Finanskris i Kina

Vi har hitintills varit ganska skonade av det som händer med världens ekonomier. Pekings bostadsmarknad är också på väg neråt och eftersom det finns tusentals tomma lägenheter är det hyrarens marknad. Planen är att flytta i januari till en större lägenhet för samma pengar som vi betalar nu. Vi får se hur det går men jag känner att man kan vara ganska tuff när man förhandlar. Förra året hade de ju OS i sikte och trodde att de skulle tjäna så mycket pengar på uthyrning, jag kan bara säga att de fick en väldigt låååång näsa.

Det vi dock känner av är ju att växlingskursen mellan SEK och RMB är katastrofalt dålig. Eftersom både Eva-Maria och jag har lön i SEK så slår det ganska mycket. I juni fick man 110 RMB för 100 SEK, idag får man 80 RMB för 100 SEK. Ni kan ju själv räkna ut hur mycket dyrare allt blivit.

Det jag dock upptäckte vara att den kursen som används när lönen räknas ut och kinesisk skatt betalas var betydligt bättre än den beskriven ovan. Dock hade jag inget kinesiskt konto så jag kunde inte få lönen i RMB. Sagt och gjort, iväg till närmaste Bank of China och fixa ett konto. Det gick oerhört smidigt och de var mycket hjälpsamma. Så, nu sitter man med pengar i en kinesisk bank och ett uttagskort.

Nu väntar vi bara på att kursen ska bli bättre....känns som vi kommer få vänta ett bra tag.


Kinakort


80-talet ringde och ville ha tillbaka sin bankbok

0 comments: