Resultat av invägning.....

Färdigpackad!
25+25+24...... inte 23+23+23 som det borde vara....
Undrar om det kan gå? Det KAN ju var så att vågen inte visar rätt eller? Hotellvågar, kan man lita på dom? Måste nog sova på saken och se om något mer ska få gå bort. BA tar tydligen £30 (335 kr) per väska om de är övervikt upp till 32 kg. Kanske får packa all övervikt i den stora väskan? Som i så fall blir 28 kg? Låter nog smartast...... Puh, vad jobbigt det blev.
God natt från Beijing!

Att packa eller inte packa...

Eller så kan man göra som jag - packa om en tre fyra gånger innan man åker, phew!

Sitter på Jinglun hotel som jag flyttade till i morse efter helt uber-otrevliga Sunjoy hotel som förtaget bokat in mig på (namnet indikerar ju att det kunde vara ett trevligt ställe, men icke). När jag kom fram så hade min bokning via hotels.com inte gått igenom, så till slut gav de mig ett rum i alla fall, men ett suite room eftersom business som jag hade bokat inte fanns tillgängligt. Trevligt!

I alla fall håller jag på att packa om mina resväskor (igen för typ artonde gången, tre-fyra gånger var en underdrift) för att KANSKE kunna få plats med allt jag ska ha med mig hem. Märk då att jag flyger med British airways och man får ha 23 kg i en väska + att jag köpt till två extra.... och ändå får jag det inte att gå ihop! Helt sanslöst.
Min käre far har ju lärt mig att packa ganska bra - man ska RULLA sin kläder så tar de mindre plats. Jovisst - men pappa, du glömde en sak - när det får plats så mycket i väskan så VÄGER den mycket mer! Istället för de 23 kg de ska vara så är de nu på 25 resp 29 kg och den sista är inte packad än! Gäller att ta på sig något urringat och sikta in sig på en man på incheckningen på torsdag kanske?!?!

Annars var det ett väldigt sorgligt adjö på jobbet idag min sista dag, de är så söta mina kollegor..... Kommer att sakna dem mycket! Men men, nya utmaningar väntar.....

Mitt lilla gang.....



Igar tog vi foto av vart team nar vi hade avprovning. Och da gjorde de detta fina kollage. Jag kommer nog sakna dem trots allt...

Pinjemun

Pinjemun. Nytt ord for mig, och nu tankte jag upplysa er om vad det ar!

For ca tva dagar sen borjade ett ytterst obehagligt fenomen - ALLT jag ater smakar metalliskt och beskt! Till och med yoghurt, mango och brod! Jag blev tvungen att googla det, och tydligen ar det PINJEMUNN jag lider av. At en grekisk sallad med pinjenotter i mandags, sa det kan ju forklara det.

Kopierat fran http://matmolekyler.taffel.se/:
Den här typen av smakstörning har ganska nyligen kopplats till konsumtion av härskna (oxiderade) kinesiska pinjenötter. Ett skäl till att det varit svårt att luska ut orsaken är att störningen tycks uppstå först en till tre dagar efter att pinjenötterna ätits. Effekten sitter i ett par dagar, för mig varade det i bortåt två veckor.
Det finns en hel del olika sorters pinjenötter som kommer från närbesläktade träd. Det verkar som om det främst är kinesiska pinjenötter som i vissa fall ger upphov till pinjemun. Men andra offer för pinjemun-eländet hävdar att de ätit pinjenötter från andra länder.
Visserligen är inte de exakta mekanismerna kartlagda, men nu finns i alla fall en skurk att skylla på. Det försmädliga är att jag alltid rekommenderat just kinesiska pinjenötterna eftersom de i regel har en renare, mindre härsken smak än de italienska pignoli. Nu går jag i valet och kvalet hur jag ska göra i framtiden. En tröst är att de onda pinjenötterna inte tycks ge några andra orevliga effekter. Men för en matnörd är den trösten i sanning klen medan pinjemunsmisären varar.

Artikel fran Helsingborgs Dagblad kan aven ses har om samam fenomen.

Valdigt markligt. Hoppas det gar over snart, inget kul.

Chinese fashion TV

After many issues I got a hold of the TV-show we where in Shanghai and recorded. Enjoy Chinese for 46 minutes and keep an eye out for Eva-Maria...

Usch

Idag har Lindsie varit har och inventerat allt jag ska kasta bort. Sa nu ar det ganska tomt. En tjej fran jobbet kommer och hamtar hogtalare om nagon timma och cyklarna forsvinner ocksa senare idag.... Det ar for sorgligt att avveckla. Fast det ar klart jag ser fram emot att aka hem, men anda... En era ar over och det kanns valdigt, valdigt sorgligt. Beijing always in my heart.

Ensam kanske ar stark, men det ar faktiskt inte kul!

Jaha, nu har det gatt typ 2 timmar sen mitt senaste inlagg. De har spenderats genom att:
 
1) Ata soppa (!) till frukost. Varit for lange i Kina tror jag.
2) Tagit en treo (ja, ont i huvudet i sviterna efter igar, varit for lange i Kina)
3) Funderat pa att ta hissen ner till andra vaningen for att handla lite att tugga pa, men insett att det ar for langt (halla! Behover inte ens ga ut! Varit for lange i Kina....)
4) Planerat vad jag ska kunna packa ner i mina resvaskor, har alldeles for mycket klader fast det mesta skickats hem! (Ja - varit for lange i Kina!)
5) Insett att jag ar beroende av wasabi peanuts och Cola light pa burk (japp, i Kina hander det)
6) Forsokt komma in pa facebook, men mitt "under radarn" programfunkar tusan inte, blir tokig! (alldeles for lang tid i Kina!)
7) Borjat smatt planera vad som hander ikvall, for man kan ju ABSOLUT inte vara hemma pa en lordag! (vanans makt i Kina, kanns som om man missar nagot stort om man ar hemma, medan man i sjalva verket bara missar en bar-runda till de vanliga stallena med samma manniskor som varje helg)
8) Last Aftonbladet, shit vilket dalig sajt det ar! (Varit for lange i Kina, det enda sattet att ha nagon sorts relation till gamla Sverige!)
 
For att sluta alta att jag DEFINITIVT (se ovan 8 punkter) varit for lange i Kina, sa tankte jag pa en sak under min ca 2 timmars menlosa surforgie: Kroppshysteri! Allt handlar endast om attt "sa far du platt mage pa 15 sekunder" eler "sa lyfter du upp rumpan utan att anstranga dig" eller  "trolla bort din dubbelhaka med trolldeg". Typ. Vad hande med insidan? Allt handlar bara om att se bra ut pa utsidan, men ar det nagon som bryr sig om hur insidan ser ut?
Pratade med Moa om det igar, att ma bra och ta hand om sin kropp, och hon sa nagot jakligt bra - att jag ar ungefar som en pommes frites - smal pa utsidan men fet pa insidan. Det ar nog fan sant. Maste se till att skaffa mig en personlig tranare nar jag kommer hem, asap. Dags for ett halsosamt liv med en frisk (och finare forstas, alltid en bonus) kropp! Oc nu finns det publikt dokumenterat (hmmm, det ar nog inte ett svenskt uttryck, varit for lange i Kina) sa nu har jag inte sa mycket val!

Varje gang kanns det som att - Ja, nu ar det verkligen over....

Igar var det Anders sista kvall i BJ, han flyttar till Bangkok idag. Anders AR liksom sjalva Peking. Utan Anders kommer det att bli nagon sorts vakum dar ingen vet vilken plats de ska ta i varlden och vart de ska ta vagen. Eller, kanske inte sa illa, men det kanns i alla fall markligt att han aker efter sa manga ar. Men det ar val dags. Han kommer i vilket fall att vara valdigt saknad av manga.
Forsoker sjalv forbereda mig och vara redo for att aka hem. Det gar sisadar. Det kanns spannande, roligt, skrammande, overkligt, frammande, pirrrigt, nervost, surrealistiskt, roligt, inte alls roligt, ledsamt.... Japp, det ar manga kanslor pa gang! Men det ar definitivt ratt beslut och jag kan knappt vanta (samtidigt som jag vill att tiden ska ga sa langsamt som mojligt) tills nar jag kommer hem!
 
For ovrigt sa ar jag grymt trott pa Kinas censur. Detta inlagget skickas via mail eftersom blogspot ar sparrat har. Kommer inte ens at facebook med mitt program jag brukar anvanda just nu. DET ska bli sa skont att slippa!
 
Idag ska jag packa ner mina klader for att: 1 - se hur mycket skit jag ska slapa hem, 2 - jag ska flytta pa onsdag till temporar lagenhet. Till och med det kommer att bli sorgligt - lamna var lilla lya. Da kommer det verkligen att kannas som om det ar over.

Sista dagen

Igår var vi lediga och gjorde det sista som behövdes uträttas innan hemfärd. När vi var färdiga åkte vi till Ritanparken och hängde på Stoneboat Cafe där idyllen var total med sjungade kineser och perfekt sommarväder. På kvällen mötte vi upp med Lindsie, Ronnie, Sara, Jonas, Clarisse och Anders på Purple Haze för en sista middag. Det är nästan mer sorgligt att åka hem denna gången eftersom man vet att det antagligen kommer dröja länge tills man träffar de flesta igen. Men, men livet går vidare och snart är vi båda på hemmaplan.

Hoppas jag kan uppgradera till economy extra även på hemvägen, det hade varit sweet.

På Stoneboat med nya glasögon...

Gårdagen

Igår shoppade jag det mesta färdigt på Pearl market och och vi tog en tur till Nanluoguxiang. I går var det perfekt väder med klar blå himmel och ca 28 grader. En sen lunch intogs på Saveurs de Coree, de har grymt god koreansk mat, måste hitta en korensk restaurang i Malmö.

På kvällen hade YP ett event på Nolo där vi var men de flesta är ju runt 25 så det gav mig faktiskt inte så mycket. Kvällen avslutades på the Den där jag kollade in CL-finalen.

Idag har det varit sjukt varmt här, säkert 35 grader. Har iofs bara varit ute och handlat frukost vid 2-tiden...

Imorgon blir det en tur till optikern innan det är dags att börja tänka på hemresan.

Sjukt god bibimbap