En vecka

Så, då har nästan en vecka gått och det känns forfarande bra :)

I onsdags var vi på läkarundersökning här i Peking för vårt visum, verkligen löpande band. In - ut i olika rum och hela proceduren var nog klar på 15 minuter. Lungröntgen togs i en buss som stod utanför sjukhuset men alla kläder på, jacka och allt ;)

Idag är Eva-Maria på kick-off med sitt företag, skidåkning utanför Peking. Tydligen en timme bort med buss finns det skidsystem. Lite bilder på det kommer sen.

Igår var vi och shoppade lite, Eva-Maria behövde lite skidkläder till dagens övningar så det var bara att sätta på den bistra minen och pruta. Gick ganska bra tyckte jag, det var mer lättprutat än vad jag kom ihåg.

Idag har jag även fixat en kinesikt mobilnummer. Fick en lapp med en adress från receptionen så det var bara att hoppa in i en taxi och åka. När jag väl kom dit såg jag inget som likande ett ställe där man kunde köpa mobiler men efter en halvtimmes letande hittade jag det. Sen kom nästa utmaning att få dem att förstå vad jag ville. Som tur var var det en ung tjej i affären som skulle köpa mobil, hon kunde lite, lite engelska. Hon hjälpte till, så det löste sig. När jag ändå var där så passade jag på att fråga om de hade Apples iPhone och det hade de så jag fick känna lite på den. Den kostade 4800 RMB (ca 4300 SEK) inkl ett 8GB minneskort, vet inte vad den kommer att kosta hemma men det är väl något sådant. Den väcker ett starkt ha-begär så vi får se om det blir en sådan lite senare. När jag letade efter mobilaffären gick jag även förbi en Apple store så jag passade på och kolla vad den nya Apple Nanon (8 GB) kostar här, ca 1700 RMB (ca 1500 SEK), lite billigare än hemma.

Sen gjorde jag något typiskt kinesikt, handlade ett par gympadojor på Nike Town och åt på MacDonalds :). Big Mac menu kostar ca 18 SEK här. Ja, det får väl inte bli en vana men det var väldigt simpelt när man blev hungrig och är ny i stan. Säljaren på Nike var en ung kille och var mycket imponerad av mina Fred Perry skor. Han fråga hur mycket de kostade och var jag hade köpte dem...de är för roliga. Han upplyste mig också att det finns en Fred Perry butik här, antagligen samma priser som hemma men värt ett besök.

Imorgon ska vi på lite sight seeing så då blir det nog något mer lokalt.


På hälsundersökning



Lungröntgenbussen, det du mamma :)


Djursjukhus...


En klar morgon från vårt sovrum


Kvinnlig taxichaufför


Mobilaffär in-the-middle-of-nowhere


Grymma pjuck...


Linsfodral, 9 SEK

0 comments: