Ett år i bakspegeln

Helt plötsligt har vi bott ett år i Peking. Året har gått fort men samtidigt känns det längesen vi flyttade från Sverige. 2008 har varit ett av de roligaste åren jag upplevt och ångrar inte en sekund att vi flyttade. Eva-Maria och jag har kommit ännu närmare varandra och Peking är ju numera vår hemstad även om vi inte kommer stanna i alla evighet. Som det ser ut nu kommer vi stanna hela 2009 för hemfärd i januari 2010.

Några av höjdpunktera:
  • Våra resor står högt på listan då vi besökt Korea, Hong Kong, Malaysia, Singapore och Shanghai. Eva-Maria har dessutom i jobbet beökt en hel massa städer i Kina så som Nanjing, Hangzhou och Qingdao. Hon har även i jobbet rest till Tokyo och Amsterdam. Jag hoppas vi kan resa minst lika mycket nästa år och vi startar den 26 jan med en vecka i Tokyo.
  • Att uppleva en helt annan kultur har varit intressant även om det kan vara frustrerande ibland att vara långt hemifrån i ett "konstigt" land. Det har varit lärorikt att var "utlänningen" och man får lite mer förståelse hur det kan vara att vara invandrare i Sverige.
  • Alla nya, trevliga människor vi lärt känna. Jag är helt säker på att vi fått att antal nya vänner för livet. Man har också insett att människor som man kanske inte har så mycket gemensamt med vid första anblicken kan bli riktigt bra vänner.
  • OS var också helt klart en av höjdpunkterna. För en sportnörd som mig själv var det fantastiskt att vara på plats under "the best games ever". Speciellt de två gånger vi var på plats i fågelboet var riktigt mäktigt.
  • Efter ha varit borta länge uppskattar man Sverige mer. För egen del kommer det alltid vara mitt hem även om vi i framtiden ger oss ut på flera utlandsäventyr.
Livet på bloggen kommer fortsätta 2009 och jag hoppas den skara läsare vi har kommer fortsätta titta in då och då.

1 comments:

Anonym sa...

Det är alltid kul att läsa om era små äventyr :)
Jag röstar ju helt klart på att efter ni kommit hem från Peking, att flyttlasset bär iväg till New York :p