Visar inlägg med etikett Resor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Resor. Visa alla inlägg

Rörliga bilder

Här kommer två filmer från vår tripp till Koh Panang.



Thailand

Nu har vi bokat en resa till :)

Det blir Thailand på kinesiska nyåret, 12 - 21 februari. Resan är bokad till Bangkok sen vår vi se vad det blir, antingen Koh Panang eller Koh Samet beroende på tillgänglighet på transport.

Yangtze river - julkryssning

Idag har vi kommit hem efter våra juläventyr på Yangtze Kiang floden, eller som den heter på kinesiska - Cháng Jiang.

På julaftons morgon gav vi oss av för att ta 10.55 flyget till Chongqing där vi skulle ta båten på vår 4-dagars kryssning. Med ganska låga förväntningar (kryssning i Kina, hmmm....) såg vi det ändå mest som ett äventyr. Framme i Chongqing blev vi upphämtade av en chaufför som efter lite sightseeing i staden körde ut oss till kajen för att gå på båten.

Eftersom vi var ganska tidiga, så var planen att vi skulle gå runt lite i Chongqing, som faktiskt är världens största stad med ca 33 miljoner invånare, men eftersom vi förberett oss lite dåligt, så blev det en tur endast i hamnkvarteren. Inte dagens höjdpunkt precis, med fullt av folk överallt, köttstyckning på gatan och två tomma magar som endast kunde hitta konstig kinesisk mat på pinne! Till slut handlade vi lite på en supermarket och gav oss tillbaka till båten för en härlig julaftonslunch med nudlar, chips, kakor och öl.

Marknad på gatan i Chongqing

Grönsaksförsäljare med en skeptisk Eva-Maria

Vissa delar av staden påminnde om kåkstäder och lukten här var allt annat en trevlig

Båten vi åkte med heter Victoria Star, och vi var ca 100 passagerare, vilket är ca hälften av dess kapacitet. Just nu är det lågsäsong. Fyra våningar hög, med en matsal, en bar, ett minigym och en skönhetssalong såg den ut ungefär som man väntat sig. Finlandsbåt i miniformat. Hytterna har alla en egen liten balkong, faktiskt mysigt inredda med kajutatema och sköna sängar, samt toalett med dusch.

Vår båt, Victoria Star

Hytten

Klockan 21.00 på julafton gick båten, vi beställde upp varsin sandwich till rummet, satte på oss tomteluvorna, drack glögg, åt pepparkakor och bytte julklappar. Helt klart den mest alternativa julafton jag varit med om! :)

På juldagen vaknade vi av att båten låg stilla, dimman låg tjock över Yangtze och all sjöfart var stoppad. Jag bestämde mig för att gå på ett föredrag om Yangtze floden och de tre ravinerna vi passerade igenom, medan Daniel tyckte att han stod över det. Det var faktiskt riktigt intressant! Inte visste jag till exempelt att det finns delfiner i Yangtze.

På eftermiddagen hade dimman lättat litegrann, och vi kunde ge oss av mot vårt först stopp - Fengdu. I Fengdu finns ett gammalt taoism-tempel från 200 fKr. Detta tempel har senare kommit att bli ett tempel tillägnat "underjordens härskare" och därmed kallas för "Ghost city".
Utsikten från detta tempel ska vara spektakulär, men eftersom dimman fortfarande låg ganska kompakt gick det inte att se så mycket, men templet var vackert och helt klart annorlunda med sina skulpturer av demoner och djävlar.

Det var väldigt dimmigt dag 1

Eva-Maria utanför ingången till Ghost City

Pagoda på toppen

Efter detta stopp på fyra timmar var vi tillbaka på båten och satte kurs mot Wushan för vårt nästa stopp. På kvällen på juldagen var det middag förstås, och som vid varje måltid var vi bordsplacerade - första dagen fick man ett bord och sedan behöll man den placeringen vid alla måltider. Vårt bordssällskap bestod av fem tyskar och ett par från Lichtenstein. De hade delat upp borden på: kineser - asiater men inte kineser - europeer - amerikaner. De är lite roliga.... Men det var i alla fall ett trevligt sällskap!

Efter middagen var det "Christmas Cabaret" och i brist på annat, så..... Traditionella danser varvades med magiker och face-shifting opera konst. Sedan var även gästerna välkomna upp på scenen, varvid en dam från Beijing framförde ett - inte helt vacker men väldigt hjärtligt - stycke ur en klassisk Pekingopera.

Den 26e på morgonen vaknade vi i Qutang Gorge på vår väg till Wushan där vi anlände runt lunchtid. Där vi fick byta båt till en lite mindre, och sedan en ännu mindre, eftersom vi gjorde en avstickare från den stora floden till något som kallas "Lesser gorges" och "Mini gorges", mindre raviner helt enkelt. Wushan är en av de byar som har flyttats upp högre i bergen då de byggde den stora dammen, så det man ser idag är en helt ny by byggd ca 60 meter högre över havet än den gamla. Härifrån åkte vi i alla fall båten in för att se de mindre ravinerna. Även om landskapet var magnifikt kan man inte låta bli att tänka hur enastående det måste ha varit innan de översvämmade alltihop.

I den första ravinen

På vääg in i the lesser gorges vid Wushan, lägg märke till vattendjupet

Vyerna var spektakulära

Bron är snart klar och är en del av motorvägen som ska gå till Shanghai

Enkelt transportmedel

Apor fanns lite varstans

Stalaktiter

Mera vyer

Småbåtar in i mini gorges

Mini gorges

Middag och mer utsikt väntade oss på båten för att avsluta kvällen vid den stora höjdpunkten - The Three Gorges Dam! Det tar ca 3,5-4 timmar att ta sig igenom alla de 5 slussarna vid dammen, ett drop på ca 120 meter, och det var riktigt häftigt när vi närmade oss i mörkret då dammen är helt upplyst.

Första slussen vid dammen

Inte mycket mellanrum mellan båtarna i slussen

På söndag den 27e anlände vi till The Three Gorges Dam. Här blev vi uppplockade med buss för att ta oss till en utsiktsplats över dammen. Three Gorges Dam är världens största dammprojekt, 185 meter hög med ett total vattendjup på 175 meter över havet, 26 aktiva turbiner, och genererar hela 3% av Kinas energibehov. Dammen har konstruerats mellan 1992 till detta året då den i princip är färdig, och har kostat 29 miljarder dollar. 1,3 miljoner människor har tvingats att flytta, då deras hem låg under det som har blivit den nya vatten-nivån. Dammens huvudsyfte ät att skydda de ca 100 miljoner människorna som bor i området nedströms från översvämningar. Vår guide berättade att den senaste översvämningen i området, 1998, åsamkade skador för ca 25 miljarder och 3000 personer miste livet.

Three gorges dam

Dammen

Slussen, en upp en ner

Tillbaka på båten åt vi en sista lunch för att sedan gå iland i Yichang, som var slutdestinationen. I Yichang blev vi mötta av vår lokala guide som ville visa oss lite sevärdheter i staden. Lite motvilligt gick vi med på en rundtur till bl.a. ett galleri där de säljer silkesbroderier. Ett fantastiskt skickligt hantverk, men kanske inte så mycket som man skulle vilja ha på väggen hemma.

På fältet utanför Yichang International Airport (med tillägget "international" eftersom de har en flight till Hong Kong per dag under högsäsong) betade kor i godan ro, och det var nog den minsta flygplats vi varit på i Kina än så länge. Men Yichang är ju bara en liten stad, med "endast" 4 miljoner invånare (1 miljon i downtown)!

Low tech på Yichang airport

Det känns skönt att vara hemma igen, och det var kul att vi gjorde den här kryssningen! Magnifika landskap och den imponerande dammen gjorde resan värd, men kanske man skulle försökt pricka in den under en period med lite varmare väder och inte fullt så mycket dimma om man kunnat. Fast vi är helt klart nöjda!

Vår tripp, loggad med min GPS tracker

Veckans funderingar

Nu veckan har vi skrivit de första kontrakten på försäljning av lägenheten i Malmö. Det som saknas nu är godkännandet från föreningen, sen är allt klart. Planen är att de sista papperna ska skrivas på banken på tisdag, sen är affären klar och är man skuldfri och får lite pengar över, verkligen skönt. Att betala över 40.000 för att lösa våra bundna lån är dock riktigt surt och inget jag visste, en av nackdelarna med bundna lån. Vi måste också flytta de saker vi har på vinden till ett nytt förråd, det sköter Mange med hjälp av lite mutor :)

Det blir nog hyresrätt framöver, tiden då man gjorde snabba klipp på lägenheter är över för den här gången så att hyra känns klockrent.

Hemresan är till 99% spikad till 27 februari, den ska bara bokas. Chinese new year är 14-21 feb och det var lite av en missräkning då jag tidigare hade kollat att den var startade 24 feb. Då hade vi tänkt komma hem båda två, jag för att stanna och EM för att hjälpa till och flytta in i den nya lägenheten (som vi förhoppningsvis har då…). Nu blir det att stanna här och eventuellt ge oss ut på någon resa. Thailand har vi ju inte varit nu när vi varit här och jag är också riktigt sugen på Filippinerna, det skulle vara riktigt gött men vi får se vad som händer och vad vi vill lägga pengar på.

Ikväll blir det middag på Hatsune (sushi) på Sanlitun med några kollegor till EM och några svenska vänner. Vi har parat ihop en kollega till EM med en svensk tjejkompis och nu är de tillsammans. Hoppas man blir bjuden på bröllopet :)

Leaving on a jetplane....

Sitter pa flygplatsen och vantar pa att fa ga ombord pa planet tillbaka till Beijing. Fran 20 grader i Hong Kong till -5, hu!
Har just vinkat av Daniel pa hans flight (som vanligt aker vi inte samma plan, bra planerat....), och hoppas nu att mitt ska ga i tid ocksa.
Idag har vi haft en jattemysig dag i Hong Kong, bara gatt runt och kollat lite, atit lunch, kollat lite butiker, slappat i Kowloon park en timme i solen och haft det allmant bra.
Sa, efter en ganska lugn helg i HK bar det av hem till vardagen och slitet igen med nya tag!

Back to Hong Kong

Då var man här igen, Hong Kong, favoritstaden i Asien eller ska jag säga världen. Drömmen är väl att få bo här, om man jobbar lite på det kanske det kan bli verklighet en dag. Staden är en perfekt blandning av öst och väst med grym shopping och uteliv. Den har en hipp storstadpuls med avslappning på nära håll. Nöjer man sig inte med stränderna som finns här kan man ta flyget och når på 1-3 timmar Thailnad, Malayisa, Vitenam och Filippinerna, klockrent.

Denna veckan har EM varit här på jobb och jag kände att jag ville hänga på eftersom det kommer att dröja till man kommer hit nästa gång. En av fördelarna med mobilt kontor är att man kan jobba var som helst, bara ta med laptop och usb-telefon så är man på banan. Sen att internet har bra hastighet och är oscensuretar gör ju inte saken sämre. Vi bor på Park Hotel nära Tsim Sha Tsui i Kowloon och lyckades bli uppgraderade till en minisvit som är riktigt najs.

Idag har vi varit turister och tog en tur till marknaden och stranden i Stanley där vi bara tog det lugnt. Det är inte jättevarmt men när solen värmer på kommer det nog upp i strax över 20 grader. Stanley ligger på sydsidan av Hong Kong ön och det är här de som är lyckligt lottade bor. Ferraris och Porschar går det tretton på dussinet och det är en ganska avslappnad stämning till skillnad mot pulsen inne i Hong Kong.

När vi var klara i Stanley åka vi tillbaka till Hong Kong för en tur upp på peaken för att beundra den coolaste skylinen i världen från ovan. Jag har var där sist men man blir aldrig trött på den utsikten. Denna gång fick jag se det i mörker också vilket var grymt.

Imorgon blir det lite sista shopping innan vi tar flyget hem till "landet" och kylan igen...

International Finance Centre i motljus från Starferry (höjd 415 m). Denna byggnad är i dag den högsta färdigställda i Hong Kong men snart kommer International Commerce Centre (till höger) ta över med sina 484 m, blir helt färdigställd 2010.

Maybach - nypris 3,6 milj...

Lata dagar på stranden

Stanley beach

EM på peaken

HK-skyline by night

Bank of China Tower men spegelbilden av en annan byggnad (höjd 367m)

Familjeträff i Amsterdam

Fem dagar på kontoret i Amsterdam. Uppstart av hörstkollektionen och nya trender. Jätteskönt att börja med nytt! Jobb och jobb, inte så händelserik vecka....

Eftersom min kollega Vera åkte till New York på inspirationsresa, fick jag i uppdrag att mata och vara allmän lektant till deras katt, som är mer som en panter än en katt. Men han är snäll ändå.

Det roligaste var ändå att på fredag kväll kom pappa och Eva ner till Amsterdam, för att - som de sa - "Äta middag". Vid sextiden kom de in till stan, och vid åttatiden hade Eva bokat bord på restaurangen Vier Fliegen där vi åt en helt fantastisk middag! Länge sedan jag åt något så gott! Sällskapet gjorde väl sitt till också! :)
På lördagen gick vi bara runt i Amsterdam, letade upp en ostbutik Eva längtat att gå till och försökte hitta vinet vi drack till middagen på fredagen (men utan resultat). På eftermiddagen var det dags för mig att bege mig tillbaka till Beijing, och de följde med och vinkade av på flygplatsen. Jätteroligt att ses, men inte så roligt att det blev så kort! Saknar er jättemycket!

Lille far och jag...
Coolt hus
Matsuko the Panther

Julen är räddad

Som jag skrivit förut kommer vi stanna i Kina denna julen och den initiala planen var att åka till Hainan för lite sol och bad men efter grundlig reserch så lockar inte det kinesiska Hawaii så mycket. Jag tror bara man kommer bli besviken och kommer att jämföra med Malaysia, Thailand och Vietnam.

Vi bestämde oss då istället för att åka på en kryssning på Yangtze-floden. Det är något vi velat göra förut men det har aldrig funnits tid. Nu kommer vi åka från Chongqing (för övrigt världens största stad med 30+ milj invånare), ca 2,5 timme med flyg från Peking, den 24 december för att komma fram till Yichang den 27:e. Vi kommer förutom en hel massa fin natur få se dammen som de kallar Three Gorges och ska vara väldigt, väldigt stor. Det ska tydligen ta 4 timmar att slussa genom den.

Det är väl inte optimalt att åka denna tur på vintern men om vi har tur kan temperaturen ändå komma upp till 15 grader.

Båten

Vi har en standardhytt men ska försöka uppgradera på plats och pruta hårt :)

Kinesisk service i toppklass ;)

London på 18 timmar

En vecka i Europa med start en dag i London.
På en dag i London hinner man ju inte sådär sjukt mycket, men min plan var att plundra butikerna längs Oxford street! London denna gång var ett paljett-helvete, men kanske det är för att julkollektionerna redan kommit ut? I vilket fall, sjukt kul att komma till en stad med en massa butiker man faktiskt vill handla i! Och allt passar! Lyckades också lägga vantarna pa krokodil-klänningen från Christopher Kane for Topshop som jag suktat efter, hurra!


Oxford street en sömnig måndag morgon

Snö och flygplan, ingen bra combo....

En snöig söndag efter födelssedagskalas halva natten hos Cathrin skulle det alltså bära av till London. Min förkylning hade inte gett med sig, och ögon och näsa rann.... Vaknade på morgonen till ett snötackt Beijing, slängde ner det sista i väskan och tog en taxi till flygplatsen. Okej, det ar snö, man kan vänta sig lite förseningar..... En och en halv timme sent var det boarding - fortfarande ok! Två timmar efter det (inne på planet) får vi reda på att det ar kö till "de-icing" och att vi är nummer sju i kö - och det tar ca 30 min per plan..... Då ville jag bara gråta. Men, efter sex timmar pa marken i Beijing (inne i planet) kom vi i alla fall iväg, och utan vidare missöden landade i London vid tiotiden ca 11 timmar senare. Det positiva med det var ju att jet-laggen nästan var justerad direkt!
På väg till flygplatsen längs med vägen

Pa horror-restaurang i Tokyo

Jaha, da var man har igen.... Landade i mandags eftermiddag och har hunnit med 2 dagars SERIOST shoppande. Tur man har hockeytrunk pa hjul, annars skulle det aldrig ga.

Som vanligt i denna staden borjar man med att tanka "Hu sa dyrt!!!" hela forsta dagen. for att i slutet av dag tva tanka "jamen, 14ooo yen, det ar val anda inte sa farligt (for typ ett strap-linne)?". Latt att gora av med pengar om man inte haller i dem ordentligt!

Lite privata inkop har det blivit ocksa, men inte mycket. Har gatt och langtat efter 80'tals fenomenet med en san har harklamma som ar som tva kammar som sitter ihop i ena andan, som man viker ut sa att det blir some en "tuppkam" fast bak pa huvudet. Nagon som kommer ihag den? (och som fattar vad jag pratar om?). Sana hittade jag i alla fall, sa nu ar jag lycklig!
Sen har det blivit en massa orhangen (vem maste inte ha atta par orhangen i olika farger som ser ut som nitar i dessa dagar av 80-tals mode?), en troja och en massa underklader fran H&M (okej, trakig, trakigt, men oj att de har alla modeller i alla storlekar har ar ju helt fantastiskt!).

I mandags traffade jag Caroline och Erik som flyttar hem till Sverige idag och som hade lite avskedsmiddag. Vi var pa en temarestaurang, som var inrett som ett psyk-sjukhus med celler och "blod" flackar pa vaggarna, kroppsdelar i boxar, diverse markliga saker pa menyn, kokspersonal i kirurgklader och servitriser i slutty nurse uniforms. Only in Japan.... Jag ar ju sjukt dalig pa att ta bilder, men har ar i alla fall nagra!

Ring pa klockan sa oppnar en skoterska och satter handfangsel pa den i sallskapet som bokat bord....

Foredetta patient ar min gissning...

Drinkkortet behover knappt kommenteras...

Erik dricker manniskohjarna, eller nat...


Jag fick blanda min drink sjalv. Fraga mig inte vad de olika fargerna ar! God blev den, men fargen ganska smutsbrun... Riktig haxblandning!

Ol serveras i kateter och dricks i matglas

En glad Caroline med drinkblomma i haret pa Insomnia

Sprang forresten pa Jenny som jag var assistent at nar jag jobbade pa H&M 2004 inne pa varuhuset 109. Visar sig att vi bor pa samma hotell dessutom. Ar inte varlden liten?

Saigon igen

Eftersom vi lämnade ön några dagar tidigare än planerat fick vi två extra dagar i Saigon. Vi hade bokat ett nytt hostel som hette My My Arthouse vilket var ett ganska rörigt ställe med renovering och förvirrade ägare, inget att rekommendera med andra ord.

Vi började dagen med en tur till Reunification Palace vilket är det ställe där presidenten bodde under Vietnamkriget och där Sydvietnam lämnade över makten vid krigets slut 1975. Vi tittade också på Notre Dame som är ett arv från fransmännen som var kolonialherrar i Vietnamn från 1859 till mitten av 50-talet. Fransmännen, som kallade sina kolonier i Sydostasien Indochina, har även lämnat efter sig en hel del byggnader i centrala Saigon av Europeisk stil.
Nästa stopp blev krigsmuséet som var en ganska makaber uppvisning av Vietnams historia som i stora delar är drabbad av krig och förtryck. På kvällen tog vi en tur till Apocalypse now som är en klassisk klubb i Saigon som är ett tillhåll för västerlänningar och vietnamesiska glädjeflickor, ungefär som Suzie Wong i Peking.

I Saigon finns det inte så jättemycket att se utan det är mer ett stopp på resan till andra destinationer. 3 dagar är lagom och då gör man utflykter till tunnlarna och Mekong två dagar. En dag är tillräckligt för att se staden.

Vårt flyg tillbaka till Peking gick 3.40 och när vi kom till flygplatsen märkte vi att planet hade en mellanlandning i Nanning (stad i södra Kina) vilket inte var helt uppskattat men det funkade ändå i slutändan ganska bra och vi landade klockan 11.00 tillbaka i ett höstligt Peking.

På kvällen var det Sverige-Danmark i den viktigaste fotbollsmatchen på länge och vi var på the Den och såg den. Ett danskställe där det var ca 80% danskar och det slutade på värsta möjliga sätt och det kommer ta lång tid att komma över det...

Vårt rum på My My Arthouse


Makabra bilder på krigsmuséet

Sveriges del i Vietnamkriget visades på krigsmuséet

Reunification Palace


EM framför City hall

Det myllrar av moppar i Saigon

Vi tog några öl på en lokal bar

Ett typiskt vardagsrum i Saigons gränder

Vi köpte även en custom-made tavla som är 1,20 x 1,20 för 500 sek.Tavlan var beställd av någon annan men vi fick köpa den eftersom vi skulle åka hem dagen efter. Den var fortfarande inte helt torr när vi hämtade den ;)