Visar inlägg med etikett Semester. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Semester. Visa alla inlägg

Rörliga bilder

Här kommer två filmer från vår tripp till Koh Panang.



Koh Phangan

Tidigt på söndagen tog vi flyget till Koh Samui för vidare båtfärd till Koh Phangan. Kvällen innan hade vi bokat en natt på ett ställe på Haad Son. Resorten var lite dyrare och kostade hela 350 kr natten... fint hotellrum med en riktigt schysst balkong rakt mot den privata stranden. Vi hyrde en moppe för alla dagarna och körde sen runt till olika stränder varje dag. Då ön är liten så går det snabbt att ta sig runt.

Koh Phangan är mest känt för sina full moon parties men uppe i nordvästra delen av ön är det riktigt laid back och allt går i maklig trakt. Jag tror inte det går så mycket charter till Koh Phangan så man slipper de största turistgrupperna även om det var svenska överallt.

Vi gillade verkligen ön och de fina stränderna och vår 5 dagar kändes alldeles för kort. Man hade lätt kunnat stanna ett par månader att resa runt till olika ställen i Thailand. Man förstår verkligen varför landet är så omtyckt.

Det enda som förtog vår upplevelese var att vi blev magsjuka/matförgiftade natten mellan ons-tors och var däckade en hela torsdagen. Det är iofs första gången under de 2 år vi varit borta från Sverige så det var väl dags men det var ingen rolig upplevelse.

Solnedgång från balkongen

EM spanar från balkongen

Vadning ut till Koh Ma för lite snorkling

EM ovanför vår resort

Riktig schysst strand, Haad Salad

Mera Haad Salad

Lata dagar

Chaweng beach på Samui, inte alls lika avslappnat. Påminnde mer om Mallorca.

EM på motorcykeltaxi på Samui

På en flygplats någonstans i Kina. Vi hade ett femtimmarsstopp på vägen hem och helt ärligt så har jag ingen aning om var vi var. Såg inte en enda västerlänning på de timmar vi var där och man blev härligt utstirrad. Välkommen tillbaka till Kina :)

Bangkok

Sent på fredagkvällen landade vi i Bangkok. Fredrik och Duang var där och hämtade upp oss i bil vilket var mycket uppskattat. På vägen hem stannade vi till på en streetmarket och handlade lite käk, billigt, starkt, enkelt och gott. Fredrik och jag kom på att vi inte träffats sen 1994 (förutom 10 sek på tåget till Cph för några år sedan) så vi hade lite catch-up att göra :)

Lördagen hade vi i BK och våra värdar tog oss runt på lite sightseeing. Vi åkte båt, var på det kungliga palatset, shoppade lite på det enorma MBK, åkte motorcykeltaxi, tog en drink på takbaren Banyan Tree och kollade in nattlivet.

Det är alltid extra trevligt att ha locals som visar upp en ny stad, särskilt när man var så oförberedda som vi var.

Bangkok var en riktigt trevlig upplevelse och där hade man nog kunnat bo ett tag...


Första semesterbiran på terminal 3

Fredrik, Duang och EM i väntan på båten till palatset

Kungliga palatset

Utsikt från takbaren Bayan Tree, tror den låg på 60:e våningen

Myller i BK

Dags för semester igen :)

Imorgon drar vi till Thailand och planen ser ut så här:

Fredag Peking - Bangkok
Lördag Bangkok
Söndag Bangkok - Koh Samui - Koh Panang
Måndag - Lördag Koh Panang (planen är att sticka till stranden Haad Mae Had men vi har inget bokat)
Lördag Koh Panang - Koh Samui - Bangkok
Söndag: Bangkok - Peking

Gött mos!

Thailand

Nu har vi bokat en resa till :)

Det blir Thailand på kinesiska nyåret, 12 - 21 februari. Resan är bokad till Bangkok sen vår vi se vad det blir, antingen Koh Panang eller Koh Samet beroende på tillgänglighet på transport.

Yangtze river - julkryssning

Idag har vi kommit hem efter våra juläventyr på Yangtze Kiang floden, eller som den heter på kinesiska - Cháng Jiang.

På julaftons morgon gav vi oss av för att ta 10.55 flyget till Chongqing där vi skulle ta båten på vår 4-dagars kryssning. Med ganska låga förväntningar (kryssning i Kina, hmmm....) såg vi det ändå mest som ett äventyr. Framme i Chongqing blev vi upphämtade av en chaufför som efter lite sightseeing i staden körde ut oss till kajen för att gå på båten.

Eftersom vi var ganska tidiga, så var planen att vi skulle gå runt lite i Chongqing, som faktiskt är världens största stad med ca 33 miljoner invånare, men eftersom vi förberett oss lite dåligt, så blev det en tur endast i hamnkvarteren. Inte dagens höjdpunkt precis, med fullt av folk överallt, köttstyckning på gatan och två tomma magar som endast kunde hitta konstig kinesisk mat på pinne! Till slut handlade vi lite på en supermarket och gav oss tillbaka till båten för en härlig julaftonslunch med nudlar, chips, kakor och öl.

Marknad på gatan i Chongqing

Grönsaksförsäljare med en skeptisk Eva-Maria

Vissa delar av staden påminnde om kåkstäder och lukten här var allt annat en trevlig

Båten vi åkte med heter Victoria Star, och vi var ca 100 passagerare, vilket är ca hälften av dess kapacitet. Just nu är det lågsäsong. Fyra våningar hög, med en matsal, en bar, ett minigym och en skönhetssalong såg den ut ungefär som man väntat sig. Finlandsbåt i miniformat. Hytterna har alla en egen liten balkong, faktiskt mysigt inredda med kajutatema och sköna sängar, samt toalett med dusch.

Vår båt, Victoria Star

Hytten

Klockan 21.00 på julafton gick båten, vi beställde upp varsin sandwich till rummet, satte på oss tomteluvorna, drack glögg, åt pepparkakor och bytte julklappar. Helt klart den mest alternativa julafton jag varit med om! :)

På juldagen vaknade vi av att båten låg stilla, dimman låg tjock över Yangtze och all sjöfart var stoppad. Jag bestämde mig för att gå på ett föredrag om Yangtze floden och de tre ravinerna vi passerade igenom, medan Daniel tyckte att han stod över det. Det var faktiskt riktigt intressant! Inte visste jag till exempelt att det finns delfiner i Yangtze.

På eftermiddagen hade dimman lättat litegrann, och vi kunde ge oss av mot vårt först stopp - Fengdu. I Fengdu finns ett gammalt taoism-tempel från 200 fKr. Detta tempel har senare kommit att bli ett tempel tillägnat "underjordens härskare" och därmed kallas för "Ghost city".
Utsikten från detta tempel ska vara spektakulär, men eftersom dimman fortfarande låg ganska kompakt gick det inte att se så mycket, men templet var vackert och helt klart annorlunda med sina skulpturer av demoner och djävlar.

Det var väldigt dimmigt dag 1

Eva-Maria utanför ingången till Ghost City

Pagoda på toppen

Efter detta stopp på fyra timmar var vi tillbaka på båten och satte kurs mot Wushan för vårt nästa stopp. På kvällen på juldagen var det middag förstås, och som vid varje måltid var vi bordsplacerade - första dagen fick man ett bord och sedan behöll man den placeringen vid alla måltider. Vårt bordssällskap bestod av fem tyskar och ett par från Lichtenstein. De hade delat upp borden på: kineser - asiater men inte kineser - europeer - amerikaner. De är lite roliga.... Men det var i alla fall ett trevligt sällskap!

Efter middagen var det "Christmas Cabaret" och i brist på annat, så..... Traditionella danser varvades med magiker och face-shifting opera konst. Sedan var även gästerna välkomna upp på scenen, varvid en dam från Beijing framförde ett - inte helt vacker men väldigt hjärtligt - stycke ur en klassisk Pekingopera.

Den 26e på morgonen vaknade vi i Qutang Gorge på vår väg till Wushan där vi anlände runt lunchtid. Där vi fick byta båt till en lite mindre, och sedan en ännu mindre, eftersom vi gjorde en avstickare från den stora floden till något som kallas "Lesser gorges" och "Mini gorges", mindre raviner helt enkelt. Wushan är en av de byar som har flyttats upp högre i bergen då de byggde den stora dammen, så det man ser idag är en helt ny by byggd ca 60 meter högre över havet än den gamla. Härifrån åkte vi i alla fall båten in för att se de mindre ravinerna. Även om landskapet var magnifikt kan man inte låta bli att tänka hur enastående det måste ha varit innan de översvämmade alltihop.

I den första ravinen

På vääg in i the lesser gorges vid Wushan, lägg märke till vattendjupet

Vyerna var spektakulära

Bron är snart klar och är en del av motorvägen som ska gå till Shanghai

Enkelt transportmedel

Apor fanns lite varstans

Stalaktiter

Mera vyer

Småbåtar in i mini gorges

Mini gorges

Middag och mer utsikt väntade oss på båten för att avsluta kvällen vid den stora höjdpunkten - The Three Gorges Dam! Det tar ca 3,5-4 timmar att ta sig igenom alla de 5 slussarna vid dammen, ett drop på ca 120 meter, och det var riktigt häftigt när vi närmade oss i mörkret då dammen är helt upplyst.

Första slussen vid dammen

Inte mycket mellanrum mellan båtarna i slussen

På söndag den 27e anlände vi till The Three Gorges Dam. Här blev vi uppplockade med buss för att ta oss till en utsiktsplats över dammen. Three Gorges Dam är världens största dammprojekt, 185 meter hög med ett total vattendjup på 175 meter över havet, 26 aktiva turbiner, och genererar hela 3% av Kinas energibehov. Dammen har konstruerats mellan 1992 till detta året då den i princip är färdig, och har kostat 29 miljarder dollar. 1,3 miljoner människor har tvingats att flytta, då deras hem låg under det som har blivit den nya vatten-nivån. Dammens huvudsyfte ät att skydda de ca 100 miljoner människorna som bor i området nedströms från översvämningar. Vår guide berättade att den senaste översvämningen i området, 1998, åsamkade skador för ca 25 miljarder och 3000 personer miste livet.

Three gorges dam

Dammen

Slussen, en upp en ner

Tillbaka på båten åt vi en sista lunch för att sedan gå iland i Yichang, som var slutdestinationen. I Yichang blev vi mötta av vår lokala guide som ville visa oss lite sevärdheter i staden. Lite motvilligt gick vi med på en rundtur till bl.a. ett galleri där de säljer silkesbroderier. Ett fantastiskt skickligt hantverk, men kanske inte så mycket som man skulle vilja ha på väggen hemma.

På fältet utanför Yichang International Airport (med tillägget "international" eftersom de har en flight till Hong Kong per dag under högsäsong) betade kor i godan ro, och det var nog den minsta flygplats vi varit på i Kina än så länge. Men Yichang är ju bara en liten stad, med "endast" 4 miljoner invånare (1 miljon i downtown)!

Low tech på Yichang airport

Det känns skönt att vara hemma igen, och det var kul att vi gjorde den här kryssningen! Magnifika landskap och den imponerande dammen gjorde resan värd, men kanske man skulle försökt pricka in den under en period med lite varmare väder och inte fullt så mycket dimma om man kunnat. Fast vi är helt klart nöjda!

Vår tripp, loggad med min GPS tracker

Back to Hong Kong

Då var man här igen, Hong Kong, favoritstaden i Asien eller ska jag säga världen. Drömmen är väl att få bo här, om man jobbar lite på det kanske det kan bli verklighet en dag. Staden är en perfekt blandning av öst och väst med grym shopping och uteliv. Den har en hipp storstadpuls med avslappning på nära håll. Nöjer man sig inte med stränderna som finns här kan man ta flyget och når på 1-3 timmar Thailnad, Malayisa, Vitenam och Filippinerna, klockrent.

Denna veckan har EM varit här på jobb och jag kände att jag ville hänga på eftersom det kommer att dröja till man kommer hit nästa gång. En av fördelarna med mobilt kontor är att man kan jobba var som helst, bara ta med laptop och usb-telefon så är man på banan. Sen att internet har bra hastighet och är oscensuretar gör ju inte saken sämre. Vi bor på Park Hotel nära Tsim Sha Tsui i Kowloon och lyckades bli uppgraderade till en minisvit som är riktigt najs.

Idag har vi varit turister och tog en tur till marknaden och stranden i Stanley där vi bara tog det lugnt. Det är inte jättevarmt men när solen värmer på kommer det nog upp i strax över 20 grader. Stanley ligger på sydsidan av Hong Kong ön och det är här de som är lyckligt lottade bor. Ferraris och Porschar går det tretton på dussinet och det är en ganska avslappnad stämning till skillnad mot pulsen inne i Hong Kong.

När vi var klara i Stanley åka vi tillbaka till Hong Kong för en tur upp på peaken för att beundra den coolaste skylinen i världen från ovan. Jag har var där sist men man blir aldrig trött på den utsikten. Denna gång fick jag se det i mörker också vilket var grymt.

Imorgon blir det lite sista shopping innan vi tar flyget hem till "landet" och kylan igen...

International Finance Centre i motljus från Starferry (höjd 415 m). Denna byggnad är i dag den högsta färdigställda i Hong Kong men snart kommer International Commerce Centre (till höger) ta över med sina 484 m, blir helt färdigställd 2010.

Maybach - nypris 3,6 milj...

Lata dagar på stranden

Stanley beach

EM på peaken

HK-skyline by night

Bank of China Tower men spegelbilden av en annan byggnad (höjd 367m)

Julen är räddad

Som jag skrivit förut kommer vi stanna i Kina denna julen och den initiala planen var att åka till Hainan för lite sol och bad men efter grundlig reserch så lockar inte det kinesiska Hawaii så mycket. Jag tror bara man kommer bli besviken och kommer att jämföra med Malaysia, Thailand och Vietnam.

Vi bestämde oss då istället för att åka på en kryssning på Yangtze-floden. Det är något vi velat göra förut men det har aldrig funnits tid. Nu kommer vi åka från Chongqing (för övrigt världens största stad med 30+ milj invånare), ca 2,5 timme med flyg från Peking, den 24 december för att komma fram till Yichang den 27:e. Vi kommer förutom en hel massa fin natur få se dammen som de kallar Three Gorges och ska vara väldigt, väldigt stor. Det ska tydligen ta 4 timmar att slussa genom den.

Det är väl inte optimalt att åka denna tur på vintern men om vi har tur kan temperaturen ändå komma upp till 15 grader.

Båten

Vi har en standardhytt men ska försöka uppgradera på plats och pruta hårt :)

Kinesisk service i toppklass ;)