Visar inlägg med etikett Shanghai. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Shanghai. Visa alla inlägg

TV-stjärna

Onsdagkväll åke vi till Shanghai för att Eva-Maria skulle vara med en mode reality show. Programmet påminner om Project Runway och EM skulle vara gästdomare, en chans som man inte kunde tack nej till. Showen var professionell och EM gjorde ett bra jobb även om allt var på kinesiska och det var svårt att hänga med. Även jag fick vara med på ett hörn då jag satt i publiken och fick rösta på de kläder vi tyckte var bäst. Vi fick instruktioner på kinesiska utan översättning så det blev lite förvirrande när det var dags.

Vi hann även med att se lite av Shanghai som är i världens blickfång nu när det är World Expo. En promenad längs the Bund och en middag i Xintiandi. Jag gillade inte Shanghai när jag var där för mer än 2 år sen men man måste undvika de värsta turistfällorna och veta var man ska så är det en riktigt schysst stad. Dock en stor kontrast till Peking som inte känns lika hippt och är i det närmaste folktomt i jämförelse.

Igår hade vi hej då middag för Sissel (EMs kollega) som också slutar och flyttar hem till Norge. En ganska lugn kväll med trevligt sällskap.

Idag ska det bli 34 grader och det är dags att ge sig ut på shoppingrunda innan kvällens övningar börjar som kommer sluta sent då det är Champions League finalen vilken börjar 02.45.

Hår och smink innan det är dags

The runway

Domarpanelen, EMs kollega, en designer från Taiwan och en kinesisk supermodell

Glada leenden när det var färdiginspelat

Hittade denna utanför studion...bara i Kina...

Shanghai skyline, helt ok men inte som i HK

The Bund

Businesstrip Shanghai

Idag har jag varit i Shanghai över dagen - besök av ny leverantör och inspirationsshopping på Lotus shopping mall. Blev även ett snabbt besök pa H&M o köpte det där nitbältet jag velat ha i flera år men aldrig kommit till skott att köpa. jag flög för första gången med Hainan Airlines och från Beijing terminal 1. Kändes så där med ett så litet flygbolag, men tydligen ska de ha blivit utsedda i någon omröstning till Kinas bästa flygbolag (?). Fast de serverar kaffe färdigpreparerat med mjölk. Och socker. MYCKET socker. Ish.

Okej, det blev en kjol också......

Vänner o bekanta i Shanghai(!)

Nu är jag i Shanghai fyra dagar, bl.a har vi varit på mässan Intertextile idag. Det är en jättemässa med tyg och accessoirer, som hålls pa ett stort mässomrade med ca 12 hallar stora som ishallar var och en. Pa väg mellan hall W4 och W5, hör jag plötsligt någon som tilltalar mig, och är det inte min före detta chef som står där - hela vägen fran Sverige? Ibland ar det sant att världen ar bra liten...
Nu ar det god natt for mig, och imorgon är det dags for nästa mässa - Premiere Vision!

(Vi fick även tid for ett litet, litet besok pa H&M idag också..... inte så långt från vårt hotell ligger en av Shanghais flaggskeppsbutiker. Lyckliga jag!)

Från Shanghaimässan.....

Spansk middag i "The new Area" downtown Shanghai

Shanghaiad i Shanghai

Shanghai var en jättestor, färgsprakande, jättestökig, rörig, regnig, livfull, ljus, smutsig o glittrande stad. Sen får man ju ta det som kommer med det! Vi hade en jättemysig helg, allra finast var guldfiskdammen i gamla stan, som svämmade över av 30-40 cm guldfiskar..... Men idag är vi hemma i vardagen igen. Konstigt att detta blvit vardagen redan.... Nu ska jag sova!

Shanghai

Efter vår helg i Shanghai är mina känslor blandade för denna 18 miljoners stad. Första intrycket med taxin från flygplatsen var imponerande med massor av skyskrapor och upphöjda motorvägar genom staden. Till synes ingen tanke hur man byggt utan allt kändes bara som ett virrvarr av vägar. Mitt lokalsinne är normalt ganska bra men här hade jag inte en chans.

Dag 1
Tunnelbana in till Nanjing Road, som är den mest berömda shoppinggatan i Shanghai, otroligt mycket folk överallt. Var 5:e meter blev man attackerad av någon försäljare som vill att man skulle gå iväg till just deras lägenhet med pirat-prylar. Milt sagt störande och drar ner intrycket. Nanjing Road går ner mot kanalen/vattnet och området som kallas för The Bund. Här kan man titta på "skylinen" på andra sidan (Pudong). Detta är väl vad Shanghai är mest känt för och det var helt klart imponerande. Här kan man dricka bira på en bar (Cloud 9) 420 meter upp i luften. Allt känns dock ganska artificiellt och turistigt. Åkte under kanalen genom en tunnel, som bara det var en bisarr upplevelse, över till Pudong-sidan och tittade på Oriental Pearl (Tv-tornet) + andra höga byggnader och besökte Kinas största (?) shoppingcenter. Här fanns H&M vilket gjorde Eva-Maria glad och Daniel trött ;) Vi hann även med en båttur.

The Bund


Daniel och Eva-Maria med Oriental Pearl i bakgrunden


The Bund från "andra sidan"


Nanjing Road by night

Dag 2
Dag 2 startade vi på propagandaposter-museet. Under hela Mao’s tid (och även senare) tryckte man upp posters och målade även "konstverk" med propaganda. Denna utställning hade bilder från hela tidsperioden med översättningar, helt klart annorlunda. Vi tog oss sedan till gamla stan där det var smala gator med mycket tingel-tangel och otroligt mycket folk. Kvällen avslutades med en mysig middag på 39 våningen på St Regis och en drink på Cloud 9. Hela helgen var vädret inte bra så utsikten kunde varit bättre.

Gamla stan


Tehuset i gamla stan


Dag 3
Denna dag tog vi det ganska lugnt med besök i Renim Park och Buddatemplet innan vi tog oss till flygplatsen och hemmåt, trodde vi....
Efter en taxiresa med livet som insats, fick säga till chaffören att sakta ner. Inte så kul att åka i 150 km/h utan bilbälte i sicksack mellan filerna. Vi var extremt nära att krocka en gång, dock inte i så jättehög hastighet så vi hade nog klarat oss ;) Taxichaufförena i Shanghai kändes generellt arroganta och otrevliga, de ville gärna blåsa en på så mycket som möjligt. Man saknade de i Peking även om de inte är kända för sin gästvänlighet ;)
Väl på flygplatsen började dimman dra in och vårt plan blev försenat och till slut inställt. De instruktioner vi fick var att gå till biljettdisken och boka om biljetten...jaha, var ska vi sova i natt, vem ska betala etc, etc...de sa typ; ”not our problem”... Det var länge sen jag var så skogstokig!
Bokade om biljetten och fick hjälp av en kille som fixade oss ett hotell för 400 RMB. Skulle vara 3 stjärnor men vara väl 1+ i mina ögon. Men det var iaf en säng.

Kineserna bränner "pengar" till de döda vid Buddatemplet


Daniel gör "kinaposen"


Dag 4
6.30...tittade ut...såg inte marken från 17 våningen, kunde bli en lång dag idag oxå... Vi packade ihop våra prylar och gick ut från hotellet mot en taxi. Det första som möter oss är en snubbe som vill kränga hans ”fina” Rolexklockor. Klockan är sju på morgonen!! Då var jag inte glad...gav honom av några väl valda svordomar på engelska och han försvann.
Sagt och gjort, vi kom till flygplatsen och där var vädret är inte så annorlunda mot gårdagen men vårt plan gick enligt tidtabell. Så, 15 timmar försenade var vi hemma. Nu ska vi bara ta reda på var vi kan kräva pengar tillbaka....”vi är i Kina, lycka till med det” ;)

Dimmigt...


Shanghai....helt klart värt ett besök men jag vet inte om jag kommer tillbaka. Personligen tycker jag Peking är en mycket trevligare stad, mycket mer att göra och se. Känslan är mer genuin och inte så plastig som Shanghai.

Skönt att vara "hemma".

Shanghai

Då det är helgdag (Qing Ming Festival) i Kina nästa fredag (4 april) har vi planerat en tripp till Shanghai fredag till söndag. Ska bli spännande då jag aldrig varit där.

Shanghai, Nanjing, Quindao & Hong Kong

Två händelserika veckor har passerat, med en massa resande fram och tillbaka.

Det började förra veckan med leverantörsmöten i Shanghai, sedan vidare till Nanjing i två dagar, och sedan flyg till Quindao – som ligger ute vid kusten sydöst om Peking. Quindao är även staden där den kända Tsintao-ölen kommer ifrån! Som reskamrat hade jag min produktionsmanager Lynn, som är kinesiska.

Shanghai fick en snabbvisit på sex timmar innan vi åkte vidare till. I Nanjing var vi två dagar och träffade flera leverantörer. Vissa av dem pratar bara kinesiska, så Lynn fick agera tolk, och det är inte lätt att få fram det man vill ha sagt alltid.

Vi blev väldigt väl omhändertagna av en leverantör som tog med oss på lunch och middag på ett jätte-trevligt hotell. Där hade vi förstås privat rum, och fyra personer som passade upp. Äntligen fick jag en insikt av hur riktiga kineser äter (har alltid undrat vad man ska börja med och i vilken ording). Svaret är – det finns ingen ordning! Plocka bara från faten vad du vill ha, sen om det är lite soppa här, en gurkbit där, lite fisk, sedan soppa igen, och gärna en söt kaka däremellan – spelar inte så stor roll! Och kaffe dricker man ju gärna till maten, dumt att vänta till efter......

I Nanjing besökte vi även ett stort varuhus som har outlet från fabrikerna på skinnvaror. Tror aldrig jag sett dess like! Vet inte hur jag ska beskriva det, men det var helt klart större än hela NK-huset i Stockholm, två-dubbelt, och de sålde bara skinnjackor i affär efter affär! Jag hann med att inhandla en väska av märket Autobahn (kände inte till det innan). De hade förstås även de obligatoriska Prada, Gucci och Chanel, plus de mer inspirerande märkena Miau Miau (kopia på Miu Miu, för er oinsatta).

Från Nanjing flög vi till Quindao, där vi blev upplockade på flygplatsen, och fick en snabb sightseeing-tur i mörkret. Quindao ska vara väldigt trevligt på sommaren eftersom det ligger precis vid kusten med fina stränder och promenader. Nu var det lite ruggigt, men väldigt fint.

Efter leverantörsmöte dagen därpå så åkte vi vidare till en fabrik utanför Quindao. Förbi brun-gråa landskap där ingenting växer, men bönderna står och hackar i jorden på de karga platåerna....

Quindao är befolkat av väldigt mycket Koreaner, så vi var med fabriks-förmannen på en koreansk reasturang och åt lunch, då jag förstås var rvungen att bli bjuden på Tsintao-öl. Enligt tradition i Kina, så ska man när man skålar träffa den andres glas lägre – detta är ett tecken på respekt. Jag kan säja att det är HELT omöjligt att slå en kines i den leken!

Hong-Kong blev nästa tripp, tre dagars inspirations-shopping. Vi befann oss mest på Kowloon sidan, vilket är fastlandet. Själva Hong Kong är ön utanför. Med 20 grader varmt, var det ganska trevligt att komma dit, men vi befann oss mest förstås i kalla, luftkonditionerade gallerior..... Det är i alla fall en stad där man kan shoppa tills man dör! Tyvärr blir det ju inte så mycket personlig shopping när man är ute för jobbets räkning, men lite parfym (billigt!) och sådant hann vi i alla fall med i en kvällsöppen butik. De flesta butiker har öppet till 23.

Sista kvällen tog vi båten över till Hong Kong sidan och åt på en Italiensk restaurang i området som kallas Soho. Där ligger det en massa barer o sånt, men vi kikade bara in på en gata, och begav oss tillbaka till hotellet – Shopping är JOBBIGT! :)


Hotellrum med fönster till badrummet - Nanjing

Quindao - Glimt av strandpromenaden

Fabrik

Hong Kong By night

Gata i Kowloon