Lördag kväll i Beijing


Daniel ser på nån fotbollsmatch. Med kinesisk kommentator.... Så roligt har vi!

Nu har jag jobbat i två hela veckor, tiden går rasande fort! Till och med jobbat idag, eftersom det är högt tryck just nu. Inte för mig, har som sagt inte riktigt kommit in i snurren, men ska alla andra beordras till jobbet så är det ju bara att släpa sig dit. Inte för att jag är sysslolös precis.... Men det är i alla fall grymt kul, och det är huvudsaken!

Denna vecka har vi hunnit med lite allt möjligt. Daniel har ju bloggat om våra lägenhetsäventyr. De har i alla fall slutat bra, vi har fått en lägenhet, lite större än den som han la ut bilder på, och lite högre upp i huset. Sparsamt möblerad, men desto roligare att få köpa lite egna möbler. Om inte annat så finns ju IKEA. Haha. Vi förhandlade i alla fall till oss en till TV till sovrummet. Perfektr med gångavstånd till jobbet.

Vi var också och handlade på en gigantisk Carrefour-affär (fransk kedja), där man bland annat kunde köpa levande sköldpaddor o firrar (att äta förstås) och fryst jak-kött.

Förra helgen var jag på teambuildingresa med hela min avdelning. Först åkte vi till skidbacken, och alla kineserna, inklusive min norska chef, skulle åka skidor för första gången. Vilken syn! Vaddå svänga?!?!?! Men med tanke på att den avancerade backen inte var större än barnbacken hemma, och nybörjarbacken knappt sluttade (jag gick uppför istället för att vänta på liften) så var det inte så farligt. Mne det var kul att få se lite snö. Lite bilder..... gillar särskilt skylten. Lite cred ska de kanske ha för att de i alla fall FÖRSÖKTE översätta!

Berg


Största backen rakt fram....

Bra info.....

På eftermiddagen åkte vi vidare till ett spa med varma källor norr om Beijing. Tyvärr har jag inte koll på namnet. I alla fall, så kom vi dit till lunch ungefär och åt först buffé och fick sedan klä om för att gå i badet! Inne på badet var det en massa olika bassänger med olika temperaturer, och det fanns även basänger utomhus, så där satt vi i någon timme. Häftigt att sitta ute o bada i -4 grader. Vi satt och hoppades att det skulle börja snöa, men tyvärr inte. Många diskussioner fördes om vem som var vitast (för det ska man ju vara här!) Jag vann. I bassängerna kunde man göra det mesta, röka, äta snabbnudlar, dricka (dock inte alkohol). Så länge man inte funderade på hur många kineser man delade badkar med och på hur länge de inte bytt vattnet, så var det underbart! En bastu och dusch, och sen bar det av hem igen!

Spa....

Ikväll var vi på fin restaurang och beställde in en massa mat (alldeles för mycket för två). Lite tveksamma var vi dock till den inbakade sköldpaddan och fårhjärnan, så vi hoppade över det. Fantastiska dumpligs hade de i alla fall! Åt så vi nästan sprack för 260 Yuan. Helt ok!

Imorgon ska vi var turister och åka till Temple of Heaven!

0 comments: