Framme!

Vårt "vardagsrum"

Utsikten från vardagsrummet

Hard Rock Café som ligger i vårt komplex.

Jag lovar...

Inte så lätt att kolla kvittot ;)


Efter en flygresan anlände vi till Peking ca 10.00 lokal tid på söndagen. Resan gick bra och väl framme mötte Eva-Marias arbetskamrat (Alice) med chaufför och körde oss till vår lägenhet första månaden. Redan på flygplatsen fick vi smaka på servicen i Kina, chauffören tog genast över vår bagagevagn och lastade in allt i bilen vilket inte var helt lätt då vi hade ganska mycket bagage. Väl framme hjälpte Alice oss med att checka in då hon är kines var det lite lättare. Vi åkte upp utan våra väskor och 5 minuter senare kommer en bell-boy upp med dem. Det kommer att ta ett tag att anpassa sig till att det finns människor överallt som hjälper en att bära, öppna dörrar etc. Vädret var klart och kallt, ca -4, en bitande torr kyla.

Vår "lägenhet" kan beskrivas som liten men har allt vad vi behöver. Jag är dock glad att vi bara ska bo här en månad. Gym finns med pool och internet på rummet. Inte lika snabbt som hemma men helt ok. Jag var även glad att jag plockade medmin trådlösa router då vi nu har trådlöst internet i vår kinalya ;)

Eftersom vi var ganska jetlaggade försökte vi vara uppe så länge som möjligt för att komma in fas. Vi somnade 21.00 för att vakna igen 05.00, vi behöver nog en dag till för att komma in i Kina-tiden.

Idag (måndag) har vi försökt hitta en supermarket för att fylla upp kylskåpet. Vi begav oss först till Lufthansa shopping center för att se om där fanns någon mataffär. Detta shopping center ligger ca 200 meter från vårt nuvarande boende och kan liknas med NK på sterioder. I källaren fanns det en supermarket men jag blev lite chockad av priserna, schampoo 70 SEK, färska jordkubbar 90 SEK etc. Allt var mycket dyrt och jag tänkte att priserna har gått upp väldigt mycket sen jag var i Kina sist för 3 år sen. Där kunde vi inte handla och jag hade för mig att jag sett en mataffär vid Yashow market sist jag var i Peking. Sagt och gjort, vi hoppade in i en taxi med destination Yashow och mycket riktigt här hittade vi en ganska stor mataffär där priserna var lite mer som man hade förväntat sig, färska jordkubbar 15 SEK, colgate 5 SEK, tvättmedel 12 SEK etc. Vi handlade på oss en del men det kommer nog ta ganska lång tid innan man vet vad man köper då allt står på kinesiska så får man chansa lite på vissa varor, men det ska nog lösa sig.

Våra första intyck är mycket positiva och jag är övertygade att vi kommer ha en intressant och lärorik tid framför oss.

0 comments: