Shanghai

Efter vår helg i Shanghai är mina känslor blandade för denna 18 miljoners stad. Första intrycket med taxin från flygplatsen var imponerande med massor av skyskrapor och upphöjda motorvägar genom staden. Till synes ingen tanke hur man byggt utan allt kändes bara som ett virrvarr av vägar. Mitt lokalsinne är normalt ganska bra men här hade jag inte en chans.

Dag 1
Tunnelbana in till Nanjing Road, som är den mest berömda shoppinggatan i Shanghai, otroligt mycket folk överallt. Var 5:e meter blev man attackerad av någon försäljare som vill att man skulle gå iväg till just deras lägenhet med pirat-prylar. Milt sagt störande och drar ner intrycket. Nanjing Road går ner mot kanalen/vattnet och området som kallas för The Bund. Här kan man titta på "skylinen" på andra sidan (Pudong). Detta är väl vad Shanghai är mest känt för och det var helt klart imponerande. Här kan man dricka bira på en bar (Cloud 9) 420 meter upp i luften. Allt känns dock ganska artificiellt och turistigt. Åkte under kanalen genom en tunnel, som bara det var en bisarr upplevelse, över till Pudong-sidan och tittade på Oriental Pearl (Tv-tornet) + andra höga byggnader och besökte Kinas största (?) shoppingcenter. Här fanns H&M vilket gjorde Eva-Maria glad och Daniel trött ;) Vi hann även med en båttur.

The Bund

Daniel och Eva-Maria med Oriental Pearl i bakgrunden

The Bund från "andra sidan"

Nanjing Road by night

Dag 2
Dag 2 startade vi på propagandaposter-museet. Under hela Mao’s tid (och även senare) tryckte man upp posters och målade även "konstverk" med propaganda. Denna utställning hade bilder från hela tidsperioden med översättningar, helt klart annorlunda. Vi tog oss sedan till gamla stan där det var smala gator med mycket tingel-tangel och otroligt mycket folk. Kvällen avslutades med en mysig middag på 39 våningen på St Regis och en drink på Cloud 9. Hela helgen var vädret inte bra så utsikten kunde varit bättre.

Gamla stan

Tehuset i gamla stan

Dag 3
Denna dag tog vi det ganska lugnt med besök i Renim Park och Buddatemplet innan vi tog oss till flygplatsen och hemmåt, trodde vi....
Efter en taxiresa med livet som insats, fick säga till chaffören att sakta ner. Inte så kul att åka i 150 km/h utan bilbälte i sicksack mellan filerna. Vi var extremt nära att krocka en gång, dock inte i så jättehög hastighet så vi hade nog klarat oss ;) Taxichaufförena i Shanghai kändes generellt arroganta och otrevliga, de ville gärna blåsa en på så mycket som möjligt. Man saknade de i Peking även om de inte är kända för sin gästvänlighet ;)
Väl på flygplatsen började dimman dra in och vårt plan blev försenat och till slut inställt. De instruktioner vi fick var att gå till biljettdisken och boka om biljetten...jaha, var ska vi sova i natt, vem ska betala etc, etc...de sa typ; ”not our problem”... Det var länge sen jag var så skogstokig!
Bokade om biljetten och fick hjälp av en kille som fixade oss ett hotell för 400 RMB. Skulle vara 3 stjärnor men vara väl 1+ i mina ögon. Men det var iaf en säng.

Kineserna bränner "pengar" till de döda vid Buddatemplet

Daniel gör "kinaposen"

Dag 4
6.30...tittade ut...såg inte marken från 17 våningen, kunde bli en lång dag idag oxå... Vi packade ihop våra prylar och gick ut från hotellet mot en taxi. Det första som möter oss är en snubbe som vill kränga hans ”fina” Rolexklockor. Klockan är sju på morgonen!! Då var jag inte glad...gav honom av några väl valda svordomar på engelska och han försvann.
Sagt och gjort, vi kom till flygplatsen och där var vädret är inte så annorlunda mot gårdagen men vårt plan gick enligt tidtabell. Så, 15 timmar försenade var vi hemma. Nu ska vi bara ta reda på var vi kan kräva pengar tillbaka....”vi är i Kina, lycka till med det” ;)

Dimmigt...

Shanghai....helt klart värt ett besök men jag vet inte om jag kommer tillbaka. Personligen tycker jag Peking är en mycket trevligare stad, mycket mer att göra och se. Känslan är mer genuin och inte så plastig som Shanghai.