)

Semester från semestern - Phu Quoc

Phu Quoc, fantastiskt resmål om solen skiner, men ganska trist när den inte gör det. Under våra dagar här har den mest inte visat sig tyvärr så nu är vi på flygplatsen och väntar på ett plan tillbaka till Saigon.

Ön känns väldigt oexploaterad och genuin, med en massa fiskare, ett litet centrum, många små restauranger med billig och god mat (ca 20-30 kr för en huvudrätt och 6-10 kr för en öl) och en massa vacker natur och stränder. Perfekt ställe för en slapp semester med lite action - om solen skiner förstås.... Just nu är det fortfarande lågsäsong också, så det är ganska folktomt överallt.

Vi har bott på ett ställe som heter Seastar Resort, 45 dollar natten för en bungalow med oceanview. Helt ok standard, rent och fint, men om man är rädd för småödlor är det kanske inte helt perfekt - de tenderar att komma in på kvällen och placera sig uppe vid taket. Men de är mest söta och mer rädda för dig än du för dom, och de jagar de flugor du av misstag fått in i rummet.
Första och andra dagen hade vi faktiskt lite sol, och vi hade hyrt en moppe som vi körde runt lite på. Alla resorter ligger på västra sidan av ön och där ligger vinden på, så det är ganska stora vågor. På andra sidan ön ligger stranden Sao Bai i en lagun, och dit bar det av med vår moppe. (det vill säga efter att vi fått punktering ca 20 minuter in i färden och Daniel fick åka tillbaka och byta den). Långgrunt och lugnt vatten samt vit sand, folktomt och fiske- och snorkelbåtar fullgjorde idyllen. Idag skulle vi egentligen åkt ut på en snorkeltur från Sao Bai ut till korallreven där man kan se fantastiska fiskar, men hur kul är det när solen inte skiner? Nej, 4 nätter här räcker för oss, vi drar till "djungeln" i Saigon istället.... Men vem vet - vi kanske kommer tillbaka igen - när det är högsäsong och solen gassar?

Vår bungalow

Utsikt från balkongen

"Vår" strand

Sao Bai stranden på andra sidan ön

Jag på en bro vid fiskehamnen

Marknaden vid hamnen, där de sålde frukt, grönsaker och fisk

Undrar hur man ska tillaga denna jättesnäcka?

Grodor till middag?

Lite mer av maknadsgatan, regnat lite, röd lera överallt!

... överallt, även på Daniel skor efter att ha kört moppe

Regnigt Seastar resort

Blåsig dag på Phu Quoc, lokala bostäder i bakgrunden

Beachboy

Biljettkontoret på flygplatsen. När vi skulle åka hit körde vi förbi utan att se den, så liten är flygplatsen. 250 kr för att boka om 2 biljetter till Saigon, kan man överleva med.

//Inlagt av Eva-Maria

Mekongdeltat

Andra dagen i Saigon bjöd på ytterligare en tidig morgon. Vi blev upphämtade på hotellet kvart över sju för en tur i Mekongflodens delta. Turen kostade 5 dollar per person och utlovade båtfärd och diverse andra upplevelser. Turen var en dagstripp och var ganska turistig. Vi åkte olika båtar, smakade på sprit med ormar i, köpte kokosnötgodis och cyklade runt i någon liten by. I min värld är ett delta ganska dramatiskt och imponerande men det kändes som att åka runt på en sjö och besöka diverse öar, men nu kan man ju säga att man åkt båt på Mekong om någon frågar...

Båten ut i "deltat"

Mekong

Eva-Maria blir kramad av en boa

Nöjd efter en ormsnaps

Paddling i en liten kanal

Fruktstund...

Vi på ytterligare en båt

En vattenbuffel tar sig ett svalkande dopp

Gott att dricka ur toan...dagens bild :)

Tuppfäktning är stort i Vietnam

Saigon och Cu Chi tunnels

Igår flög vi från Siem Reap, och hela natten innan regnade det och åskade då en orkan hade dragit in över den Vietnamesiska kusten. Lyckligtvis var den reducerad till en lättare tropisk storm när den nådde oss. På morgonen då vi kom ut var hela gårdsplanen översvämmad med ca 30-40 cm vatten, och vägen till flygplatsen såg ut som en flod. Tur att vi bokat bil och inte en tuc-tuc!

Planen framför hotellet i Siem Reap

Väl framme i Saigon, efter en lagom onödig tripp via KL, och med diverse förseningar, blev vi upphämtade på flygplatsen och körda till hotellet Bich Duyen som ligger i centrala delarna. In med väskorna, och ut för en thailändsk(!?) middag! Eftersom vi gick upp ganska tidigt och rest hela dagen, så blev det en tidig kväll.
Hotellet i Saigon

Idag sken solen i alla fall, och vi hade bokat in en busstur till Cu Chi tunnlarna igår kväll innan vi knoppade in. Bussen hämtade upp oss vid åtta på morgonen för den 2 timmar långa resan. Avståndet är inte så stort, men i denna trafiken kan den kortaste sträcka ta sin lilla tid.
Själva Cu Chi tunnlarna som är öppna för turister ligger ca 5 mil från Saigons center, och känns ganska så turistiskt, men det var såklart att vi var tvungna att ta oss dit i alla fall!

Innan man kommer fram till öppningen till tunnlarna, går man förbi diverse attraktioner, bland annat en förevisning av en traditionell "bo-bey" trap (namnet bobey-trap kommer från vietnamesiskan), en rostig amerikansk M41 stridsvagn som förstörts av en mina under kriget, samt diverse andra förevisningar av hemska vapen och fällor som använde i djungeln av Vietkong.

På en station kunde man få avfyra en del amerikanska vapen med riktig ammunition, bl.a. M16 och AK47. Vi struntade i det och tog en glass istället.

Det sista man fick göra var att se en propagandafilm från 1967 om hur tappra vietkongsoldaterna var under kriget. Det var väldigt långa 15 minuter......

// Inlagt av Eva-Maria

Orginalingång till vietkongtunnlarna (det var inte här vi gick ner....)

Jag på den bombade stridsvagnen

Bobey trap. Här vill man inte ramla ner!

En stor man i en liten vietkongtunnel....



Trafiken är inte att leka med...