Hemlängtan

Söndag! Skönt i vanliga fall - men bakis, för mycket jobb att göra och för lite sova gör att det är rätt så kasst. Längtar hem!!!!! Finns det något tristare än en bakis-söndag, och ingen att dela den med? Daniel, jag saknar dig!

Igår var vi ett gäng hemma hos Mads som har fyllt 30 för ett tag sen, sedan gick vi till Bar Blu, en riktigt schysst bar med takterass och satt ute o snackade under ett parasoll. Vid tre när de stängde fick vi den eminenta idén att gå på klubb, så vi gick vidare till Chinadoll (fast jag egentligen borde gått hem vid det laget!) Grymt kitchigt inredd klubb som spelar typ techno och har en massa laserljuseffekter.

I alla fall, det var en grymt kul kväll, men man får betala såhär i dagen efter!


Chinadoll - www.chinadoll.com.cn, 2nd Floor, Tongli Studios, North Sanlitun Lu
Bar Blu - 4th Floor, Tongli Studios, Sanlitun Bei Lu, Chaoyang

Öresunds GK

Efter en lördag där man slickade såren efter bravaderna på midsommar var det dax för lite golf. Det har väl knappt regnat i Skåne de senaste 5 veckorna men just idag var vädret inte på vår sida. Till slut blev det dock helt ok och vi klarade oss rätt så bra från regnet. För min egen del blev det årets bästa runda som nästan spelades på handikapp.

Två golfnördar söker skydd från regnet på hål 17

Vår lägenhet


Jag var förbi vår lägenhet för att kolla läget och hämta en cykel häromdan. För tillfället håller vi på att byta tak och även fixa till de allmänna takbalkongerna. Träffade en massa grannar och allt var som vanligt.

Jobbe-resor

Resorna duggar tätt..... just hemma från en tvådagarstripp till Haining och Nanjing. Phew. Lite trött måste jag säja, men bra att komma ut o träffa våra leverantörer!

Flyga inrikes i Kina har ändrat sig en del oickmed OS:
  • Inga tändare eller tändstickor tillåtna (tror de man ska tända eld på inredningen med en ask tändstickor? Seriöst....)
  • INGA vätskor what-so-ever i handbagage (kan göra STOR skada med mitt lip-gloss, lovar!)
  • Val av västerländsk eller kinesisk frukost på morgonflyget (kanon! Innan fick man bara seg gröt o äckliga konserverade grönsaker)
  • De serverar svart kaffe! (innan var det färdigpreparerat med mjölk o massa socker, hu!)
Bodde på världens flådigaste hotell och hade av någon anledning blivit inbokad på ett deluxe-rum av leverantören (!) Två rum och ca 80 kvadrat. 42 tums plasma i vardagsrum, lite mindre i sovrummet + liten tv i badrummet. Espressomaskin, Två toaletter, dubbel uppsättning handfat...... Kunde stannat ett par nätter extra!


Info om hotellet

Sverige får spö av Ryssland

Har precis bevittnat en av de mest patetiska insatser av ett svenskt landslag sen förlusten mot Tyskland i VM 2006. Sverige producerade ingenting och såg ut som yra höns hela matchen, långa bollar på bengt... Om man tyckte Greklands insats mot Sverige var pinsam var Sveriges insats ikväll minst lika pinsam.

Matchen sågs på storbild på Skeppsholmen i Sthlm där jag befinner mig för jobb igen. Det var en fantastisk kväll som var värd ett bättre öde. Man uppskattar man en av världens vackraste huvudstäder än mer när man bor i en smoggig storstad långt bort.

Heja Sverige i VM-kvalet till hösten...

Heja Sverige :S

Säga vad man vill men Stockholm är vackert!

Svensk fotboll i Beijing

Igår var jag ute på middag med mina tyska kolleger och en fransk tjej, på Alameda (supergott brasilianskt!), sedan gick vi vidare till Face Bar (jättemysig ute-trädgård och härlig loungestämning). Där mötte vi upp med Ernest från Barcelona - vilket ju resulterade i att vi bara var tvungna att gå och titta på Spanien-Sverige matchen på storbild på Le Pavillion. De visar alla matcher på projektor ute i trädgården, och vi lyckades på något sätt lägga beslag på stora fåtöljer på front row. Synd att det gick som det gick bara. Bättre lycka nästa gång! Heja Sverige!


Alameda: Sanlitun Beijie, Sanlitun, Inside Nali Mall, 50m south of 3.3 Mall
Face Bar: 26 Dongcaoyuan, Gongti Nanlu, Chaoyang District
Pavillion Sports bar (www.pavillionbeijing.com): Gongti Xilu, opposite Worker's stadium, Chaoyang district

Seoul

Blev ivägskickad pa en snabb business trip till Seoul, så här sitter jag nu efter en hård dags inspirationsshopping. Inte sådär jättemycket att titta på vad gäller jackor, men ideer och detaljer går alltid att inspireras av! Reser tillsammans med min Argentinska kollega som ar denim ansvarig, sa det har blivit mycket jeansmärken. Vi stannar till lordag morgon. Gillar Seoul skarpt, sa det ar kul att vara tillbaka. Särskilt roligt med alla japanska och andra udda märken som man inte hittar hemma (i Beijing eller Europa), t.ex. http://www.kayleetankus.com/.

Nu har jag i alla fall svarat pa alla mina jobbmail och ska SOVA! Gäsp!

Sverige spöar Grekland

Befinner mig nu i Sthlm för jobb och passar även på att träffa lite kompisar. Sverige-Grekland sågs på en bar på Mariatorget. Trodde Sverige skulle få det svårt men Grekland gjorde en pinsam insats och jag fattar inte vad de tänkte på. Iaf, stort med en seger och jag säger bara Zlatan, man blir tårögd....vicken kille...

Hemma

Ca 4 timmar för sent landade jag i Köpenhamn. Möttes av en fin sommarkväll och frisk luft, skönt att vara hemma och fotbolls-EM har börjat. Nu ska jag försöka njuta av några härliga sommarveckor i Sverige även om det blir mycket jobb.

Idag blev det en golfrunda med Tobbe och ännu mer frisk luft utnyttjades. Trodde det skulle kännas konstigt att komma hem men det känns som vanligt. Jag tror att livet i Kina är så fundamentalt annorlunda så man kan inte jämföra livet hemma och i Peking.

Helgens shopping

HU, vad det är jobbigt att gå på stan.....
Var först på marknaden för att kolla läget (där jag blev tilltalad på ryska vid varenda hörn, mycket märkligt, aldrig hänt förr...), och kom ut med en massa toppar, sedan tog jag tunnelbanan till Xidan, där det finns stora varuhus och en till marknad. Efter jag kom dit såg jag inte en västerlänning på flera timmar. Inte klokt vilken liten bit bort som inte en enda turist tar sig! Men sant också är ju att det inte finns sådär sjukt mycket att handla för en kräsen svensk.......
I alla fall, när jag var på väg hem upptäckte jag en helt ny galleria! Sag en liten dörr ifrån tunnelbanenedgången in till ett superhypat street-varuhus, där det kändes som om man förflyttats till Tokyo. 77th street heter det, och är tydligen ett koncept som kommer från Singapore. Fullt med en massa små affärer som säljer allt möjligt krimskrams, blandat med coola t-shirts och hello-kitty grejer (förstås)

Dagens shoppingutfall är som sådant:
6 toppar 250 RMB (redo för varma sommardagar!)
1 plastarmband 30 RMB
3 metallarmband 30 RMB
3 par örhängen 30 RMB
2 nagellack 20 RMB
Totalt ca 325 kronor. Helt ok. Igen.