Visar inlägg med etikett Shopping. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Shopping. Visa alla inlägg

Julshopping

Idag var vi ute på en liten shoppingtur för julklappar. Vi begav oss till Nanluoguxiang och vandrade bland småaffärerna där. Lunch intogs på Hutong Pizza, vilket är som är som det låter, en pizzeria i en hutong. Efter den sena lunchen drog vi vidare till Sanlitun där vi hade tänkt gå på bio och kolla på 2012 men vi missade den tyvärr med 10 minuter…det får bli i veckan istället.

Kosmoskatten

Jul på the Village

"Fin" julgran

Dagens tripp loggad med min nya GPS-pryl :)

En svenskinspirerad dag

Idag hade vi en dag i Sveriges tecken. Eftersom Jimmy Choo släppte sin kollektion för H&M idag vill EM åka och kolla in den. Vi begav oss till Qianmen söder om himmelska fridens torg där H&M, som ganska nyligen öppnat i stan, har 1 av sina 3 butiker. Efter att inte ha inhandlat något tog vi en taxi till IKEA för att inhandla lite julpynt och frossa i svenskbutiken.


Vid Qianmen har de återskapat en shoppinggata som det såg ut på den gamla goda tiden

H&M

Det var en solig och kall dag i Peking

Dagens lunch, mycket god :)

Även i Peking har de insett att det finaste landskapet heter SKÅNE

Det är bara i Kina man tar sig en lur i montrarna

Lampor

Eva-Maria är fortfarande i Europa och jag passade idag på att ta en ny tripp till lampmarknaden, eller marknad och marknad, det är ett stort varuhus som bara säljer lampor. EM tycker inte det är så kul så jag tog en tur själv. Stället ligger längs tredje ringvägen på östra sidan strax söder om antikmarknaden. Det finns inte bara ett lampvaruhus här utan man kan köpa ALLT som tillhör hemmet i de många varuhusen. Som vanligt i Asien gillar man att samla samma typer av affärer i samma område vilket är ganska behändigt. Det skumma här är att det båda gångerna jag varit där kommit fram kineser som pratar ryska med en, undra vad de vill?

Vi har tänkt köpa hem någon lampa men nu när vi förhoppningsvis inte kommer ha lägenheten kvar så är det lite svårare att handla. Det finns som överallt annars i Kina kopior på klassiska designlampor till ganska bra priser.

Det finns måååånga lampaffärer men det är ganska få som har något som man tycker är snyggt, kineserna gillar saker som glittrar och det gör inte jag...

Philippe Starck kopior - de stora kostar väl en tusing (original 3000). Det ska givetvis prutas här också och det är svårt när man inte har en aning vad den ska kosta och om de dragit till med ett vitingpris. Man kan nog komma ner 30-50 från utgångspriset iaf.

Neon och blinkande LED-lampor någon?

Denna gillar jag (i grå), den är också en kopia på något. De skulle ha 3800 för en modell större tror den var 80 cm bred. 3800 är oprutat så ska man köpa så ska den iaf ner till 2500.

Föräldrarna har landat

I fredags komma mamma och pappa för andra gången till Peking. Denna gången bor de hos oss oh jag hämtade dem på flygplasten efter lång men lyckosam flygresa. I fredags tog vi det ganska lugnt och slutade kvällen ganska tidigt efter ett restaurangbesök.

I lördags var det glasögonshopping som stod på programmet och vi startade på Silkmarket för att få tag i bågar. Jag direkt ogillar faktiskt Silkmarket men ska man ha glasögonbågar är det stället att åka till. Efter mamma hade valt ut 2 par, pappa och jag 1 för det fantastiska priset av totalt 400 RMB åkte vi vidare till "min" optiker som ligger i Beijing Optical City. Själv är det 5:e paret glasögon jag gör här och jag har tagit med många besökare hit. De kan i stort sätt igen engelska och det kan bli lite problematiskt när man ska gör progressiva glasögon eftersom det är lite mer komplicerat. Men de är hjälpsamma och känner mig vid det här laget så det var inga större problem. Pappa och jag fick vår på en timme och mamma ska hämta upp sina progressiva på fredag.

Efter ett besök på Antikmarknaden som ligger intill Beijing Optical City tog vi lunch på en Hot Pot favorit som ligger i området. Stället är ett riktigt kinesställe där det är kul att gå med besökare, ingen engelska här heller men de charmiga servitriserna är väldigt hjälpsamma. Pappa var väl inte sjukt imponerad ;) Efter lunch drog vi till Pearl Market där diverse kläder och presenter handlades in. Kvällen avslutade med middag på SALT.

Idag har vi varit på den största tygmarkanden i Peking som heter Muxiyuan Fabric Market (ligger vid Muxiyuan-bron längs tredje ringvägen söder om Tempel of Heaven). Otroligt stor marknad där de har alla tyger man kan tänka sig. Vi köpte lite skjorttyger och lite annat smått och gott innan vi några timmar senare åt en sen lunch på The Tree.

Imorgon är det dags för M o P att ge sig ut på egen hand vilket de är lite nervösa för men det ska säkert gå bra :)

M o P äter Hot Pot

Glasögon

Tibetmatta inhandlad på antikmarknaden

Skjorttyger i massor

En typisk "gata" på Muxiyuan Fabric Market

Yansha Outlet

Denna helgen är den första helgen sen någon gång i maj då vi inte har något planerat, väldigt skönt. Det är kräftskiva för svenskarna idag men vi ignorerade den och valde att ta det lugnt i stället.

Dagen spenderades på Yansha Outlet som är tre stora byggnader med fabriksutförsäljning, det var första gången för oss och det var riktigt bra, priserna varierar men halva priset mot Sverige för äkta varor är helt ok.

http://www.yanshaoutlet.com.cn - stället ligger sydöst längs med fjärde ringvägen, strax söder om Decathlon.

EM utanför Yansha outlet som vi kom fram till efter att jag bad taxichafören köra rakt fram där han själv ville svänga. Mitt misstag kostade oss ca en halvtimme extra i taxin...

Sportvåningen med alla de stora märkena

Dagens inköp

Bjuder även på en bild av huset som brann i början av mars, det har forfarande inte hänt något och står kvar som en skamfläck över Peking.

Shoppingdag

I går hade vi en shoppingdag då vi besökte Silkmarket, optikern, antikmarknaden och pearl market. De handlades en hel del... På kvällen hade svenskgruppen ett event på Block 8 och kvällen avslutades på Suzie Wong. Idag har dagen varit seg med frukost klockan tre, sen horisontelläge i soffan.



En dag till i Tokyo

En dag till i galna Tokyo! Idag har vi "gjort" Harajuko och Aoyama. Lite bilder igen:

Vardagsklader for vissa i Harajuko.....

Vardagsklader for andra....:

Wolds most famous Prada Building - sjukt snygg

Pimp your nails.....

En affar med bara hundklader:

Flugffigt varre..... men Alva fick en julklapp!

Hur vill du ha din crepe? Plastmeny:
Harajuko

Har ska Daniel o jag bo nar vi kommer hit i Januari, liggen snett over gatan fran det hotellet jag bor pa nu..... Tur att man far prova pa att bo pa olika stallen har i Tokyo! (not)
Lite utsikt!

Shibuya puls!

Nu har jag varit tva dagar ar i Tokyo, men sett i princip bara ett litet omrade runt Shibuya. Men det ar puls dar sa det racker o blir over for en hel nation! Shit vilken cool stad! Jag har stallt mig en del fragor idag, bland andra:
  • Anvander folk verkligen ljudknappen som spelar upp ett spolande ljud pa toaletten (den som gor sa att det inte ska horas vad man gor dar inne)?
  • Var hittar japanska killar sin inspiration till deras kladstil - och ar Joey Tempest deras gud?
  • Hur mycket loshar kan man ha pa huvudet innan halsen ger vika?
  • Hur kan man tycka att fiskfjall ar gott?
  • Vad motiverar minikjol och bara ben pa vintern?
  • Vad ar hela grejen med Hello Kitty?
  • Hur manga ganger sajer en expedit "arigato mas" (typ "tack sa mycket" tror jag) under en hel dag? (ca 5 ggr bara nar de tar betalt... av en kund)?
  • Hur kan japanska tjejer anvanda sina hander nar de har ca 1 kg bling pa varje nagel?
  • Vad gor man om det blir jordbavning nar man ar pa 30e vaningen?
  • Vem kom pa den dumma iden att ha skostorlekar som heter Small - Medium - large?
Kvallen idag avslutades i svenskt sallskap pa en liten japansk restaurang! Jattemysigt att traffa Caroline och Erik! Hon var sig absolut lik och hade varken loshar eller harajuku-klanning.....

Lite bilder:

"Lost in translation" korsningen

Utsikt fran mitt fonster pa dagen!

Rokare gora sig icke besvar, hall dig inom den gula linjen, annars...!

Hostfina trad

Julkulor i ett HELT trad!

Century terasse harliga jule-ljus-dekoration, olika design varje ar

Eric, Caroline o jag efter en japansk (dock vegetarisk...) middag!

Chaoyang Park

Idag var vi en tur i Chaoyang park som är Pekings största park. Den är väldigt stor faktiskt och innehåller ett nöjesfält, ett antal sjöar, fotbollsplaner och annat kul. Det är även här beach-volleybollen i OS ska spelas. Temperaturen låg på ca 36 grader med dis/smogg så man var inte så snabb. Vi passade på att hyra en båt en stund vilket kylde ner en del. Ganska trevligt att puttra runt där på de där sjöarna och säga "Hello" till var och varann kines man mötte på vattnet.

Passade även på att ta en sväng på det nya köpcentrumet Solana som ligger i anslutning till parken. Solana ska var inspirerat av malls i USA och var uppbyggt som en liten stad. Besöket gav inte så mycket, i stort sett folktomt. Man fattar inte att de orkar bygga köpcentrum efter köpcentrum som ingen besöker och man undra oxå vem som betalar för det kan inte vara billigt att bygga dem.

Dagen avslutades med middag på Lofty Hot Pot. Vad är Hot-pot?

Det nya köpcentret Solana, tomt, dyrt och plastigt

Daniel vid en av sjöarna i Chaoyang park

Eva-Maria åker båt

Här ska det skjutas :)

Utmana en kines i pingis = garanterad succe

Parken är stor så orkar man inte gå kan man hyra en lite elbil

Seoul

Blev ivägskickad pa en snabb business trip till Seoul, så här sitter jag nu efter en hård dags inspirationsshopping. Inte sådär jättemycket att titta på vad gäller jackor, men ideer och detaljer går alltid att inspireras av! Reser tillsammans med min Argentinska kollega som ar denim ansvarig, sa det har blivit mycket jeansmärken. Vi stannar till lordag morgon. Gillar Seoul skarpt, sa det ar kul att vara tillbaka. Särskilt roligt med alla japanska och andra udda märken som man inte hittar hemma (i Beijing eller Europa), t.ex. http://www.kayleetankus.com/.

Nu har jag i alla fall svarat pa alla mina jobbmail och ska SOVA! Gäsp!

Helgens shopping

HU, vad det är jobbigt att gå på stan.....
Var först på marknaden för att kolla läget (där jag blev tilltalad på ryska vid varenda hörn, mycket märkligt, aldrig hänt förr...), och kom ut med en massa toppar, sedan tog jag tunnelbanan till Xidan, där det finns stora varuhus och en till marknad. Efter jag kom dit såg jag inte en västerlänning på flera timmar. Inte klokt vilken liten bit bort som inte en enda turist tar sig! Men sant också är ju att det inte finns sådär sjukt mycket att handla för en kräsen svensk.......
I alla fall, när jag var på väg hem upptäckte jag en helt ny galleria! Sag en liten dörr ifrån tunnelbanenedgången in till ett superhypat street-varuhus, där det kändes som om man förflyttats till Tokyo. 77th street heter det, och är tydligen ett koncept som kommer från Singapore. Fullt med en massa små affärer som säljer allt möjligt krimskrams, blandat med coola t-shirts och hello-kitty grejer (förstås)

Dagens shoppingutfall är som sådant:
6 toppar 250 RMB (redo för varma sommardagar!)
1 plastarmband 30 RMB
3 metallarmband 30 RMB
3 par örhängen 30 RMB
2 nagellack 20 RMB
Totalt ca 325 kronor. Helt ok. Igen.

Lördag i Beijing

Nu har Pappa och Eva åkt hem sen flera dagar, och visst blev huset tyst o tomt när de försvann. Men snart kommer vi också hem på besök, och förhoppningsvis har vi lyckats visa dem den bästa sidan av Beijing så att de får lust att komma tillbaka igen!

Vad gör man en lördag i Beijing om man inte har nåt bättre för sig? Jo, man SHOPPAR som i resten av världen. Idag har jag inhandlat fyra par skor (alla vet att man inte kan ha för många skor) till det totala priset av 215 kronor. Lagom.

Shoe mania