Shanghai, Nanjing, Quindao & Hong Kong

Två händelserika veckor har passerat, med en massa resande fram och tillbaka.

Det började förra veckan med leverantörsmöten i Shanghai, sedan vidare till Nanjing i två dagar, och sedan flyg till Quindao – som ligger ute vid kusten sydöst om Peking. Quindao är även staden där den kända Tsintao-ölen kommer ifrån! Som reskamrat hade jag min produktionsmanager Lynn, som är kinesiska.

Shanghai fick en snabbvisit på sex timmar innan vi åkte vidare till. I Nanjing var vi två dagar och träffade flera leverantörer. Vissa av dem pratar bara kinesiska, så Lynn fick agera tolk, och det är inte lätt att få fram det man vill ha sagt alltid.

Vi blev väldigt väl omhändertagna av en leverantör som tog med oss på lunch och middag på ett jätte-trevligt hotell. Där hade vi förstås privat rum, och fyra personer som passade upp. Äntligen fick jag en insikt av hur riktiga kineser äter (har alltid undrat vad man ska börja med och i vilken ording). Svaret är – det finns ingen ordning! Plocka bara från faten vad du vill ha, sen om det är lite soppa här, en gurkbit där, lite fisk, sedan soppa igen, och gärna en söt kaka däremellan – spelar inte så stor roll! Och kaffe dricker man ju gärna till maten, dumt att vänta till efter......

I Nanjing besökte vi även ett stort varuhus som har outlet från fabrikerna på skinnvaror. Tror aldrig jag sett dess like! Vet inte hur jag ska beskriva det, men det var helt klart större än hela NK-huset i Stockholm, två-dubbelt, och de sålde bara skinnjackor i affär efter affär! Jag hann med att inhandla en väska av märket Autobahn (kände inte till det innan). De hade förstås även de obligatoriska Prada, Gucci och Chanel, plus de mer inspirerande märkena Miau Miau (kopia på Miu Miu, för er oinsatta).

Från Nanjing flög vi till Quindao, där vi blev upplockade på flygplatsen, och fick en snabb sightseeing-tur i mörkret. Quindao ska vara väldigt trevligt på sommaren eftersom det ligger precis vid kusten med fina stränder och promenader. Nu var det lite ruggigt, men väldigt fint.

Efter leverantörsmöte dagen därpå så åkte vi vidare till en fabrik utanför Quindao. Förbi brun-gråa landskap där ingenting växer, men bönderna står och hackar i jorden på de karga platåerna....

Quindao är befolkat av väldigt mycket Koreaner, så vi var med fabriks-förmannen på en koreansk reasturang och åt lunch, då jag förstås var rvungen att bli bjuden på Tsintao-öl. Enligt tradition i Kina, så ska man när man skålar träffa den andres glas lägre – detta är ett tecken på respekt. Jag kan säja att det är HELT omöjligt att slå en kines i den leken!

Hong-Kong blev nästa tripp, tre dagars inspirations-shopping. Vi befann oss mest på Kowloon sidan, vilket är fastlandet. Själva Hong Kong är ön utanför. Med 20 grader varmt, var det ganska trevligt att komma dit, men vi befann oss mest förstås i kalla, luftkonditionerade gallerior..... Det är i alla fall en stad där man kan shoppa tills man dör! Tyvärr blir det ju inte så mycket personlig shopping när man är ute för jobbets räkning, men lite parfym (billigt!) och sådant hann vi i alla fall med i en kvällsöppen butik. De flesta butiker har öppet till 23.

Sista kvällen tog vi båten över till Hong Kong sidan och åt på en Italiensk restaurang i området som kallas Soho. Där ligger det en massa barer o sånt, men vi kikade bara in på en gata, och begav oss tillbaka till hotellet – Shopping är JOBBIGT! :)