Visar inlägg med etikett Tokyo. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tokyo. Visa alla inlägg

Pa horror-restaurang i Tokyo

Jaha, da var man har igen.... Landade i mandags eftermiddag och har hunnit med 2 dagars SERIOST shoppande. Tur man har hockeytrunk pa hjul, annars skulle det aldrig ga.

Som vanligt i denna staden borjar man med att tanka "Hu sa dyrt!!!" hela forsta dagen. for att i slutet av dag tva tanka "jamen, 14ooo yen, det ar val anda inte sa farligt (for typ ett strap-linne)?". Latt att gora av med pengar om man inte haller i dem ordentligt!

Lite privata inkop har det blivit ocksa, men inte mycket. Har gatt och langtat efter 80'tals fenomenet med en san har harklamma som ar som tva kammar som sitter ihop i ena andan, som man viker ut sa att det blir some en "tuppkam" fast bak pa huvudet. Nagon som kommer ihag den? (och som fattar vad jag pratar om?). Sana hittade jag i alla fall, sa nu ar jag lycklig!
Sen har det blivit en massa orhangen (vem maste inte ha atta par orhangen i olika farger som ser ut som nitar i dessa dagar av 80-tals mode?), en troja och en massa underklader fran H&M (okej, trakig, trakigt, men oj att de har alla modeller i alla storlekar har ar ju helt fantastiskt!).

I mandags traffade jag Caroline och Erik som flyttar hem till Sverige idag och som hade lite avskedsmiddag. Vi var pa en temarestaurang, som var inrett som ett psyk-sjukhus med celler och "blod" flackar pa vaggarna, kroppsdelar i boxar, diverse markliga saker pa menyn, kokspersonal i kirurgklader och servitriser i slutty nurse uniforms. Only in Japan.... Jag ar ju sjukt dalig pa att ta bilder, men har ar i alla fall nagra!

Ring pa klockan sa oppnar en skoterska och satter handfangsel pa den i sallskapet som bokat bord....

Foredetta patient ar min gissning...

Drinkkortet behover knappt kommenteras...

Erik dricker manniskohjarna, eller nat...


Jag fick blanda min drink sjalv. Fraga mig inte vad de olika fargerna ar! God blev den, men fargen ganska smutsbrun... Riktig haxblandning!

Ol serveras i kateter och dricks i matglas

En glad Caroline med drinkblomma i haret pa Insomnia

Sprang forresten pa Jenny som jag var assistent at nar jag jobbade pa H&M 2004 inne pa varuhuset 109. Visar sig att vi bor pa samma hotell dessutom. Ar inte varlden liten?

En vecka i Tokyo - lite tankar

Tokyo är en mycket trevlig stad som är annorlunda mot någon annan stad vi varit i. Japan känns iofs lite som Korea men mer extremt. Staden har inte så många sevärdheter som man måste pricka av utan det handlar mer att hänga runt och kolla in olika stadsdelar. Staden är lite halvklurig att ta sig runt i eftersom det mesta endast står på japanska. Peking ar en dröm i jämförelse och det säger ju inte så lite. Människor är extremt vänliga och artiga och alla försöker hjälpa till så gott de kan om man frågar om något. Det som är tråkigt är att den svenska kronan är så svag, det ar ca 50 procent dyrare nu än vad det var i maj. En Big Mac meny kostar ca 76 svenska kronor och då kan ni ju förstå vad resten också kostar.

Sista dagen

Vårt plan gick inte förrän 18.20 på söndagen så vi hann med att åka till Harajuku och Yoyogi park for att titta på japanska galningar som klär ut sig till diverse figurer. Det kallas cosplay och är ganska vanligt och då särskilt varje söndag.

Nya tempel i Yoyogi Park

Takeshita Dori i Harajuku

Utkädda vid Harajuku

Mera...
Söt ;)

Lördag med lokalbefolkningen

På lördagen hängde vi med Caroline och Erik. Caroline är en fd kollega till Eva-Maria och Erik jobbar pa Sony Ericsson i Tokyo. Vi var lite överallt i Tokyo, bland annat i Asakusa och så var uppe i Park Hyatt som har en loungebar på 41:a våningen. Fantastisk utsikt över Tokyo. Dagen avslutades på ännu ett lokalt hak i Shinjuku.

Vi fick se ställen som vi inte hade hittat själva och det är alltid trevligt med lokal guidning och som för det mesta kan svara på det man undrar över.

Så här äter man sushi många ställen i Japan (och i övriga världen med...)

"Gamla stan" - Asakusa

Mera tempel i Asakusa

Vi...

Erik, Caroline och Eva-Maria

Uppe från Park Hyatt

Tsukiji - Fiskmarkanden

Ett av måstena när man är i Tokyo är att besöka den stora fiskmarknaden. Det är den största fisk- och skaldjursmarknaden i världen. Marknaden är som livligast så tidigt som möjligt på morgonen, så 6.00 ringde klockan. Det var riktigt häftigt att se marknaden och man fick hålla sig undan så man inte blev överkörd av alla de fordon som kör överallt i de små gångarna.

Kvällen avslutades med middag med Freddie och Helena som bott i Tokyo i ca ett år. Vi var på något grillställe i Roppongi där vi fick ta av oss skorna när vi gick in. Bordet var nersänkt i golvet och det var riktig japansk stämning. Något sådant ställe hade vi nog aldrig hittat själva så det var extra kul.

Morgon på fiskmarkanden

Massor av bilar och andra fordon överallt

Sjögurka någon?

Massor med firrar

Tonfisk

Mera fisk

Lite fina kläder på ett Nakano Broadway - ett Mangavaruhus

Middag med Freddie och Helena


Film från fiskmarknaden

Nikko

Ett tips vi hade fått var att åka till Nikko som är en by ca två timmar med tåg norr om Tokyo. 7.00 lamnade vi hotellet och ca 10.30 rullade tåget in i Nikko. Sedan bar det av med buss ca 50 minuter innan vi var framme vid vår slutdestination. Det vi såg var ett 100 meter högt vattenfall och en vintersovande liten by. Det fanns vilda apor och en fin sjö dar vi satt och gassade i solskenet. Vi såg även några Shogun tempel som var riktigt häftiga.

På tåget på väg till Nikko

Varning för vilda apor

Kegan Falls, 100 meter högt vattenfall

Framför sjön uppe i Nikko som låg på ca 1300 meters höjd

Eva-Maria posar med aporna på behörigt avstånd

En jätte vid ett litet, litet bord

En liten lådbil. Dessa älskar japanerna.

Vid ett av tempeln upp i Nikko

Mera tempel

Grymt coola tempel

I vissa tempel måste man ta av sig skorna

Pagoda



Kegon falls

Några sights

På onsdagen var vi vid Imperial Palace som egentligen inte var så mycket att se. Något riktigt palats såg vi inte. Vi var också uppe i Tokyo Metropolitan Goverment Building där vi kunde spana ut över denna enorma stad. Dagen avslutades med en promenad i Ginza-området.

Uppe i Tokyo Metropolitan Government Building

Utsikt

Mera utsikt

Även här vet de vem som är nummer 1 ;)

Det är populärt att jogga runt Imperial Palace. Tokyo Tower i bakgrunden, 15 meter högre än Eiffeltornet.

Eva-Maria inne på palatsområdet

Lite blommande körsbärsträd i januari...

Mästerfotograf?

En lowrider av scootermodell....bara i Japan.

Korsning i Shinjuku, ganska nära vårt hotell




Utsikt

Vandring pa stan

Eftersom vi blev sena pa måndagen ägnade vi tisdagen åt att vandra runt pa stan i lite olika områden. En del av att komma till Tokyo innebär just att man vandrar runt och tittar pa folk. Så många turistattraktioner finns egentligen inte. Vi såg under dagen Shinjuku (där vi bor), Shibuya, Harajuku och några globalknivar inhandlades i distriktet Tawarachi. Pa kvällen hittade vi ett lite sushiställe som hade en meny med lite bilder. Eftersom det inte är så vanligt med engelska någonstans är det inte så lätt. Eftersom Eva-Maria är vegetarian är det ju extra viktigt att veta vad vi beställer in.

Pachinko-hall, något spel med kulor, fattar ej hur det går till. Det är så hög ljudvolym att man inte kan prata där inne.

Den stora korsningen i Shibuya, känd från Lost in Translation.

Varför inte köpa en bidräkt till din rottweiler

De gillar plastmat och det kan man köpa lite varstans

Manga är ju oerhört populärt vilket detta är ett bevis på.

En av de många knivaffärerna som fanns i köksdistriktet där vi köpte Globalknivarna