Ny router

Igår var jag och köpte en ny router (Netgear WNR2000 efter rekommendation från Gustaf) då jag misstänkte att min gamla var sönder. Efter installation och mätning av den trådlösa hastigheten var den fortfarande lika långsamt som förut. Det är mycket märkligt men jag misstänker att det är något skumt med mitt ADSL-modem, vad, är dock ett stort frågetecken. Iaf, så fungerar det finfint med nätverkskabel så jag kommer inte att lägga någon mer energi på det.

Jag köpte också en monitorkabel så jag kan koppla in datorn till TV'n så vi kan kolla på Slingboxen där. Det blev faktiskt riktigt bra!

2 comments:

Gustaf sa...

Hmm, om nätprestanda är (mycket) lägre via wifi än kabel, är något knasigt. Notera att wnr2000 kan sända på tre sätt - G (max 54bps), G+ draft N (max 108bps) och draft N (max 300bps). Jag kör mellanläget för bakåtkomp med G - vilken standard kör din dator?? Om du har gamla G - köp en usb-dongel för draft N, gärna från samma OEM som wnr2000.

Daniel Borgstrom sa...

Jag tror inte det är så mycket jag kan göra eftersom det är exakt samma problem med den gamla routern. Jag har en lösning att jag kör med sladd, det får duga.