TV-stjärna

Onsdagkväll åke vi till Shanghai för att Eva-Maria skulle vara med en mode reality show. Programmet påminner om Project Runway och EM skulle vara gästdomare, en chans som man inte kunde tack nej till. Showen var professionell och EM gjorde ett bra jobb även om allt var på kinesiska och det var svårt att hänga med. Även jag fick vara med på ett hörn då jag satt i publiken och fick rösta på de kläder vi tyckte var bäst. Vi fick instruktioner på kinesiska utan översättning så det blev lite förvirrande när det var dags.

Vi hann även med att se lite av Shanghai som är i världens blickfång nu när det är World Expo. En promenad längs the Bund och en middag i Xintiandi. Jag gillade inte Shanghai när jag var där för mer än 2 år sen men man måste undvika de värsta turistfällorna och veta var man ska så är det en riktigt schysst stad. Dock en stor kontrast till Peking som inte känns lika hippt och är i det närmaste folktomt i jämförelse.

Igår hade vi hej då middag för Sissel (EMs kollega) som också slutar och flyttar hem till Norge. En ganska lugn kväll med trevligt sällskap.

Idag ska det bli 34 grader och det är dags att ge sig ut på shoppingrunda innan kvällens övningar börjar som kommer sluta sent då det är Champions League finalen vilken börjar 02.45.

Hår och smink innan det är dags

The runway

Domarpanelen, EMs kollega, en designer från Taiwan och en kinesisk supermodell

Glada leenden när det var färdiginspelat

Hittade denna utanför studion...bara i Kina...

Shanghai skyline, helt ok men inte som i HK

The Bund

Mandarin Oriental

Nu ca 1,5 år sedan det nästan klara hotellet Mandarin Oriental brann verkar man kommit igång med renoveringsarbetet. Man kan tydligen inte riva det eftersom det delar bottenplatta med det nya CCTV-kontoret.


Status husbygge

För alla er som undrat (*ironi*) hur det gått med husbygget här utanför kan jag meddela att det inte hänt så mycket. 1,5 års byggande nu och inte mycket att visa upp, det bankas dock härligt dygnet runt...

Imorgon sticker vi till Shanghai för en tv-show (mer om det senare), kanske kan man också få se en glimt av världsutställningen.

Sista gången med pandorna

Idag har vi varit på zoo eftersom Hanna ville se pandorna. Det är nog 10:e gången jag är på Peking Zoo, hoppas den sista. Sen blev det shopping på marknaden vid zoo och på Yashow.

Gårdagen blev som vanligt blöt som det alltid blir här, först mat på Tairyo Teppanyaki (ät och drick hur mkt du vill för 168 RMB), sen smugglaren och D Lounge. Kvällen slutade på Tun. Det vara samma gäng som vanligt och allt var sig likt. Skönt med värme, idag har det varit runt 30 grader.

Back in BJ

Så, då var man tillbaka i Peking, det känns lite som att komma hem. Flygresan var den bästa på länge, direktflyg med SAS. Jag uppgraderade och till economy extra som innebär mer benutrymme och bättre service. Tror jag sov 4 timmar.

Jag stannar till den 25:e och det blir en working holiday där det blir jobb nästa vecka, förutom torsdag när vi är i Shanghai men mer om det senare.

Nu ska jag softa lite innan det blir dags för kvällens övingar, EM och Hanna är på muren så de kommer väl om några timmar.

Hanna in da house

Efter tre harda dagar i Hong Kong kom jag tillbaka till Beijing i fredags natt, hemma vid ett pa natten ungefar. Uppskruvad som en fjader, och kunde inte sova (som vanligt). Klockan sju ringde klockan, da Hanna landade fran Finland! Dalig hosts kanske, men blev inget motande pa flygplatsen denna gangen. var tvungen att sova liiiite i alla fall.

Forst fick Hanna sova lite, sen var vi pa polisstationen och registrerade henne som de laglydiga vi ar. Efter det var vi och plockade upp min klanning hos skraddaren. Det blev grymt bra! Fragan ar bara nar jag ska fa anvanda den. Bild kommer senare. Efter en liten tur pa Yashow market spanande efter Mulberryvaskor i bra kvalitet, sa blev det en manikyr innan vi drog hem.
Utgang pa kvallen med Lindsie pa Saddle Cantina, och sen den vanliga rundan. Dock med ett litet nytt inslag - Club ZaZou. Aldrig varit dar forut, och det var faktiskt ok!

Nu vantar jag bara att hon ska vakna sa vi kan ge oss av till HouHai for en sondagspromenad och eventuell lunch. Nice i solen, takterrassernas tid ar har.

Leverans från Kina

Idag efter lite mer än 2 månader så kom leveransen från Peking. Allt som allt var det 22 lådor av olika storlekar. Alla prylar var med och inget ser ut att ha blivit skadat, bra jobb av flyttfirman Sinotrans. Det var lite sentimentalt att packa upp och man tänkte på allt man varit med om under de år man var bosatt i Peking. Eva-Maria var med som moraliskt stöd på webkamera från Hong Kong.

Allt som allt kostade det ca 20.000:- att få hem prylarna men det var det värt.
Frågan är nu hur allt ska få plats i lägenheten, det börjar bli riktigt trångt nu.

Många lådor blir det

Allt var inpackat mycket noga med massor av skyddspapper

Hong kong igen

Dax att ge sig av igen till Lai Chi kok wholesale market. Grymt trott pa det stallet.
forsenat flyg igar gjorde att vi inte var pa hotellet forran kl tre pa natten. Riktigt segt att ga upp idag, och den dar forkylningen jag dragits med i en vecka nu verkar aldrig vilja slappa.

Onskar bara denna vecka kan vara over snart, sa att det blir lordag och min Hanna kommer till Peking!

1:a majhelgen - i bilder

Cathrines sista helg! usch sa sorgligt. Hon har bott hos mig den senaste manaden, da bade hon och jag blev lamnade har pa andra sidan jorden av vara kara pojkvanner, och vi tankte att da kan vi lika bra bo ihop!
Kommer att bli valdigt, valdigt tomt nar hon aker imorgon....

Fredag - Middag pa Purple Haze med Cathrine och hennes kolleger

Lordag - Hej da party - kottbullsmiddag hos Jonas (Jonas har storst lagenhet, sa med 20 pers blev det liksom helt naturligt att ha det hemma hos honom)

Simon the meatball master

Jag rullar kottbullar (Jag!) Upptackte en av mina dolda talanger - kanske skulle satsat pa en karriar?!?!!

Fardigt resultat, 5 kilo kottfars och ca 2000 kottbullar senare. Jag stekte tofu.

Cathrine Micke och Frida (som for ovrigt ar fran Linkoping)

Jonas, the host, and Lindsie the diva

Angie och Cath

Vi rockar loss pa PUNK, mer eller mindre vackert, men skitkul!

Jag och Lindsie. Tur att hon stannar kvar i alla fall!

Partygrabbarna, Simon, Jarkko och Eric

Leo i hissartagen, Cath skriker som en galning och haller pa att ramla i golvet

Jonas med flickvan som jag aldrig kan komma ihag namnet pa (Clarissa?) I alla fall valdigt trevlig tjej!

Posers. Jonas ser i alla fall ratt nojd ut omgiven av bara tjejer

Hon ar for sot....

Det standiga paret - Jarkko och Anders

Det standiga paret 2 - Da girls!

Poserande pojkar

Vi forstod aldrig var Jocke fick bandet ifran, men han var makta stolt (Cathrine sajer nu att han hittade det pa Smuggles) Vad det star pa det ar dock annu holjt i dunkel.....

Gruppfoto!

Sondag - Chaoyang Park, 30 grader och stralande sol!
Boysen skulle komma senare for att ha leftover kottbullspicknick, men vi blev dumpade for ett party med danska Young professionals... Illa...

Yeeeeez, sol!
Eftersom det inte blev nagon picknick med kottbullar, sa fick vi bestalla mat istallet. Alskar Kina dar man bara kan ringa och de kommer till parken utan problem.... Lindsie fick mota dem vid ingangen och ser riktigt proffsig ut balanserande pizzakartonger.

Som vanligt var det Annies som fick sta for matlagningen

Vi fick sallskap av Linus, Frida och Micke i alla fall pa var picknick. Medans vi lag och slappade pa filten korde Linus Friskis och svettis grupp i parken (forsta for sasongen, ska tydligen bli tradition) Men mat ville de i alla fall ha efterat!

.... Och nu ar det mandag, 3e Maj idag en helgdag och jag sitter och deppar och tittar pa nar Cathrine packar sina sista saker och svar over overvikt. Usch, kommer inte vara samma utan henne! Kanns varje gang nar nagon aker hem som om att, NU ar det slut.
Fanns en svag plan att aka och se Sahara Hotnights spela pa MID festival har i Beijing idag, men det blir nog inget.
Ikvall blir det i alla fall en sista middag sa att Cathrine far i sig lite riktig Kinamat innan hon aker hem.

Soooommar, sommar o sol

Behövs knappt kommenteras va? ;)