Pinjemun

Pinjemun. Nytt ord for mig, och nu tankte jag upplysa er om vad det ar!

For ca tva dagar sen borjade ett ytterst obehagligt fenomen - ALLT jag ater smakar metalliskt och beskt! Till och med yoghurt, mango och brod! Jag blev tvungen att googla det, och tydligen ar det PINJEMUNN jag lider av. At en grekisk sallad med pinjenotter i mandags, sa det kan ju forklara det.

Kopierat fran http://matmolekyler.taffel.se/:
Den här typen av smakstörning har ganska nyligen kopplats till konsumtion av härskna (oxiderade) kinesiska pinjenötter. Ett skäl till att det varit svårt att luska ut orsaken är att störningen tycks uppstå först en till tre dagar efter att pinjenötterna ätits. Effekten sitter i ett par dagar, för mig varade det i bortåt två veckor.
Det finns en hel del olika sorters pinjenötter som kommer från närbesläktade träd. Det verkar som om det främst är kinesiska pinjenötter som i vissa fall ger upphov till pinjemun. Men andra offer för pinjemun-eländet hävdar att de ätit pinjenötter från andra länder.
Visserligen är inte de exakta mekanismerna kartlagda, men nu finns i alla fall en skurk att skylla på. Det försmädliga är att jag alltid rekommenderat just kinesiska pinjenötterna eftersom de i regel har en renare, mindre härsken smak än de italienska pignoli. Nu går jag i valet och kvalet hur jag ska göra i framtiden. En tröst är att de onda pinjenötterna inte tycks ge några andra orevliga effekter. Men för en matnörd är den trösten i sanning klen medan pinjemunsmisären varar.

Artikel fran Helsingborgs Dagblad kan aven ses har om samam fenomen.

Valdigt markligt. Hoppas det gar over snart, inget kul.

0 comments: