Lördag i Beijing

Nu har Pappa och Eva åkt hem sen flera dagar, och visst blev huset tyst o tomt när de försvann. Men snart kommer vi också hem på besök, och förhoppningsvis har vi lyckats visa dem den bästa sidan av Beijing så att de får lust att komma tillbaka igen!

Vad gör man en lördag i Beijing om man inte har nåt bättre för sig? Jo, man SHOPPAR som i resten av världen. Idag har jag inhandlat fyra par skor (alla vet att man inte kan ha för många skor) till det totala priset av 215 kronor. Lagom.

Shoe mania

Slingbox

Så då var den inhandlad och installerad, min Slingbox Pro. Den står hemma hos brosan, det innebär att jag kan kolla på alla kanaler som han har och eftersom den har en egen TV-tuner så är den helt oberoende av vad han tittar på. Sen har ju bandbredden mer att önska i Kina men det är inga problem att titta. Sjukt cool pryl!

Kommer inte missa en enda sportsändning :)

Arenan, pandor och TV-tornet

Idag var det dax för ytterliggare en sightseeingdag med Eva och Bert. Först begav vi oss till OS-arenan där det var tävlingar, China Athletics Open. Efter det blev det ett besök hos pandorna innan vi åkte till TV-tornet.
Då det var Eva-Marias födelsedag avslutade vi kvällen med en middag på Capital Garden.





Kinesiska muren

I dag var vi på Kinesiska muren, Mutianyu, ca 1,5 timmar från centrala Peking. Vi hade hyrt en bil med chaufför som tog oss dit. Det var fantastiskt vackert nu när när allt var grönt, jag har bara varit där innan på vintern då allt är grått.
Temperaturen låg väl på strax över 30 grader så det var en utmaning att ta sig upp och ner längs muren.










Seriös shopping


Då Bert och Eva kom i onsdags var det dax för lite seriös shopping. Igår var vi hos skräddaren och beställde en hel massa och idag var det Pearl Market som gällde. Man vet att man varit på samma ställe för många gånger när de känner igen en. Det iofs ganska bra eftersom hela prutningsförfarandet då inte blir så påfrestande. Lämnade våra besökare på Tempel of heaven för själv bege mig inomhus då det är 35 grader varmt.

Imorgon blir det muren och på söndag blir det invigning av nya OS-arenan, Birds nest, för att titta på China Athletics open.

Vi fick precis besök...

...av 4 uniformerade poliser. De ville se våra papper, även om jag läst att de gör hembesök för att kontrollera blev jag lite skraj. Men efter att ha visat våra pass och andra papper så log de och sa no problem och jag sa tack med mössan i hand...

Landssorg.....

Måndag till onsdag är det landssorg i Kina. Idag var det tre 'tysta' minuter för jordbävningens offer. Tysta innebärande att alla bilar, flyglarm, båtar, tåg, bussar, polisbilar, ja, allt med en tuta eller siren på, hölls igång i tre minuter. Vi avbröt förstås allt jobb och deltog vi med.
Landssorg innebär förutom att man flaggar på halv stång att all allmän underhållning ställs in, inkluderat tv:n. Man har oxå samlat in ca 10 miljarder kronor, bara på en TV-sänd gala igår samlade man in 1,5 miljarder.
Men döm om vår förvåning då vi försökte slå på tv:n på de utländska kanalerna och det ser ut så här:

Vår kabeloperatör har alltså stängt av alla kanaler som visar underhållningsprogram... Jag säjer bara; Only in China.......

Jinghua Golf Club

Idag spelade jag golf på Jinghua Golf Club ca 3 mil öster om Peking. Tävlingen var anordnad av Bejing Golfers Club där jag numera är medlem. De står för en tävling varje söndag på fem olika banor runt Peking. Förhållandena var till en början perfekta med ca 24 grader och inte för mycket vind. Men efter ca 10 hål kom starka vindar vilket gjorde det väldigt svårt att spela.
Min rond hade mer att önska men det går iaf i rätt riktning och man träffade några intressanta människor, bla några amerikaner som de senaste två åren har arbetat i Peking med att bygga all infrastruktur runt TV-sändningar inför OS. Hörde oxå att det skulle bli 39 grader på fredag, let's hope not...


Jordbävningens offer

Hela Kina sluter upp bakom jordbävningens offer. Det är insamlingar överallt och även om den vanlige kinesen inte har så mycket pengar öppnar de verkligen plånboken, även vi har genom Eva-Marias jobb skänkt pengar. Igår kväll när vi var ute gick folk runt med dessa klistermärken på bröstet för att visa sitt stöd.

Även DU kan skänka pengar genom Röda Korset på bankgiro 900-8004 eller plusgiro 90 08 00-4, märk talongen "Kina" (ref. Röda Korset).

Explit blir Logica

Från den 1 maj är Explit no-more då vi blir en del av Logica. Spännande med nya möjligheter och nätverk. Min mailadress är från och med nu alltså förnamn.efternam[at]logica.com, min explit-adress kommer att fungera ett tag till och givetvis funkar min gmail-adress som vanligt. Jag återkommer med nya telefonnummer.

Saxat från pressreleasen:
Det Malmöbaserade konsultföretaget Explit, experter inom Oracle-lösningar, går samma väg som WM-data och blir en del av IT-jätten Logica med bas i London och nära 40.000 anställda i 36 länder.

-- Explits verksamhet fortsätter i Logicas regi. De köper över kunder, anställda och andra åtaganden, säger Tomas Larsson, en av Explits fem grundare.

Bolaget drogs igång i mitten av 2002 sedan mjukvarujätten Oracle lagt ner sitt Malmökontor. Explit blev snabbt framgångsrikt och har som mest haft 25 anställda och en omsättning på nära 20 miljoner kronor, hela tiden med lönsamhet. Samtidigt har en lång rad företagsförvärv från Oracles sida gjort det allt svårare för en liten partner som Explit att klara sig på egen hand.