Mera träning

Igår strax innan lunch började det dåna utanför fönstret och när jag tittade ut ser jag stridsflygplan. Eftersom de sprutade ut rök var det inte krig utan bara träning inför 1 oktober. De flög rakt ovanför paradgatan som går rakt genom Peking.

Såg också idag att alla flyg till och från Peking är inställda den 1 oktober fram till 12.30. Ännu en gång är man glad att man lämnar denna stan inför det som komma skall.



Semester

Det har efterfrågats semesterplaner i detalj så här kommer de:

25 sept Beijing - Kuala Lumpur, Malaysia
26 sept Kuala Lumpur, Malaysia
27 sept Kuala Lumpur - Siem Reap, Kambodja
28 sept Siem Reap, Kambodja
29 sept Siem Reap, Kambodja
30 sept Siem Reap - Ho Chi Minh City, Vietnam
1 okt Ho Chi Minh City, Vietnam
2 okt Ho Chi Minh City, Vietnam
3 okt Ho Chi Minh City - Phu Quoc, Vietnam
4 okt Phu Quoc, Vietnam
5 okt Phu Quoc, Vietnam
6 okt Phu Quoc, Vietnam
7 okt Phu Quoc, Vietnam
8 okt Phu Quoc, Vietnam
9 okt Phu Quoc - Ho Chi Minh City
10 okt Ho Chi Minh City - Beijing

Golftävling

I helgen spelade jag golftävling på Grand Canal Golf Club, det var kanadensiska ambassaden som anordnade. Tävlingsformen var 4-lags bästboll och vårt lag gjorde 2 under par men det räckte inte till vinst. Kvällen spenderades med ett stort gäng på Xiu som är Pekings hetaste ställe för tillfället.

Överdådigt klubbhus inspirerat av Tempel of Heaven

En armé caddies mötte upp

Framför hole-in-one priset som jag hade planerat att köra hem

Me love Marc Jacobs

N.Y. Fashion week har inte bjudit pa sadar jattekul grejer, det mesta ar safe och basic tycker jag. Men det ar ju som det brukar o ich for sig. Ser fram emot London nasta!
Igar hade Marc by Marc Jacobs visning, och det ar daremot nagot i alla fall jag har sett fram emot! Den som fick jobba med honom!
Kollektionen finns att se har: http://www.style.com/fashionshows/complete/S2010RTW-MARC?page=1

Ny kollektion!

Hej hopp!
For den som ar intresserad finns min senaste kollektion (som ar ute i butik) att se pa:
http://www.coroflot.com/public/individual_file.asp?individual_id=167688&portfolio_id=2392895

Lamslagen stad

Nationaldagsfirandet rycker allt närmare och det ska nu övas på gator och torg runt om i staden. Den 1 oktober är det 60 år sedan det kommunistiska Kina grundades och det kommer vara den största paraden i historien. Imorgon kommer halva stan vara lamslagen då det ska tränas på att paradera. Vi bor ca 500 meter norr om Pekings paradgata som kommer vara avstängd imorgon.

De som bor direkt utmed denna gata har fått följande intruktioner:
  • No guests between 31 September and 2 October.
  • Residents without a special permit are not permitted to enter the parade zone even if they live there.
  • Windows are not allowed to be opened for the parade or parade rehearsals. Just to be certain, building management has collected all window keys.
  • Metal detectors and x-ray machines have been installed in the lobby. Even groceries need to be x-rayed.
  • Guests leaving an apartment in the days leading up to the parade need to have it inspected by the PSB before they can depart.
  • Gatherings of 10 or more people must be approved by the police in advance.
Paranoida...nähä...

80-talet ringde och ville ha sin militärparad tillbaka...

Xinhua also announced that the coming parade would feature "Fifty-two types of new weapon systems developed with China's own technologies, including airborne early warning and control (AEWC) aircraft."

Måndag i Beijing - igen

Dåligt med inlägg pa denna blogg nu for tiden, hoppas vi inte tappat alla vara trogna läsare!

Idag är det i alla fall måndag, och som alla måndagar börjar den lite segt. Nu har i och for sig N.Y. Fashion week dragit igång, så det är en massa att se och hålla sig uppdaterad på. Trender ska analyseras, färger ska omvärderas, vem är inne, vem är ute etc etc..... Idag ska jag även dra igång med en ny kollektion, känns skönt att börja på nya grejer!

I slutet pa veckan presenterar vi vår-kolletionen för våra inköpare, så veckan kommer ändå bjuda pa lite omväxling. Modevisning är alltid kul.

Sen är det ju inte så illa för humöret att det bara är två veckor kvar till semester!

Yansha Outlet

Denna helgen är den första helgen sen någon gång i maj då vi inte har något planerat, väldigt skönt. Det är kräftskiva för svenskarna idag men vi ignorerade den och valde att ta det lugnt i stället.

Dagen spenderades på Yansha Outlet som är tre stora byggnader med fabriksutförsäljning, det var första gången för oss och det var riktigt bra, priserna varierar men halva priset mot Sverige för äkta varor är helt ok.

http://www.yanshaoutlet.com.cn - stället ligger sydöst längs med fjärde ringvägen, strax söder om Decathlon.

EM utanför Yansha outlet som vi kom fram till efter att jag bad taxichafören köra rakt fram där han själv ville svänga. Mitt misstag kostade oss ca en halvtimme extra i taxin...

Sportvåningen med alla de stora märkena

Dagens inköp

Bjuder även på en bild av huset som brann i början av mars, det har forfarande inte hänt något och står kvar som en skamfläck över Peking.

Svensk seger

Tittandet på matchen via Slingboxen funkade strålande, inga problem what-so-ever.

Kvällen startades i ryskt tema på Elephant, en rysk restaurang med tacky show och rysk mat. Till min stora förvåning var maten riktigt god och billig, det blir nog återbesök. Vi var sen en sväng på den ryska bing-bling klubben Chocolate som också bjöd på show och hade ett liveband som spelade rysk eurodisco, mycket märkligt men bra drag. Klientelet är en blanding av ryssar, glädjeflickor och annat folk som bara vill kolla in stället.

Vid halv ett drog vi hem till oss och fortsatte ladda inför matchen. Kvällen slutade vid halv sex med ett gäng glada svenskar.

Ensamma

Nu är vi ensamma igen. Dan och Emma lämnade i morse med FULLPACKADE väskor, Mange och Nicole i onsdags. Det har varit kul med besök men det ska också bli skönt att vara ensamma ett tag. Nu laddar vi för semester om tre veckor sen kommer mamma och pappa.

Ikväll var vi och åt på Pekings godaste teppanyaki, Hatsune, det kostar lite men var riktigt gott. Sen var vi en sväng på Xiu. En ny trendig bar som blivit grymt populär på kort tid. Om jag ska vara ärlig förstod jag inte riktigt tjusingen.

Imorgon är det dax för Ungern-Sverige och vi kommer vara ca 15 stycken hemma hos oss och kolla. Slingboxen får se till att prestera men den funkar faktiskt riktig bra för tillfället.

Vi vaknade upp till lite dimma dagen Dan och Emma skulle hem

Förrätt med manet-shot

Jumboräkor

Kött förbereds