Visar inlägg med etikett Lägenhet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Lägenhet. Visa alla inlägg

Status på bloggen

Sen jag flyttade hem har det inte hänt så mycket här då det inte är så intressant att läsa om att man äter ostmacka till frukost och kollar på TV på kvällen, sådana bloggar finns det redan alldeles för många av. Men vi ska försöka hålla den levande tills Eva-Maria kommer hem i slutet på juni.

Jag har nu flyttat in och har så mycket möbler så jag kan bo i lägenheten. Jag har tömt ett förråd men har ett kaosartat förråd på 13 kvadrat som måste tas hand om, inte roligt men det måste göras.

Känslan att vara hemma är blandad, gräset är alltid grönare på andra sidan och jag behöver nog några månader att vänja mig. Det är härligt att vara nära vänner och familj igen men jag saknar den internationella pulsen och alla härliga människor i Peking.

Jag hoppas att vi får chansen att dra iväg utomlands igen någon gång i framtiden.

Ny lägenhet

Från 1 mars kommer vi (jag till att börja med) bo på Carl Hillsgatan i Malmö. Lägenheten är en ganska liten 2:a men det positiva övervägde det negativa och vi ville gärna stanna i Slottstaden. Lägenhetsmarknaden är inte helt enkel i Malmö så vi är glada för detta erbjudandet. Huset där lägenheten ligger är helt renoverat och blev inflyttningsklart hösten 2008 så lägenheten är i stort sätt ny. Har redan börjat se fram emot att bo där :)

Nästa år är väldigt öppet, det ska bli spännade och se vad som händer. Det kan bli en ganska snabb återkomst till Peking för min del men mer om det senare...

Hemresa bokad

Så, då var hemresan bokad till den 27 februari. Jag hade kollat upp direktflyg med SAS till priset av 5500 men eftersom jag väntade några dagar för länge försvann dessa priser och det fick bli det Air China via Frankfurt istället. Det är helt klart skönare med SAS och direkt till Köpenhamn men att betala 2000 extra för detta kände jag inte för.

Idag blir lägenhetsaffären helt klar och man kommer för första gången på många år vara helt skuldfri, det kommer att bli riktigt skönt. Nu måste vi bara få tag på en lägenhet i Malmö så vi slipper sova på en någon soffa... Förhoppningsvis löser det sig snart.

Imorgon håller Young Professionals (japp, man är fortfarande ung...) traditionell julfest i Peking på SAS Radisson med allt vad det innebär, kommer bli riktigt skoj.

Idag kom också Flickan som lekte med elden i posten, tack mamma!

Veckans funderingar

Nu veckan har vi skrivit de första kontrakten på försäljning av lägenheten i Malmö. Det som saknas nu är godkännandet från föreningen, sen är allt klart. Planen är att de sista papperna ska skrivas på banken på tisdag, sen är affären klar och är man skuldfri och får lite pengar över, verkligen skönt. Att betala över 40.000 för att lösa våra bundna lån är dock riktigt surt och inget jag visste, en av nackdelarna med bundna lån. Vi måste också flytta de saker vi har på vinden till ett nytt förråd, det sköter Mange med hjälp av lite mutor :)

Det blir nog hyresrätt framöver, tiden då man gjorde snabba klipp på lägenheter är över för den här gången så att hyra känns klockrent.

Hemresan är till 99% spikad till 27 februari, den ska bara bokas. Chinese new year är 14-21 feb och det var lite av en missräkning då jag tidigare hade kollat att den var startade 24 feb. Då hade vi tänkt komma hem båda två, jag för att stanna och EM för att hjälpa till och flytta in i den nya lägenheten (som vi förhoppningsvis har då…). Nu blir det att stanna här och eventuellt ge oss ut på någon resa. Thailand har vi ju inte varit nu när vi varit här och jag är också riktigt sugen på Filippinerna, det skulle vara riktigt gött men vi får se vad som händer och vad vi vill lägga pengar på.

Ikväll blir det middag på Hatsune (sushi) på Sanlitun med några kollegor till EM och några svenska vänner. Vi har parat ihop en kollega till EM med en svensk tjejkompis och nu är de tillsammans. Hoppas man blir bjuden på bröllopet :)

Kom och köp

Nu ligger lägenheten ute till försäljning. Vi hoppas på en snabb och bra affär men man vet ju aldrig vad som händer...

Lägenheten hos mäklaren

Nya lägenheten

Två dagar efter vi kom hem från Tokyo var det dax för oss att flytta. Vi ville ha ett rum till som kan användas för kontor/gästrum.
Mysighetsfaktorn i den förra lägenheten var också lika med noll med ganska odugliga möbler.

Vår nya lägenhet ligger i Fortune Plaza och är bättre på alla sätt. Utan att gå ut når vi gym, affär, Subways och Starbucks.

Lite bilder:

Otroligt vad mycket saker man samlar på sig på ett år. Kom ihåg att vi kom hit med två resväskor.

Vardagsrum och kök är integrerat

Rakt fram från ytterdörren är de två sovrummen

Vårt sovrum

Arbetsrum/gästrum, vi väntar på skrivbord och en extra garderob

Badrum nummer 1

Kök med diskmaskin och hela paketet

Gång bort till tvättmaskin och badrum nummer 2

Badrum nummer 2

Utsikt, lägg märke till bergen i horisonten

Ny lya!

Idag har jag varit och tittat på lägenheter, och antagligen bestämt mig för en. Daniel har tittat på den tidigare och tyckt att den var bra. Nu var jag och tittade på ytterligare en, men den var inte riktigt lika bra, så det får bli den första. Vi får ett rum till vilket nog ar uppskattat av dem som ska hälsa på i vår! Så i början av februari går flytten till 38e våningen (34e om man räknar bort de nummer kineserna hoppar över) på Fortune Plaza. Det ar lite högt men man behöver ju inte gå så nära fönstren till att börja med..... Vi ska bara skriva kontrakt också förstås, så inget är skrivet i sten än, men - Nice!
Vi kommer nastan att kunna vinka till varandra från fonstret........

Flytt

Då vårt nuvarande kontrakt går ut den 6 februari har det så smått börjat bli dags att ta tag i att hitta en ny lägenhet. Alternativet att bo kvar är inte så lockande då vi vill ha ett sovrum till. Eftersom priserna är på väg ner kan vi med samma pengar som vi betalar idag få ett rum till. Det komplex vi antagligen kommer att flytta till heter Fortune Plaza och ligger även det på gångavstånd från Eva-Marias jobb, ca 500 meter från vår nuvarande lägenhet. Jag tittade på 6 st 3:or där idag, storlekarna var mellan 120-160 kvadrat och från 41:a till 6:e våningen. Någon av dessa kommer antagligen passa oss. Det konstiga är att de som äger lägenheterna inte lägger 1 sekund på att städa eller fixa så det ser inbjudnade ut. De flesta lägenhetrena jag såg var riktigt skitiga. Tror inte de känner till begreppet home styling.


















Ny trädgård

De håller på att anlägga en ny trädgård framför vårt hus. Huset är 3 år gammalt och man anlägger redan en ny trädgård. Andra arbeten de gjort/gör:

- Gjutit om uppfarten till garaget
- Just håller de på att anlägga en ny väg fram till garaget

Det är så mycket i Kina som är så fint på ytan men är urusel kvalitet. Jag fattar inte varför man ska göra en så hel massa arbeten på ett hus som praktiskt taget är nytt. En förklaring kan vara att de flesta som bygger alla hus här inte vet vad de sysslar med då de hämtats från landet, sk migrant workers. De kommer till stan och arbetar här några år för att sedan åka hem och återgå till att vara bönder med några sparade slantar.

Utsikt från vårt top-floor, 34 våningen

Ny trädgård. Lägg märke till "bodarna", där bor de arbetare som bygger...

...huset mittemot vilket de gör dygnet runt. Hade vi haft fönster mot andra hållet hade det sett så här.

Lägenhet Windsor Avenue

Idag har vi varit på IKEA och handlat det nödvändigaste. Lite tråkigt med IKEA-prylar när man är så långt hemmifrån men det är fantastikt skönt att endast åka till ett ställe som har allt man behöver. Nedan kommer lite bilder på lägenheten som kommer bli perfekt.















Lägenheter

Jag har försökt hitta och placera ut de lägenheter vi har fått förslag på. Från Himmelska fridens torg till Eva-Marias jobb är det ca 5,5 km fågelvägen. Då får man en uppfattning om avstånden. Klicka på bilderna för att förstora.



Bostad i Peking

Flygbiljetten är nu bokad och vi åker via Helsingfors, vilket inte är helt optimalt men det får gå. Skönt att det är på g.

Vi kommer (förhoppningsvis) bo här den först i månaden:
- Landmark

Det är en ganska liten lägenhet men det ser ok ut. Även om erfarenheten säger att mycket i Kina ser fint ut på pappret men när man synare det lite noggrannare är ganska slitet, vi får se.

Sen ska vi kolla på följande ställen om permanent boende när vi är på plats:
- Hopson International Park
- Central Park
- Fortune Plaza
- R&F City
- Blue Castle

Tycker det ser ok ut men det svårt att veta på riktigt då allt ser ganska flashigt ut på bilderna.