Förda bakom ljuset

Sen en tid tillbaka har vi drabbats ganska hårt av den kinesiska internetcensuren på jobbet, då vi jobbar mycket med modesidor och bildsök bland annat. Jag har hittat program som faktiskt funkar (igen, vi får se hur länge det varar) för att ta sig runt det här. Sagt och gjort, installerat och aktiverat, så kommer jag åt facebook och andra trevliga sidor som man inte får se här borta.
Tipsade även mina kollegor om detta, men eftersom det är lite krångel med att installera, så kontaktade hon IT avdelningen. En installation som tog en halvtimme för mig tog 2 timmar för honom, så jag vet inte riktigt vad han gjorde. Men, det roliga är att hon som han hjälpte visade honom facebook, och han var helt forbluffad över att sidor inte går att komma åt fran Kina! Han hade ingen aning...... Tänk att ett helt folk kan vara så förda bakom ljuset, till och med datakunninga....

0 comments: