Visar inlägg med etikett Hiking. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hiking. Visa alla inlägg

The wild wall

Idag har vi varit och hikat med Beijing Hikers på en del av muren som inte är restaurerad. Den del vi gick på var från 1580-talet. Bussresan tog ca 2 timmar och sen var det vandring i ca 10 km. Vädret var perfekt, 15 grader och klart, härligt väder. På den andra ställena där man besöker muren är det väldigt turistigt vilket var skönt att slippa.

Planen är att komma ut mer i naturen i framtiden. Några kompisar är på g att köpa en bil och då är det lite lättare att komma någonstans. De har också planer att hyra en sommarstuga hela nästa år. Att hyra en 3 sovrums stuga ca 1 timme från Peking med el, värme och vatten kostar ca 2000:- i månaden.


Hit upp skulle vi...


På väg upp

Lite utsikt

EM i ett vakttorn

Orestaurerad var ordet

En del av vårt gäng

Uppför

Vackra höstfärger

Nästan alla

Ett märkligt djur, titta noga!

Hiking Pingu County

Känslan av att komma ut från stan efter 2 månader här är bara sååååå härligt!

Igår var vi ute på bergsvandring med Beijing Hikers. Vi var ca 20 personers som klev på en buss kl 08.30 på lördag morgon, och sedan bar det av med buss till Pingu County nordöst om Beijing, ca 1,5 timmes färd till den lilla byn Wei Jia Wan.
Efter utdelande av diverse proviant (Snickers, Müsli bars och vatten) bar det av uppåt berget. Efter ca en timme anlände vi till en vattenreservoir, där det intill ligger en jättevacker ravin. Att gå in i ravinen tog ca 40 minuter, längs med en vattenfåra som nu tyvärr var tom på vatten (endast stora isflak) Längst in i ravinen finns det under regnperioden ett stort vattenfall. Vi såg vackra klippor och formationer + vandrade över en hängande kedjebro.
Efter ravinen fortsatte vi vår vandring, och nu bar det verkligen av uppför och nedför bergen, man kände sig lite som en bergsget! Vi vandrade genom fruktodlingar och små "byar" med 3-6 familjer, längs med små stigar i bergen. I en av byarna fanns det en högtalare på en stolpe som tydligen basonerad ut informtion för byn. Då ingen el eller annan kommunikation finns är det på de sätt de får information från omvärlden.
Tyvärr var det lite disigt denna dag, så vi såg inte så jättelångt, men utsikten var fatastisk. Denna tid på året finns ingen grönska utan allt är brunt och grått. Det ser verkligen övergivet ut, men helt plötsligt när man tror att man är mitt i ingestans dyker det upp en man som står och beskär fruktträd med sekatör.
Hela vandringen tog ca 4, timmar, vi steg 500 meter till högsta punkten, och sträckan var 1,4 mil.
När vi kommit tillbaka till bussen var det lunchdags på den lokaka restaurangen. Väldigt spartanskt, och inte riktigt anpassat till våra svenska smaklökar, men friterade vinblad var inte helt fel, och inte heller tofu-bullarna! Daniel var inte hel nöjd ;)

Tillbaka i Beijing, efter lite vila och en dusch gav vi oss ut på middag på "Mexican Wave" (jättegod tex-mex!) och sedan på en 90 minuters Thai reflexology foot massage. Gick inte avsluta dagen på ett bättre sätt!