Lampor

Eva-Maria är fortfarande i Europa och jag passade idag på att ta en ny tripp till lampmarknaden, eller marknad och marknad, det är ett stort varuhus som bara säljer lampor. EM tycker inte det är så kul så jag tog en tur själv. Stället ligger längs tredje ringvägen på östra sidan strax söder om antikmarknaden. Det finns inte bara ett lampvaruhus här utan man kan köpa ALLT som tillhör hemmet i de många varuhusen. Som vanligt i Asien gillar man att samla samma typer av affärer i samma område vilket är ganska behändigt. Det skumma här är att det båda gångerna jag varit där kommit fram kineser som pratar ryska med en, undra vad de vill?

Vi har tänkt köpa hem någon lampa men nu när vi förhoppningsvis inte kommer ha lägenheten kvar så är det lite svårare att handla. Det finns som överallt annars i Kina kopior på klassiska designlampor till ganska bra priser.

Det finns måååånga lampaffärer men det är ganska få som har något som man tycker är snyggt, kineserna gillar saker som glittrar och det gör inte jag...

Philippe Starck kopior - de stora kostar väl en tusing (original 3000). Det ska givetvis prutas här också och det är svårt när man inte har en aning vad den ska kosta och om de dragit till med ett vitingpris. Man kan nog komma ner 30-50 från utgångspriset iaf.

Neon och blinkande LED-lampor någon?

Denna gillar jag (i grå), den är också en kopia på något. De skulle ha 3800 för en modell större tror den var 80 cm bred. 3800 är oprutat så ska man köpa så ska den iaf ner till 2500.

5 comments:

Caroline sa...

Vi (läs: Hasse) köpte en hel del lampor och tog med hem. Det superfina och allt fungerar än så länge..

Ska bli sååå kul att komma till Peking igen över nyår. Kallt som bara den, men ändå. Springer du på några bra kläd-outlets så lägg platsen på minnet.

Kram till EM och dig

Daniel Borgstrom sa...

Jag har beställt lampor på nätet nu till ett mycket billigare pris än vad de ska ha i affärerna. De ska dyka upp här i dagarna. Man får hoppas de håller bra kvalitet bara.

Det finns vad jag vet 2 outlets här, har koll på vara båda ligger, så det är lugnt :)

Det ska bli kul att träffa er igen.

Krister sa...

Hej D och EM,

Jag har en bekant som är i "akut" behov av en speciell sorts lampa. Kan ni ge en närmare vägbeskrivning eller adress till lamp-marknaden ni skriver om?

Tack!

Mvh/Krister

Daniel Borgstrom sa...

Hej,

Stället ligger länge tredje ringvägen söder om antikmarknaden.

Här kommer en karta:
http://maps.google.com/maps/ms?doflg=ptm&ie=UTF8&t=h&msa=0&msid=112307110963462237067.00047860c7da38215a765&ll=39.861938,116.457181&spn=0.024344,0.043731&z=15

Mvh Daniel

Krister sa...

Tackar och bugar ;-)