Usch

Idag har Lindsie varit har och inventerat allt jag ska kasta bort. Sa nu ar det ganska tomt. En tjej fran jobbet kommer och hamtar hogtalare om nagon timma och cyklarna forsvinner ocksa senare idag.... Det ar for sorgligt att avveckla. Fast det ar klart jag ser fram emot att aka hem, men anda... En era ar over och det kanns valdigt, valdigt sorgligt. Beijing always in my heart.

Ensam kanske ar stark, men det ar faktiskt inte kul!

Jaha, nu har det gatt typ 2 timmar sen mitt senaste inlagg. De har spenderats genom att:
 
1) Ata soppa (!) till frukost. Varit for lange i Kina tror jag.
2) Tagit en treo (ja, ont i huvudet i sviterna efter igar, varit for lange i Kina)
3) Funderat pa att ta hissen ner till andra vaningen for att handla lite att tugga pa, men insett att det ar for langt (halla! Behover inte ens ga ut! Varit for lange i Kina....)
4) Planerat vad jag ska kunna packa ner i mina resvaskor, har alldeles for mycket klader fast det mesta skickats hem! (Ja - varit for lange i Kina!)
5) Insett att jag ar beroende av wasabi peanuts och Cola light pa burk (japp, i Kina hander det)
6) Forsokt komma in pa facebook, men mitt "under radarn" programfunkar tusan inte, blir tokig! (alldeles for lang tid i Kina!)
7) Borjat smatt planera vad som hander ikvall, for man kan ju ABSOLUT inte vara hemma pa en lordag! (vanans makt i Kina, kanns som om man missar nagot stort om man ar hemma, medan man i sjalva verket bara missar en bar-runda till de vanliga stallena med samma manniskor som varje helg)
8) Last Aftonbladet, shit vilket dalig sajt det ar! (Varit for lange i Kina, det enda sattet att ha nagon sorts relation till gamla Sverige!)
 
For att sluta alta att jag DEFINITIVT (se ovan 8 punkter) varit for lange i Kina, sa tankte jag pa en sak under min ca 2 timmars menlosa surforgie: Kroppshysteri! Allt handlar endast om attt "sa far du platt mage pa 15 sekunder" eler "sa lyfter du upp rumpan utan att anstranga dig" eller  "trolla bort din dubbelhaka med trolldeg". Typ. Vad hande med insidan? Allt handlar bara om att se bra ut pa utsidan, men ar det nagon som bryr sig om hur insidan ser ut?
Pratade med Moa om det igar, att ma bra och ta hand om sin kropp, och hon sa nagot jakligt bra - att jag ar ungefar som en pommes frites - smal pa utsidan men fet pa insidan. Det ar nog fan sant. Maste se till att skaffa mig en personlig tranare nar jag kommer hem, asap. Dags for ett halsosamt liv med en frisk (och finare forstas, alltid en bonus) kropp! Oc nu finns det publikt dokumenterat (hmmm, det ar nog inte ett svenskt uttryck, varit for lange i Kina) sa nu har jag inte sa mycket val!

Varje gang kanns det som att - Ja, nu ar det verkligen over....

Igar var det Anders sista kvall i BJ, han flyttar till Bangkok idag. Anders AR liksom sjalva Peking. Utan Anders kommer det att bli nagon sorts vakum dar ingen vet vilken plats de ska ta i varlden och vart de ska ta vagen. Eller, kanske inte sa illa, men det kanns i alla fall markligt att han aker efter sa manga ar. Men det ar val dags. Han kommer i vilket fall att vara valdigt saknad av manga.
Forsoker sjalv forbereda mig och vara redo for att aka hem. Det gar sisadar. Det kanns spannande, roligt, skrammande, overkligt, frammande, pirrrigt, nervost, surrealistiskt, roligt, inte alls roligt, ledsamt.... Japp, det ar manga kanslor pa gang! Men det ar definitivt ratt beslut och jag kan knappt vanta (samtidigt som jag vill att tiden ska ga sa langsamt som mojligt) tills nar jag kommer hem!
 
For ovrigt sa ar jag grymt trott pa Kinas censur. Detta inlagget skickas via mail eftersom blogspot ar sparrat har. Kommer inte ens at facebook med mitt program jag brukar anvanda just nu. DET ska bli sa skont att slippa!
 
Idag ska jag packa ner mina klader for att: 1 - se hur mycket skit jag ska slapa hem, 2 - jag ska flytta pa onsdag till temporar lagenhet. Till och med det kommer att bli sorgligt - lamna var lilla lya. Da kommer det verkligen att kannas som om det ar over.

Sista dagen

Igår var vi lediga och gjorde det sista som behövdes uträttas innan hemfärd. När vi var färdiga åkte vi till Ritanparken och hängde på Stoneboat Cafe där idyllen var total med sjungade kineser och perfekt sommarväder. På kvällen mötte vi upp med Lindsie, Ronnie, Sara, Jonas, Clarisse och Anders på Purple Haze för en sista middag. Det är nästan mer sorgligt att åka hem denna gången eftersom man vet att det antagligen kommer dröja länge tills man träffar de flesta igen. Men, men livet går vidare och snart är vi båda på hemmaplan.

Hoppas jag kan uppgradera till economy extra även på hemvägen, det hade varit sweet.

På Stoneboat med nya glasögon...

Gårdagen

Igår shoppade jag det mesta färdigt på Pearl market och och vi tog en tur till Nanluoguxiang. I går var det perfekt väder med klar blå himmel och ca 28 grader. En sen lunch intogs på Saveurs de Coree, de har grymt god koreansk mat, måste hitta en korensk restaurang i Malmö.

På kvällen hade YP ett event på Nolo där vi var men de flesta är ju runt 25 så det gav mig faktiskt inte så mycket. Kvällen avslutades på the Den där jag kollade in CL-finalen.

Idag har det varit sjukt varmt här, säkert 35 grader. Har iofs bara varit ute och handlat frukost vid 2-tiden...

Imorgon blir det en tur till optikern innan det är dags att börja tänka på hemresan.

Sjukt god bibimbap

Du gamla, du fria....

Hemresa bokad!

Landar dagen innan midsommar, 24e juni, i Kopenhamn, och da stannar jag pa obestamd framtid! Perfekt att komma hem till midsommar och slungas tillbaka till svenskheten.
Far se om detta ar ratt beslut, men bara framtiden kan utvisa. Det kommer att kannas valdigt, valdigt ledsamt att lamna Beijing, och manga tarar kommer nog att rinna vid alldeles for manga hej da. Men livet gar vidare och nya utmaningar vantar!

I fredags har jag officiellt skrivit pa mitt nya kontrakt och kommer att borja som Design Manager pa Soaked in Luxury fran och med den 1 juli!

TV-stjärna

Onsdagkväll åke vi till Shanghai för att Eva-Maria skulle vara med en mode reality show. Programmet påminner om Project Runway och EM skulle vara gästdomare, en chans som man inte kunde tack nej till. Showen var professionell och EM gjorde ett bra jobb även om allt var på kinesiska och det var svårt att hänga med. Även jag fick vara med på ett hörn då jag satt i publiken och fick rösta på de kläder vi tyckte var bäst. Vi fick instruktioner på kinesiska utan översättning så det blev lite förvirrande när det var dags.

Vi hann även med att se lite av Shanghai som är i världens blickfång nu när det är World Expo. En promenad längs the Bund och en middag i Xintiandi. Jag gillade inte Shanghai när jag var där för mer än 2 år sen men man måste undvika de värsta turistfällorna och veta var man ska så är det en riktigt schysst stad. Dock en stor kontrast till Peking som inte känns lika hippt och är i det närmaste folktomt i jämförelse.

Igår hade vi hej då middag för Sissel (EMs kollega) som också slutar och flyttar hem till Norge. En ganska lugn kväll med trevligt sällskap.

Idag ska det bli 34 grader och det är dags att ge sig ut på shoppingrunda innan kvällens övningar börjar som kommer sluta sent då det är Champions League finalen vilken börjar 02.45.

Hår och smink innan det är dags

The runway

Domarpanelen, EMs kollega, en designer från Taiwan och en kinesisk supermodell

Glada leenden när det var färdiginspelat

Hittade denna utanför studion...bara i Kina...

Shanghai skyline, helt ok men inte som i HK

The Bund

Mandarin Oriental

Nu ca 1,5 år sedan det nästan klara hotellet Mandarin Oriental brann verkar man kommit igång med renoveringsarbetet. Man kan tydligen inte riva det eftersom det delar bottenplatta med det nya CCTV-kontoret.


Status husbygge

För alla er som undrat (*ironi*) hur det gått med husbygget här utanför kan jag meddela att det inte hänt så mycket. 1,5 års byggande nu och inte mycket att visa upp, det bankas dock härligt dygnet runt...

Imorgon sticker vi till Shanghai för en tv-show (mer om det senare), kanske kan man också få se en glimt av världsutställningen.

Sista gången med pandorna

Idag har vi varit på zoo eftersom Hanna ville se pandorna. Det är nog 10:e gången jag är på Peking Zoo, hoppas den sista. Sen blev det shopping på marknaden vid zoo och på Yashow.

Gårdagen blev som vanligt blöt som det alltid blir här, först mat på Tairyo Teppanyaki (ät och drick hur mkt du vill för 168 RMB), sen smugglaren och D Lounge. Kvällen slutade på Tun. Det vara samma gäng som vanligt och allt var sig likt. Skönt med värme, idag har det varit runt 30 grader.