Yangtze river - julkryssning

Idag har vi kommit hem efter våra juläventyr på Yangtze Kiang floden, eller som den heter på kinesiska - Cháng Jiang.

På julaftons morgon gav vi oss av för att ta 10.55 flyget till Chongqing där vi skulle ta båten på vår 4-dagars kryssning. Med ganska låga förväntningar (kryssning i Kina, hmmm....) såg vi det ändå mest som ett äventyr. Framme i Chongqing blev vi upphämtade av en chaufför som efter lite sightseeing i staden körde ut oss till kajen för att gå på båten.

Eftersom vi var ganska tidiga, så var planen att vi skulle gå runt lite i Chongqing, som faktiskt är världens största stad med ca 33 miljoner invånare, men eftersom vi förberett oss lite dåligt, så blev det en tur endast i hamnkvarteren. Inte dagens höjdpunkt precis, med fullt av folk överallt, köttstyckning på gatan och två tomma magar som endast kunde hitta konstig kinesisk mat på pinne! Till slut handlade vi lite på en supermarket och gav oss tillbaka till båten för en härlig julaftonslunch med nudlar, chips, kakor och öl.

Marknad på gatan i Chongqing

Grönsaksförsäljare med en skeptisk Eva-Maria

Vissa delar av staden påminnde om kåkstäder och lukten här var allt annat en trevlig

Båten vi åkte med heter Victoria Star, och vi var ca 100 passagerare, vilket är ca hälften av dess kapacitet. Just nu är det lågsäsong. Fyra våningar hög, med en matsal, en bar, ett minigym och en skönhetssalong såg den ut ungefär som man väntat sig. Finlandsbåt i miniformat. Hytterna har alla en egen liten balkong, faktiskt mysigt inredda med kajutatema och sköna sängar, samt toalett med dusch.

Vår båt, Victoria Star

Hytten

Klockan 21.00 på julafton gick båten, vi beställde upp varsin sandwich till rummet, satte på oss tomteluvorna, drack glögg, åt pepparkakor och bytte julklappar. Helt klart den mest alternativa julafton jag varit med om! :)

På juldagen vaknade vi av att båten låg stilla, dimman låg tjock över Yangtze och all sjöfart var stoppad. Jag bestämde mig för att gå på ett föredrag om Yangtze floden och de tre ravinerna vi passerade igenom, medan Daniel tyckte att han stod över det. Det var faktiskt riktigt intressant! Inte visste jag till exempelt att det finns delfiner i Yangtze.

På eftermiddagen hade dimman lättat litegrann, och vi kunde ge oss av mot vårt först stopp - Fengdu. I Fengdu finns ett gammalt taoism-tempel från 200 fKr. Detta tempel har senare kommit att bli ett tempel tillägnat "underjordens härskare" och därmed kallas för "Ghost city".
Utsikten från detta tempel ska vara spektakulär, men eftersom dimman fortfarande låg ganska kompakt gick det inte att se så mycket, men templet var vackert och helt klart annorlunda med sina skulpturer av demoner och djävlar.

Det var väldigt dimmigt dag 1

Eva-Maria utanför ingången till Ghost City

Pagoda på toppen

Efter detta stopp på fyra timmar var vi tillbaka på båten och satte kurs mot Wushan för vårt nästa stopp. På kvällen på juldagen var det middag förstås, och som vid varje måltid var vi bordsplacerade - första dagen fick man ett bord och sedan behöll man den placeringen vid alla måltider. Vårt bordssällskap bestod av fem tyskar och ett par från Lichtenstein. De hade delat upp borden på: kineser - asiater men inte kineser - europeer - amerikaner. De är lite roliga.... Men det var i alla fall ett trevligt sällskap!

Efter middagen var det "Christmas Cabaret" och i brist på annat, så..... Traditionella danser varvades med magiker och face-shifting opera konst. Sedan var även gästerna välkomna upp på scenen, varvid en dam från Beijing framförde ett - inte helt vacker men väldigt hjärtligt - stycke ur en klassisk Pekingopera.

Den 26e på morgonen vaknade vi i Qutang Gorge på vår väg till Wushan där vi anlände runt lunchtid. Där vi fick byta båt till en lite mindre, och sedan en ännu mindre, eftersom vi gjorde en avstickare från den stora floden till något som kallas "Lesser gorges" och "Mini gorges", mindre raviner helt enkelt. Wushan är en av de byar som har flyttats upp högre i bergen då de byggde den stora dammen, så det man ser idag är en helt ny by byggd ca 60 meter högre över havet än den gamla. Härifrån åkte vi i alla fall båten in för att se de mindre ravinerna. Även om landskapet var magnifikt kan man inte låta bli att tänka hur enastående det måste ha varit innan de översvämmade alltihop.

I den första ravinen

På vääg in i the lesser gorges vid Wushan, lägg märke till vattendjupet

Vyerna var spektakulära

Bron är snart klar och är en del av motorvägen som ska gå till Shanghai

Enkelt transportmedel

Apor fanns lite varstans

Stalaktiter

Mera vyer

Småbåtar in i mini gorges

Mini gorges

Middag och mer utsikt väntade oss på båten för att avsluta kvällen vid den stora höjdpunkten - The Three Gorges Dam! Det tar ca 3,5-4 timmar att ta sig igenom alla de 5 slussarna vid dammen, ett drop på ca 120 meter, och det var riktigt häftigt när vi närmade oss i mörkret då dammen är helt upplyst.

Första slussen vid dammen

Inte mycket mellanrum mellan båtarna i slussen

På söndag den 27e anlände vi till The Three Gorges Dam. Här blev vi uppplockade med buss för att ta oss till en utsiktsplats över dammen. Three Gorges Dam är världens största dammprojekt, 185 meter hög med ett total vattendjup på 175 meter över havet, 26 aktiva turbiner, och genererar hela 3% av Kinas energibehov. Dammen har konstruerats mellan 1992 till detta året då den i princip är färdig, och har kostat 29 miljarder dollar. 1,3 miljoner människor har tvingats att flytta, då deras hem låg under det som har blivit den nya vatten-nivån. Dammens huvudsyfte ät att skydda de ca 100 miljoner människorna som bor i området nedströms från översvämningar. Vår guide berättade att den senaste översvämningen i området, 1998, åsamkade skador för ca 25 miljarder och 3000 personer miste livet.

Three gorges dam

Dammen

Slussen, en upp en ner

Tillbaka på båten åt vi en sista lunch för att sedan gå iland i Yichang, som var slutdestinationen. I Yichang blev vi mötta av vår lokala guide som ville visa oss lite sevärdheter i staden. Lite motvilligt gick vi med på en rundtur till bl.a. ett galleri där de säljer silkesbroderier. Ett fantastiskt skickligt hantverk, men kanske inte så mycket som man skulle vilja ha på väggen hemma.

På fältet utanför Yichang International Airport (med tillägget "international" eftersom de har en flight till Hong Kong per dag under högsäsong) betade kor i godan ro, och det var nog den minsta flygplats vi varit på i Kina än så länge. Men Yichang är ju bara en liten stad, med "endast" 4 miljoner invånare (1 miljon i downtown)!

Low tech på Yichang airport

Det känns skönt att vara hemma igen, och det var kul att vi gjorde den här kryssningen! Magnifika landskap och den imponerande dammen gjorde resan värd, men kanske man skulle försökt pricka in den under en period med lite varmare väder och inte fullt så mycket dimma om man kunnat. Fast vi är helt klart nöjda!

Vår tripp, loggad med min GPS tracker

0 comments: