Friidrott

Idag var det dax för oss att ta oss bort till nationalarenan och titta på olympisk friidrott. Höjdpunkten var 100 meter damer men det startade direkt med kval för Kallur på 100 meter häck, sen var det höjdkval med Holm och Törnblad.

Vi kom till området några timmar innnan det skulle börja och hela området där arenan ligger är oerhört stort och man fick känna lite på den olympiska stämningen som inte är speciellt påtaglig inne i stan. Arenan är helt klart mäktig och det var lite annorlunda nu när det var fullsatt (91.000) mot när vi var här i maj. Stämningen på friidrott blir dock aldrig som det kan vara på en fotbollsmatch. Eftersom våra biljetter var från Sverige satt det en massa svenskar runt omkring oss vilket gjorde att vi kunde heja tillsammans. Jag kan dock inte förstå hur man INTE kan ta på sig gul och blå kläder när man ska heja på svenskar på andra sidan jordklotet.

Jag pratade med några svenskar som hade varit på en hel del evenemang och det är verkligen dåligt med folk på plats även om det inte finns några biljetter att köpa, irritationen över det är ganska stor. Kan tänka mig att 35% av alla biljetter är gratisbiljetter som de (IOK/myndigheterna...) gett bort till folk som inte orkar komma. Sen är ju svartabörsen försäljning olagligt och ger 2 veckor i fängelse för en kines och 4 timmar i finkan för en västerlänning. Svenskarna igår informerade mig om detta eftersom de hade lite erfarenhet...

Nu är det bara att ladda om tills jag ska tillbaka på lördag.



Patrioter


Mera patrioter

Från insidan

Sanna Kallur


Billigt, 1 Yuan = 0,9 öre


Elden


Guld till Osain Bolt

Vattenkuben

By night


Lektion i drinkar

Vår vän Guillermo arbetar som engelsklärare och hade lovat att ta med sina elever till en bar och lära dem lite om drinkar och hur nattlivet funkar. Då kineserna tycker det är jättekul att hänga med folk (särskilt från väst) där de kan träna sin engelska blev vi oxå medbjudna. Dom är för roliga kineserna, som jag skrivit förut, så oskyldiga (naiva...) på något sätt, iaf det var en trevlig kväll som man får sota för idag.

No tickets...

Som alla som sett på TV är ju nästan ingen av de lite mindre, ointressanta evenmangen för närvarande fullsatta. Dock så finns det inga biljetter att köpa här. Problemet med många biljetter är att de gäller för flera matcher, är man då inte intresserad av allt går man bara på det man vill, alltså, en massa stolar ekar tomma.

Sverige spelar fotboll här i Peking idag på Worker Stadium som ligger ca 1 km från oss. Har nu i några dagar försökta få tag biljetter och även idag varit vid arenan och rekat. De säger att det är "sold out" men jag är skeptisk. Hoppas bara det är fullt på matchen ikväll annars blir jag besviken...

Tianjin?

Skulle egentiligen varit i Tianjin ikväll och tittat på USA - Holland i den olympiska fotbollen. Men när vi väl anlände till centralstationen fick vi reda på att alla tåg var fullbokade till Tianjin där matchen skulle gå. Tianjin ligger ca 13 mil från Peking. Jag och Gulliermo som var på väg dit tyckte inte det var vär 500 RMB enkel med taxi dit. Vi fick stå vårt kast och erkänna vårt misstag att vi inte förbokat biljtter. Istället fick vi se Pekings nyöppnade (1 aug 2008) centralstation och tog oss istället till The Den som passande nog har döpts om till the DenMark under OS. Det var en hel massa danskar där som uppskattade min sverigetröja och öl hade de oxå... ;)

Nu hemma är det den första höjdpunkten under OS, nämligen USA - Kina i basket. Hör iofs att Sverige tagit sin första medalj, silver i cykling, givetvis stort och oväntat.


Delar av den nya centralstationen i Peking

Nu har det börjat

Så, då var festen igång. Öppningscermonin sågs som sagt på The Emperor där vi hade ett bord för 12 personer. Stämningen var hög och en massa olika nationaliteter hade samlats. Jag tyckte delar av invigningen var sjukt imponerande men inmarchen av 200+ länder är aldrig kul. Det var otroligt fuktigt i luften och temperaturen låg på strax över 30 grader. Vädret var heller inte "fixat" och diset som låg över Peking hela dagen låg även kvar över kvällen. Detta gjorde att utsikten över fyverkerierna var begränsad. Men allt som allt är det kul att det är igång!

Lite bilder från kvällen:















Pekings paradgata igårkväll efter invigningscermonin. OTROLIGT mycket poliser, vakter och halvmilitära.

Dagen D är här

Beijing 8.08 080808 - 12 timmar kvar

Så, då var dagen som alla ha väntat på så länge äntligen här. Vädret ser så där ut och vi får hoppas på lite regn i eftermiddag så det klarnar upp till kvällen...det kan "dom" nog fixa...

Var bara tvungen...


Ha, ha, ha...

Öppningscermonin

På fredag är det dax, det hela Kina laddat för i 7 år. Känner för första gången att jag vill se öppningscermonin och de fyrverkerier som kommer att skjutas upp på 7 (tror jag) platser över Peking. Vi hade först en svag tanke att ta oss så nära Birds Nest som möjligt men efter närmare eftertanke och läsning är det nog inte så smart. Dels kommer där att vara 100.000-tals människor och mycket kommer antagligen vara avspärrat.

Vi fick så en inbjudan till att se cermonin på hotellet The Emperor. Stället har en grym takbar med utsikt över Förbjudna staden. Det ligger heller inte långt från Himmelska Fridens torg där ett av fyrverkerierna kommer vara, perfekt!

OS rycker närmare

Efter fredagens utekväll med ett antal för många drinkar vaknade vi upp till en strålade lördag, klar blå himmel och ca 35 grader. Första gången man såg himmeln på 2 veckor, ryktet säger att man sköt upp något så man fick det att regna i fredgas därav det fina vädret nu.

Lördagen spenderades efter många om och men på Xidan där det finns en hel massa shoppingmöjligheter. Vi åkte bland annat världens längsta rulltrappa som gick upp till 6:e våningen på köpcentrumet Joy City. Man märker att OS kommer närmare då nästa alla butiker har en person klädd i os-kläder och pratar engelska, tror det är tanken iaf.

Idag söndag åt vi frukost med våra tyska vänner på Panino Teca. Efteråt drog vi oss till Ritan Park där vi hängde i skuggan denna strålande söndag. Planen är att vi nu ska börja lite med vår kinesiska med hjälp av boken som vi hade med oss efter sommaren...snart ska vi börja, snart...

Världens längsta rulltrappa

En våning på Joy City var för dating...

I Ritan Park på solens altare. Ritan Park är från 1500-talet och där man tillbad solen

Galna syrsor

Syrsorna blir som galna i detta vädret, de hörs in i lägenheten