Inspirerad, nu ska det bli höstklader!

NU har vi börjat på höstkollektionen, och som alltid känns det lika inspirerande att få börja om - nytt fräscht, nya trender och tjocka kläder! Har ar ett litet kollage med vad som inspirerar mig just nu....

Kom och köp

Nu ligger lägenheten ute till försäljning. Vi hoppas på en snabb och bra affär men man vet ju aldrig vad som händer...

Lägenheten hos mäklaren

En svenskinspirerad dag

Idag hade vi en dag i Sveriges tecken. Eftersom Jimmy Choo släppte sin kollektion för H&M idag vill EM åka och kolla in den. Vi begav oss till Qianmen söder om himmelska fridens torg där H&M, som ganska nyligen öppnat i stan, har 1 av sina 3 butiker. Efter att inte ha inhandlat något tog vi en taxi till IKEA för att inhandla lite julpynt och frossa i svenskbutiken.


Vid Qianmen har de återskapat en shoppinggata som det såg ut på den gamla goda tiden

H&M

Det var en solig och kall dag i Peking

Dagens lunch, mycket god :)

Även i Peking har de insett att det finaste landskapet heter SKÅNE

Det är bara i Kina man tar sig en lur i montrarna

Mer snö

I natt snöade det igen, det ca 2 dm och stan blir aningens handikappad. Vinterdäck finns förstås inte så trafiken är mer kaosartad än vanligt. Att det snöar här är ovanligt och att det kommit två kraftiga snöfall nyligen får en att undra. Det förra var ju artificiellt då myndigheterna hade skjutit upp något bland molnen för att stimulera nederbörd mot torkan. Man gissar ju att nattens snöfall hade samma orsak. Temperaturen varierar också kraftigt för tillfället, från 17-18 en dag till 1 några dagar senare.

Jag var också och betalde vår julkryssning idag och som vanligt är det cash som gäller, det går att betala med kort med då blir det 4% pålägg och det vill man ju gärna undvika. Så det var bara att pallra sig i väg med 100 100-lappar (största valören) i fickan. Men man behöver inte oroa sig för att bli rånad. Annat var det i Paris 2001 när vi skulle betala hyran (12000 franc tror jag det var) då jag jag la alla pengarna strumporna inför resan till lägenhetsagenten för att unvika obehagligheter. Man behöver aldrig oroa sig för det ska hända någonting här, känner mig generellt väldigt trygg i Asien. En kompis blev iofs misshandlad ganska grovt härom helgen men det var av andra utlänningar.

Nästa vecka sticker vi antagligen till Hong Kong, Eva-Maria ska dit på jobbshopping och jag tänkte flytta kontoret dit. Vi får helgen där som vi tänkte spendera på någon strand då det är betydligt trevligare väder. Det blir antagligen sista gången i HK för mig på ett bra tag, denna stad där man lätt hade kunnat spendera ett par år...

Ett snöigt Chaoyang park idag

Familjeträff i Amsterdam

Fem dagar på kontoret i Amsterdam. Uppstart av hörstkollektionen och nya trender. Jätteskönt att börja med nytt! Jobb och jobb, inte så händelserik vecka....

Eftersom min kollega Vera åkte till New York på inspirationsresa, fick jag i uppdrag att mata och vara allmän lektant till deras katt, som är mer som en panter än en katt. Men han är snäll ändå.

Det roligaste var ändå att på fredag kväll kom pappa och Eva ner till Amsterdam, för att - som de sa - "Äta middag". Vid sextiden kom de in till stan, och vid åttatiden hade Eva bokat bord på restaurangen Vier Fliegen där vi åt en helt fantastisk middag! Länge sedan jag åt något så gott! Sällskapet gjorde väl sitt till också! :)
På lördagen gick vi bara runt i Amsterdam, letade upp en ostbutik Eva längtat att gå till och försökte hitta vinet vi drack till middagen på fredagen (men utan resultat). På eftermiddagen var det dags för mig att bege mig tillbaka till Beijing, och de följde med och vinkade av på flygplatsen. Jätteroligt att ses, men inte så roligt att det blev så kort! Saknar er jättemycket!

Lille far och jag...
Coolt hus
Matsuko the Panther

Lampor

Eva-Maria är fortfarande i Europa och jag passade idag på att ta en ny tripp till lampmarknaden, eller marknad och marknad, det är ett stort varuhus som bara säljer lampor. EM tycker inte det är så kul så jag tog en tur själv. Stället ligger längs tredje ringvägen på östra sidan strax söder om antikmarknaden. Det finns inte bara ett lampvaruhus här utan man kan köpa ALLT som tillhör hemmet i de många varuhusen. Som vanligt i Asien gillar man att samla samma typer av affärer i samma område vilket är ganska behändigt. Det skumma här är att det båda gångerna jag varit där kommit fram kineser som pratar ryska med en, undra vad de vill?

Vi har tänkt köpa hem någon lampa men nu när vi förhoppningsvis inte kommer ha lägenheten kvar så är det lite svårare att handla. Det finns som överallt annars i Kina kopior på klassiska designlampor till ganska bra priser.

Det finns måååånga lampaffärer men det är ganska få som har något som man tycker är snyggt, kineserna gillar saker som glittrar och det gör inte jag...

Philippe Starck kopior - de stora kostar väl en tusing (original 3000). Det ska givetvis prutas här också och det är svårt när man inte har en aning vad den ska kosta och om de dragit till med ett vitingpris. Man kan nog komma ner 30-50 från utgångspriset iaf.

Neon och blinkande LED-lampor någon?

Denna gillar jag (i grå), den är också en kopia på något. De skulle ha 3800 för en modell större tror den var 80 cm bred. 3800 är oprutat så ska man köpa så ska den iaf ner till 2500.

Julen är räddad

Som jag skrivit förut kommer vi stanna i Kina denna julen och den initiala planen var att åka till Hainan för lite sol och bad men efter grundlig reserch så lockar inte det kinesiska Hawaii så mycket. Jag tror bara man kommer bli besviken och kommer att jämföra med Malaysia, Thailand och Vietnam.

Vi bestämde oss då istället för att åka på en kryssning på Yangtze-floden. Det är något vi velat göra förut men det har aldrig funnits tid. Nu kommer vi åka från Chongqing (för övrigt världens största stad med 30+ milj invånare), ca 2,5 timme med flyg från Peking, den 24 december för att komma fram till Yichang den 27:e. Vi kommer förutom en hel massa fin natur få se dammen som de kallar Three Gorges och ska vara väldigt, väldigt stor. Det ska tydligen ta 4 timmar att slussa genom den.

Det är väl inte optimalt att åka denna tur på vintern men om vi har tur kan temperaturen ändå komma upp till 15 grader.

Båten

Vi har en standardhytt men ska försöka uppgradera på plats och pruta hårt :)

Kinesisk service i toppklass ;)

London på 18 timmar

En vecka i Europa med start en dag i London.
På en dag i London hinner man ju inte sådär sjukt mycket, men min plan var att plundra butikerna längs Oxford street! London denna gång var ett paljett-helvete, men kanske det är för att julkollektionerna redan kommit ut? I vilket fall, sjukt kul att komma till en stad med en massa butiker man faktiskt vill handla i! Och allt passar! Lyckades också lägga vantarna pa krokodil-klänningen från Christopher Kane for Topshop som jag suktat efter, hurra!


Oxford street en sömnig måndag morgon

Snö och flygplan, ingen bra combo....

En snöig söndag efter födelssedagskalas halva natten hos Cathrin skulle det alltså bära av till London. Min förkylning hade inte gett med sig, och ögon och näsa rann.... Vaknade på morgonen till ett snötackt Beijing, slängde ner det sista i väskan och tog en taxi till flygplatsen. Okej, det ar snö, man kan vänta sig lite förseningar..... En och en halv timme sent var det boarding - fortfarande ok! Två timmar efter det (inne på planet) får vi reda på att det ar kö till "de-icing" och att vi är nummer sju i kö - och det tar ca 30 min per plan..... Då ville jag bara gråta. Men, efter sex timmar pa marken i Beijing (inne i planet) kom vi i alla fall iväg, och utan vidare missöden landade i London vid tiotiden ca 11 timmar senare. Det positiva med det var ju att jet-laggen nästan var justerad direkt!
På väg till flygplatsen längs med vägen

Vad hände?

För en vecka sedan var det 20 grader och sensommar och idag är det snökaos. I Peking finns det bara sommar och vinter och inget där i mellan. Eva-Maria sitter på flygplatsen och hennes plan till London är över 2 timmar försenat så hon är nog inte helt nöjd.