Knappar någon?

I helgen var vi på Pekings tygmarknad, Muxiyuan, för första gången. Och jag säger första, för dit ska vi (eller, nåja, JAG i alla fall) tillbaka till!

Det är gigantiskt stor och det finns butiker för alla typer av tyger. Det var lite svårt att hitta runt, och det finns mycket skräp också, men lite inköp blev det i alla fall. I normala fall är det grossist-butiker de flesta, men nästan överallt går det att få komma in och köpa ett par meter.
Bland annat köpte jag denim-tyg för 23 RMB (ca 25 kronor) metern, och två meter jersey för 21 RMB. Orkade inte ens pruta. Vet inte vad det ska bli, men tänkte att jag kanske ska våga mig iväg till skräddaren en dag. Vi får väl se.
Jag skulle också köpa knappar till en kappa jag har och hittade helt perfekta! Problemet var bara att de sålde endast 100-pack. Problem tänte vi, tills vi insåg att 100 knappar kostade 40 RMB. Så.... jag har några över nu.

Nästa gång ska det bli overlocktrådar, 3 kronor rullen! Helt fantastiskt, måste nog ha en egen kontainer själv när jag åker hem....

"Min" knappaffär

Gardintyger, kanske inte de vackraste, men den som söker finner...

Affärsgata på tygmarknaden

Här åt vi INTE lunch, anka någon?

1 comments:

Jessica sa...

God morgon!
Vaknade tidigt och satte mig för att surfa runt på ämnet Peking.

Har kommit från nutid till hit och det är dags att åka till jobbet.

Väldigt roligt att inse att jag faktiskt läst er blogg tidigare för jag minns storyn om dina knappar!

När jag var i Peking under påsken försökte jag mig på att hitta till tygmarknaden men det var stört omöjligt.

Pratar i dagsläget inte ett smack kinesiska men har börjat plugga lite tecken via olika freeware och demos från Internet.
Området var fullt av folk, inte en enda turist eller expat så långt ögat nådde. En intressant eftermiddag men utan fynd på vare sig tyger eller knappar!

Jag planerar en tredje resa till Peking, när den blir eller hur länge jag ska stanna har jag inte bestämt än men jag är helt fascinerad av staden!

Jag bokmärker er sida och ser fram emot mer intressant läsning!

//J