Friidrott

Idag var det dax för oss att ta oss bort till nationalarenan och titta på olympisk friidrott. Höjdpunkten var 100 meter damer men det startade direkt med kval för Kallur på 100 meter häck, sen var det höjdkval med Holm och Törnblad.

Vi kom till området några timmar innnan det skulle börja och hela området där arenan ligger är oerhört stort och man fick känna lite på den olympiska stämningen som inte är speciellt påtaglig inne i stan. Arenan är helt klart mäktig och det var lite annorlunda nu när det var fullsatt (91.000) mot när vi var här i maj. Stämningen på friidrott blir dock aldrig som det kan vara på en fotbollsmatch. Eftersom våra biljetter var från Sverige satt det en massa svenskar runt omkring oss vilket gjorde att vi kunde heja tillsammans. Jag kan dock inte förstå hur man INTE kan ta på sig gul och blå kläder när man ska heja på svenskar på andra sidan jordklotet.

Jag pratade med några svenskar som hade varit på en hel del evenemang och det är verkligen dåligt med folk på plats även om det inte finns några biljetter att köpa, irritationen över det är ganska stor. Kan tänka mig att 35% av alla biljetter är gratisbiljetter som de (IOK/myndigheterna...) gett bort till folk som inte orkar komma. Sen är ju svartabörsen försäljning olagligt och ger 2 veckor i fängelse för en kines och 4 timmar i finkan för en västerlänning. Svenskarna igår informerade mig om detta eftersom de hade lite erfarenhet...

Nu är det bara att ladda om tills jag ska tillbaka på lördag.



Patrioter


Mera patrioter

Från insidan

Sanna Kallur


Billigt, 1 Yuan = 0,9 öre


Elden


Guld till Osain Bolt

Vattenkuben

By night


0 comments: